Off-page optimering

Off-page optimering eller off-page SEO som det også kaldes, er et begreb der dækker over alle de discipliner, der kan udføres, for at forbedre placeringer i de organiske søgeresultater og som IKKE udføres på selve websitet, der af navnet off-page.

Inden arbejdet med off-page optimering begynder er det vigtigt, at have styr på on-page optimering, du kan læse meget mere om on-page optimering i denne artikel eller blot vælge at fortsætte med at læse mere om off-page optimering.

Hvorfor er off-page optimering vigtigt?

Søgemaskiner har i årtier forsøgt at finde måder, at returnere de bedste søgeresultater til de søgende i deres søgemaskiner.

For at opnå dette, ser søgemaskiner på onsite elementer, så som indhold, interne links, sidetitler, beskrivelser mv. Alle de processer, der arbejdes med under onpage optimering og en række andre elementer.

Det er dog de signaler der fremkommer i universet rundt om websitet, der fortæller noget om hvor populært og attraktivt et website det er. Et website af høj kvalitet, der er brugbart for mange, har med stor sandsynlighed referencer fra andre hjemmesider (links).

I det følgende finder du en beskrivelse af de discipliner, der hører ind under begrebet off-page optimering.

Eksterne links (Linkbuilding)

Linkbuilding er uden sammenligning den mest populære men samtidig også mest effektive off-page SEO-teknik. Basalt set går linkbuilding ud på at tilegne sig nye indgående links til sit website og som udgangspunkt dækker denne specifikke linkdisciplin over det, at lave anbefalinger selv.

Dette kan ske igennem en lang række forskellige metoder, eksempelvis ved at tilmelde til forskellige virksomhedsregistre, hvor der er mulighed for at indsætte ens hjemmesideadresse, sammen med information omkring virksomheden.

Af andre typer af links der kan arbejdes med, kunne eksempelvis linkkataloger nævnes eller sociale bogmærketjenester. Det er også muligt at oprette separate og ekstra artikelsider, der så kan linke tilbage til det primære website og afgive en stemme på det.

Herudover kunne linkbuilding også dække over sådan noget som indkøb af advertorials i online medier, hvor der også inkluderes et link tilbage til websitet.

Generelt set er alle aktive former for linkskabelse, altså aktive handlinger der har det til formål at opnå et indgående link til et website.

Klik her, for at læse meget mere om linkbuilding.

Link-earning

En langt sværere metode at få nye indgående links til sit website på, er at skabe fantastisk indhold og få det pushet ud i forskellige kanaler i håbet om, at nogen syntes indholdet er så godt, at de vælger at linke til det. Dette kaldes for link-earning, altså at man gør sig fortjent til links modsat linkbuilding, der går ud på selv at ”bygge” links.

Det er i virkeligheden de færreste websites, der som udgangspunkt blot modtager massevis af indgående links, derfor er det meget ofte nødvendigt at supplere med decideret linkbuilding, selv for meget populære virksomheder og hjemmesider.

Dette er særligt gældende i brancher, hvor alle arbejder med linkbuilding. Det er tæt på umuligt at linkearne sig til lige så mange links, som det er muligt at bygge igennem linkbuilding.

Det bedste scenearie er, at der køres en kombination af link earning og linkbuilding. Optimalt set modtog man ca. 80% af sine indgående links naturligt og byggede selv de sidste 20% – dette er dog en umulighed for mange websites.

Mentions (Brand mentions)

Benævnelser på Internettet uden et aktivt link, hjælper også på ens offpage tilstedeværelse. Søgemaskiner opfanger benævnelser af både personer, brands og hjemmesider også selvom der ikke aktivt linkes. De pålægger dog langt fra lige så stor værdi til benævnelser som de gør med aktive links, det betyder dog ikke, at benævnelser er ligegyldige tværtimod.

For benævnelser er stadig den mest udbredte form for anbefaling, man kan få på Internettet. Mange dagblade linker slet ikke ud og det er også gældende for mange typer af hjemmesider. Derfor er søgemaskiner også i større grad, nødt til at lytte mere og mere til benævnelser.

Sociale medier

Søgemaskiner som Google har generelt set ikke særlig megen adgang ind i de sociale mediers universer, da disse ofte er låst bag kodeord og logins. Netop derfor er det begrænset hvor meget de lytter til de signaler man ellers kan finde igennem de sociale medier, som delinger, syntes godt om og meget andet.

Særligt Facebook har Google udfordringer med og kan derfor ikke bruge data fra dette medie i særligt stor stil, de har adgang til mindre end 10% af det indhold der findes på Facebook og med så lille et datasæt kan man ikke bruge disse målepunkter til meget. De 10% Google rent faktisk har adgang, er tvivlsomt retvisende for de resterende 90%.

Google har direkte backend adgang til Twitter, da de har en aftale herom, det sikrer at breaking news kan dukke op i Google med det samme de indtræder.

Sociale medier ift. søgemaskiner og placeringer her i, handler mere om afledte effekter. Er du dygtig på de sociale medier, kan det smitte af på dig i søgemaskinerne, da mange af de handlinger brugere foretager som del af håndteringen af SoMe-aktiviteter, kan spores af søgemaskinerne, når brugerne først lander inde på websitet.

Herudover kan sociale medier bruges til at pushe indhold, som dermed kan eksponeres over for flere personer, der kunne tænke sig, potentielt set at linke til indholdet, som ville have en direkte effekt (medmindre der ikke blev linket til websitet men eksempelvis en Facebook profil.).