Hvis man inden for teknisk SEO skal pege på, hvor anbefalingerne har ændret sig mest, og hvor uenighederne har været størst, vil et godt bud være emnet om opdeling af lange sider og deres indflydelse på synligheden i de organiske søgeresultater.

Er du ikke typen der har lyst til at læse? Se på video i stedet:

Hvorfor bruge paginering eller trinvis sideindlæsning?

En pagineret side, er en side, der har fået opdelt sine resultater over flere sider. Dette skyldes som oftest, at der er for mange elementer til at vise dem alle på en enkelt side. Paginering bruges i større eller mindre grad, på langt de fleste websites. Som et eksempel, gør denne blog brug af paginering på dens kategorisider, hvor alle artiklerne på bloggen ligger segmenteret og opdelt ud fra emner.

Det samme kan man opleve på en webshop, der har over en vis mængde produkter. Antallet af produkter, der vises på en enkelt side, varierer, alt efter hvordan man har opsat sin paginering.

Der findes ingen gylden tommelfingerregel for, hvor mange elementer man bør lægge på en side, førend man gør brug af paginering. Der skal dog som udgangspunkt, ikke mange elementer til, før en resultatside bliver uoverskuelig for brugeren, -særligt når det gælder mobilversionen af en side, er det vigtigt med en overkommelig mængde af indhold pr. side.

Det optimale antal elementer pr. side, afhænger i lige så høj grad af, hvordan det passer ind i ens design, og hvordan resultatvisningen præsenteres på siden. Google håndterer op til ca. 350 links på en side, men dette antal er naturligvis alt for højt, for brugeroplevelsen, da 350 valgmuligheder vil være komplet uoverskueligt.

For en almindelig webshop med et par tusinde produkter, kunne en resultatside eksempelvis indeholde 36-50 produkter pr. side, hvilket giver ca. 300 pagineringssider. Det er i sådanne tilfælde essentielt med filtre, der gør at man nemmere kan segmentere frem til de produkter man søger, og at man får opdelt sit kartotek i underkategorier, således at en bruger ikke skal navigere i meget store kategorier, så det bliver uoverskueligt at finde frem til det man søger.

Trinvis sideindlæsning / paginering kan være gode til følgende typer af elementer:

  •      Kategorisider hvor alle produkter vises
  •      Blogindlæg eller artikelkategorier med indhold udgivet over tid
  •      Kommentarer på et blogindlæg
  •      Brugeranmeldelser på en kategori eller produktside

Fordelene ved paginering er blandt andet, hurtigere indledningsvist load af siden, da der således skal loades en mindre mængde data af gangen, og det giver et bedre overblik for brugeren, da resultat mængden ikke bliver for overvældende og uoverskuelig at forholde sig til.

Best practice paginering

For at være sikker på at Googlebot kan crawle og indeksere dit paginerede indhold, kan du følge nedenstående “best practice” anbefalinger.

For at være sikker på at søgemaskiner forstår forholdet mellem sider i pagineret indhold, skal der inkluderes links fra hver side til den næste side, hvilket sker gennem a href tags. Googlebot læser og følger kun links markeret i html som <a href> tags, en knap skal altså også have et tag, før at Googlebot kan følge dette,  og det samme gør sig gældende omkring javascript, som Googlebot ikke trigger for at opdatere indholdet. Overvej derfor altid din implementering nøje!

Igennem horisontale links til andre sider i serien, forstår Googlebot rækkefølgen for siderne. Udover disse links, bør der linkes fra de individuelle sider i en samling, tilbage til den første side.

Altså, skal alle links i serien linke retur til den første side i pagineringssamlingen. Dette fortæller Google, at den første side forventeligt er den bedste landingsside, for en bruger at lande på.

Google behøver ikke længere unikke titler for paginerede sider

Tidligere “best practice” for pagineringssider var at gøre dem alle helt eller delvist unikke, så der ikke blot var tale om duplikerede sider, med nye resultater. Derfor var anbefalingen i mange år, at sørge for at give alle sidetitler i en pagineringssamling noget unikt, eksempelvis sideanvisning, så som: ”Køkkenmaskiner – Alt i køkkenmaskiner – Side 4 af 44”.

I dag, anbefaler Google ikke længere denne praksis, og det samme gælder med hensyn til meta-beskrivelser, – de må altså gerne være duplikerede, når der er tale om en og samme side, der blot er delt over mange URLs.

