Reputation Management
Styr på dit online omdømme? Læs med her og få konkrete samt lavpraktiske råd til et bedre omdømme, online!
Reputation management er arbejdet med håndtering af en persons eller virksomheds omdømme. Det er både muligt at arbejde med reputation management offline så vel som online, men oftest bruges udtrykket med henvisning til online omdømme, hvorfor reputation management også kaldes for ORM, en forkortelse for Online Reputation Management.
Online Reputation management, går som oftest ud på at få fjernet enkelte eller adskillige søgeresultater fra første side af Google, som kan have en negativ effekt på en person eller virksomhed. Metoden er enkel men arbejdsprocessen er lang – ofte kan det tage måneder, at rense et søgeresultat for negative historier. Arbejdsprocessen består i at kontakte medier og høre om muligheden for at fjerne indholdet og/eller prøve at påvirke de organiske søgeresultater, ved at skabe opmærksomhed omkring positive eller neutrale historier, på de konkrete søgninger.
Proaktiv Reputation management og linkbuilding, på en gang
Det kræver ikke meget. En dårlig kundeoplevelse. En sur anmeldelse. En kritisk artikel. Og så ligger dit brand der på side 1, omringet af dårlig omtale. Hvis du først skal reagere, når det sker, er det allerede for sent. Derfor bør du arbejde proaktivt med reputation...