CTR – Click Through Rate
CTR står for Click Through Rate, og er et begreb man ofte bruger, når man taler om online markedsføring. Begrebet dækker over hvor mange procent, der klikker på dit resultat frem for de andre mulige resultater. Dette gælder de organiske resultater i Google og andre søgemaskiner, samt PPC annonceringsprogrammer som Ads, men bruges desuden i lige så stor stil omkring bannerannoncering og andre klikbaserede annonceringersformer.
Hvornår har jeg en god CTR?
Det er det oplagt spørgmål, men det er også et spørgsmål, der er umuligt at svare på. Det kommer nemlig an på mange forskellige ting. Hvis du annoncerer med bannere, er det meget normalt, at man har en CTR på under 1. Dette skyldes, at de fleste internetbrugere efterhånden har opbygget sig en solid bannerblindhed, da vi konstant udsættes for push-annoncering i form af bannere på alle de websites, vi besøger.
Annoncerer du til gengæld på Google Ads, vil en CTR på 1% ikke være særligt godt, faktisk vil det i de fleste tilfælde være så dårligt, at dit kvalitetsresultat bliver for lavt, til at din annonce vises.
Når man annoncerer på Ads, er det således meget realistisk at have en ’Click Through Rate’ på over 20-30%, hvis kampagnerne er sat grundigt nok op og segmenteret ordentligt.
I de organiske resultater vil en CTR på over 5% ofte være godt, men ligger du på en førsteplacering, kan du nærmere forvente 10-20%. Ved en større undersøgelse udført af Slingshot SEO kom det frem, at 18% af de organiske besøg gik til den der lå placeret som nummer ét i de organiske resultater, mens andenpladsen fik omkring 10%. Tredjepladsen måtte nøjes med en sølle 7%.
Du kan dog ikke tage disse rater og regne med, at det ser præcist sådan ud i netop din branche. Der kan nemlig være en stor variation i hvordan brugerne reagerer og klikker og hvor meget information de har behov for.
Hvordan ser jeg min organiske CTR?
For at se din CTR fra de organiske resultater, skal du have en Google Search Console konto, som er kædet sammen med dit website. Dette kan du gøre med et simpelt tag eller igennem en sammenkædning med din Analytics-installation.
Klik dig ind i Google Search Console og klik herefter på ’Søgetrafik’ og så ’Søgeforespørgsler’. Du bliver nu præsenteret for følgende billede med dine søgeord, visninger, kliks og CTR.
Din ”Annoncetekst” har stor betydning for din CTR
For at få en høj CTR, er det nødvendigt med en velformateret ”annoncetekst” og titel. Det er denne, der skal sikre dig, at brugerne klikker på dit resultat frem for de andres og dermed hæver din CTR.
Når du arbejder med de organiske resultater, er det lige så vigtigt som i de betalte annoncer, at have en sigende og fængende overskrift og en god salgstekst, i din beskrivelse. Du kan se nogle eksempler på, hvordan du kan hæve din CTR ved hjælp af din META-beskrivelse, i dette indlæg.
Spil gerne på to heste
Hvis du annoncerer og arbejder med SEO på samme tid, kan det være en rigtig god idé, at være synlig både i de organiske og betalte resultater. Det giver dig nemlig en højere sammenlagt CTR.
Man kunne fristes til at tro, at man blot kan ligge CTR for annoncer og det organiske resultat sammen, men sådan fungerer det ikke i praksis.
Ved at dobbelteksponere søgemaskinebrugerne kan du opnå store forbedringer i den samlede CTR og flere undersøgelser har påvist, at den samlede CTR kan stige med næsten 100% blot ved at være dobbelteksponeret, kontra enkelteksponering.
Hvordan udregnes Click Through Rate?
CTR = Kliks / Visninger
Eksempel: 2 kliks / 100 visninger = CTR på 2%
Ofte stillede spørgsmål
Hvad står CTR for?
CTR er en forkortelse for ’Click Through Rate’ eller på dansk klikrate.
Hvad bruger man CTR til?
CTR eller klikrate, kan bruges til at måle hvor effektivt annoncer klarer sig i eksempelvis søgeresultaterne. Dette uagtet om der er tale om betalte annoncer eller de organiske ”søgeresultatsannoncer”. Klikrate bruges også til at udregne effekten af andre former for klikannoncer.
Hvordan udregnes en CTR?
CTR eller klikrate, udregnes ved at tage antallet af klik, divideret med antallet af gange et resultat er blevet vist. Klik divideret med antallet af eksponeringer er lig med klikraten. Ved 100 visninger og 10 kliks, forefindes der således en klikrate på 10%