However, pages in a paginated sequence don’t need to follow this recommendation. You can use the same titles and descriptions for all pages in the sequence. Google tries to recognize pages in a sequence and index them accordinglyGoogle Guidelines

Til gengæld, holder Google stadig fast i en række af de andre anbefalinger, der altid har været i forbindelse med paginering.

Giv hver side en unik URL

Hver eneste URL-adresse i en pagineret side, skal naturligvis have sin egen URL-adresse, og her skal der gerne laves angivelser med numeriske værdier. Hvordan at du gør det, er som udgangspunkt ligegyldigt, Google er nemlig ligeglad med, om du benytter dig af query parametre såsom, “?page=4”, eller statiske URL-adresser såsom “/side-4/ eller blot /4/”.

Brug ikke den første side i paginereringssamling som den kanoniske side!

Ligesom at det har været tanken, at rel=”next” og rel=”prev” skulle konsolidere link værdien og styrken til den første side i en række, har anbefalingen omkring brugen af canonical tag, der peger på den første side i en serie, fået sit liv.

Google anbefaler imidlertid ikke denne løsning, men ønsker i stedet at hver eneste side i en pagineringsrække, skal have sin egen kanoniske URL.

Fører det så ikke til, at en masse paginerede sider bliver indekseret i søgeresultaterne? Jo, det kan det gøre, men disse sider vil ofte ligge i et andet indeks, og vil derfor sjældent blive kaldt frem.

Brug IKKE noindex på dine pagineringssider

Tidligere, anbefalede de fleste SEO-konsulenter, at man noindexede sine pagineringssider, men stadig tillod Google, at følge de links der var på siden, -altså en implementering af noindex, follow, som betyder “indekser ikke siden, men følg gerne links på den”.

Dette gøres for, at sænke eller minimere antallet af sider, som Googlebot skulle indeksere og fordele værdi til. Udfordringen ved denne løsning er, at Googlebot over tid, holder op med at besøge en URL-adresse, hvis de kontinuerligt falder over et noindex-tag. Det betyder med andre ord, at Googlebot ikke besøger siderne mere, og derfor ikke finder links til de elementer, der ligger på disse sider.

Er man ikke dygtig til at linke på tværs af sit website, kan det altså betyde manglende indeksering af en masse sider på websitet.

But if we see the noindex there for longer than we think this this page really doesn’t want to be used in search so we will remove it completely. And then we won’t follow the links anyway. So in noindex and follow is essentially kind of the same as a noindex, nofollow. There’s no really big difference there in the long run.Googles John Mueller, 2017

Udvander man så ikke sine siders værdi, hvis man lige pludselig får indekseret hunderede til tusindevis af pagineringssider? Ikke umiddelbart, – jeg har selv lavet forsøget af flere omgange, og det virker oprigtigt som om, at Googlebot forstår, at disse sider blot er en og samme side, fordelt på mange URL-adresser. Det er derfor min klare opfattelse, at en pagineringsgruppe kun tæller for enkelt side, også selvom den er delt op over flere hundrede URLs.

Du udvander med andre ord ikke dine andre siders værdi, fordi du åbner op for indeksering af pagineringssider, tværtimod, sikrer du bedre og dybere indeksering.

Brug ikke URL-fragmenter – disse læses som samme URL

Gør du brug af et hashtag (#), som opdeler for din pagineringsside, bliver siderne ikke behandlet som sider, da denne opdeling ikke splitter en URL, men blot er en tilføjelse. Derfor kan det lede Googlebot til at tro, at de allerede har loadet hele siden, og dermed bliver indeksering af siderne forhindret.

Overvej at gøre brug af preload, preconnect og preftetch

Skal du have en bruger til at interagere med din paginering, bør den fungere optimalt og loade så hurtigt som muligt. Særligt i pagineringsrækker kan der være store fordele ved at gøre brug af forudindlæsning af siderne.

Google benytter ikke længere rel=”next” og rel=”prev”

For efterhånden en del år siden, aktiverede Google understøttelsen for rel=”next” og rel=”prev”, som skulle sikre, at Googlebot i større grad forstod, at der var tale om pagineringssider. Tagsene skulle sikre, at Googlebot forstod, crawlede og indekserede alle sider i en pagineringsrække, igennem de ekstra hints, der blev sat igennem disse tags. Herudover, skulle tagget konsolidere linkværdi fra sider i en pagineringssamling, til den første side i serien.

For et par år siden oplyste Google, at de igen havde droppet understøttelsen og faktisk ikke havde benyttet den i en årrække.

Andre crawlere kan stadig understøtte rel=”next” og rel=”prev”, men du skal ikke længere gøre brug af dem for Googles skyld.