Keyword
Keywords kan direkte oversættes til nøgleord på dansk og er de ord eller fraser, der er relevante for dit website. Men hvad er så relevant for dit website? Det er de ord og de fraser, som din målgruppe benytter, når de søger efter det som dit website tilbyder.
Det handler med andre ord om at bruge samme sprog, som ens målgruppe. De ord, som ens målgruppe benytter til at finde frem til det som dit website tilbyder, kaldes altså for keywords.
Det er derfor helt essentielt, at man kender til de keywords, som ens målgruppe benytter, inden man begynder at opsætte sit website og udarbejde sine webtekster. For uden denne viden, kan du ikke optimere indholdet mod de keywords som målgruppen bruger.
Hvordan finder man frem til de rigtige keywords?
Der findes mange forskellige værktøjer til at finde frem til keywords. Eksempelvis kan du slå et keyword eller en keyphrase ind i Google og se hvad der kommer frem, matcher dette dit websites indhold eller er der tale om noget helt andet?
Er der et match, er der en god chance for, at dette også er det søgeord, som din målgruppe benytter, men for at være sikker, skal det tjekkes i et program, der kan fortælle dig hvor mange søgninger der er på et givent keyword.
Dette fortæller også noget om, hvor mange besøgende du kan forvente at få på dit website, hvis du opnår en god position i SERPs. Det fortæller derfor også samtidig, om det er et keyword der kan betale sig at arbejde på eller ej.
Du kan bruge Googles søgeordsværktøj eller keyword planner til at få trafikestimater på keywords, men du kan også bruge mere professionelle værktøjer som SEMRush eller Searchmetrics, disse er dog ikke gratis at benytte, som det er tilfældet med Googles keyword planner.