Off Page SEO

Off-page optimering eller off-page SEO som det også kaldes, er et begreb, der dækker over alle de discipliner, der kan udføres for at forbedre placeringer i de organiske søgeresultater, og som IKKE udføres på selve hjemmesiden, som kaldes off-side.

Inden arbejdet med off-page optimering går i gang, er det vigtigt at have styr på on-page optimering, du kan læse meget mere om on-page optimering i denne artikel eller Vælg blot at fortsætte med at læse mere om off-page optimering.

Hvorfor er off-side optimering vigtig?

Søgemaskiner har i årtier forsøgt at finde måder at returnere de bedste søgeresultater til de søgende i deres søgemaskiner.

For at opnå dette ser søgemaskiner på onsite-elementer såsom indhold, interne links, sidetitler, beskrivelser osv. Alle de processer, der arbejdes med under on-page-optimering og en række andre elementer.

Det er dog de signaler, der dukker op i universet omkring hjemmesiden, der fortæller noget om, hvor populær og attraktiv en hjemmeside er. Et websted af høj kvalitet, som er nyttigt for mange, har sandsynligvis referencer fra andre websteder (links).

I det følgende finder du en beskrivelse af de discipliner, der falder ind under begrebet off-page optimering.

Eksterne links (Linkbuilding)

Linkbuilding er langt den mest populære, men også den mest effektive off-page SEO-teknik. Grundlæggende involverer linkbuilding at anskaffe nye indgående links til din hjemmeside og dybest set dækker denne specifikke linkdisciplin at lave anbefalinger selv.

Dette kan gøres gennem en lang række forskellige metoder, fx ved at tilmelde dig forskellige virksomhedsregistre, hvor det er muligt at indsætte din hjemmesideadresse, sammen med oplysninger om virksomheden.

Andre typer links, der kan arbejdes med, omfatter linkkataloger eller sociale bogmærketjenester. Det er også muligt at oprette separate og yderligere artikelsider, der så kan linke tilbage til hovedhjemmesiden og afgive en stemme på den.

Derudover vil linkbuilding også kunne dække over ting som køb af advertorials i online medier, hvor der også følger et link tilbage til hjemmesiden.

Generelt set er alle aktive former for linkoprettelse, dvs. aktive handlinger, der har til formål at opnå et indgående link til en hjemmeside.

Klik her for at læse meget mere om linkbuilding.

Link indtjening

En meget sværere metode til at få nye indgående links til din hjemmeside er at skabe godt indhold og få det skubbet ud på forskellige kanaler i håb om, at nogen synes indholdet er så godt, at de vælger at linke til det. Dette kaldes link-indtjening, det vil sige at tjene links i modsætning til linkbuilding, som involverer at “bygge” links selv.

I virkeligheden er der meget få hjemmesider der stort set bare modtager masser af indgående links, derfor er det meget ofte nødvendigt at supplere med decideret linkbuilding, selv for meget populære virksomheder og hjemmesider.

Dette gælder især i brancher, hvor alle arbejder med linkbuilding. Det er tæt på umuligt at linke til så mange links, som det er muligt at bygge gennem linkbuilding.

Det bedste scenario er, at en kombination af linkindtjening og linkbuilding køres. Optimalt set fik du ca. 80% af dets indgående links naturligt og byggede de sidste 20% selv – dette er dog en umulighed for mange hjemmesider.

Omtaler (Mærkeomtaler)

Betegnelser på internettet uden et aktivt link hjælper også ens tilstedeværelse uden for siden. Søgemaskiner opfanger betegnelser på både personer, mærker og hjemmesider, selvom der ikke er aktive links. De tillægger dog ikke betegnelser så meget værdi, som de gør ved aktive links, men det betyder ikke, at betegnelser er ligegyldige, tværtimod.

Fordi betegnelser stadig er den mest udbredte form for anbefaling, du kan få på internettet. Mange dagblade linker slet ikke ud og det gælder også mange typer hjemmesider. Derfor skal søgemaskiner også lytte mere og mere til betegnelser.

Sociale medier

Søgemaskiner som Google har generelt ikke meget adgang til de sociale mediers univers, da disse ofte er låst bag adgangskoder og logins. Netop derfor er det begrænset, hvor meget de lytter til de signaler, man ellers kan finde gennem sociale medier, såsom delinger, likes og meget mere.

Især Facebook har udfordringer med Google og kan derfor ikke bruge data fra dette medie i særlig stor skala, de har adgang til mindre end 10% af indholdet fundet på Facebook og med så lille et datasæt kan man ikke bruge disse målepunkter til ret meget . De 10 %, Google faktisk har adgang til, er tvivlsomt sande for de resterende 90 %.

Google har direkte backend-adgang til Twitter, da de har en aftale om dette, som sikrer, at breaking news kan dukke op i Google, så snart det sker.

Sociale medier i forhold til søgemaskiner og placeringer her i, handler mere om afledte effekter. Hvis du er god til sociale medier, kan det smitte af på dig i søgemaskinerne, da mange af de handlinger, brugerne foretager sig som led i at håndtere SoMe-aktiviteter, kan spores af søgemaskiner, når brugerne første gang lander på hjemmesiden.

Derudover kan sociale medier bruges til at pushe indhold, som dermed kan eksponeres for flere, der potentielt gerne vil linke til indholdet, hvilket ville have en direkte effekt (medmindre linket ikke var til hjemmesiden men f.eks. en Facebook-profil).