Chat with us, powered by LiveChat

Canonical

Et canonical tag bruges til at konsolidere webadressedubletter og er dermed et tag, der er effektivt til at håndtere duplikeret indhold og sider der generelt set, ikke byder på nok originalt indhold til, at man ønsker den indekseret i søgemaskinerne.

Har du hjemmesideadresser der er tilgængelig igennem flere webadresser eller blot sider med indbyrdes tilsvarende indhold, betragter søgemaskiner som Google disse som identiske versioner af den samme webside. Søgemaskiner vælger derfor kun én af disse adresser, som den kanoniske version og det er denne URL, der bliver crawlet og indekseret.

Fortæller man ikke aktivt søgemaskiner, hvilken webadresse der er en kanoniske, vælger de for dig og det er ikke noget du ønsker, da søgemaskiner oftere end sjældent, vælger den forkerte kanoniske version. Du ved som webmaster selv bedst, hvilke versioner, du ønsker som værende den kanoniske version.

Hvilke årsager findes der, til at benytte canonical?

Formålet med et canonical tag er ikke entydigt, det kan bruges til flere forskellige tiltag, her i blandt:

  • Håndtering af syndikeret indhold (indholdssyndikering, eks. Feeding til andre hjemmesider eller ind på dit eget)
  • Konsolidering af linksignaler og dermed samling af linkværdi til en enkelt versionering af en URL, frem for mange forskellige
  • Spare på crawlrate for hele websitet, ved at sikre at Google ikke crawler ikke kompatible webadresser for ofte.
  • Håndtering af hvilke URLs du vil have placeret i søgeresultaterne og hvilke du ikke vil.

Hvordan implementeres et canonical tag?

Der findes en række forskellige metoder til at implementere canonical tag, ikke overraskende, som så mange andre tekniske SEO-foranstaltninger. De mange metoder, skyldes at det er vidt forskelligt, hvilke type adgang man har til både server, hjemmesidesystem og eller filer og derfor er det nødvendigt, at have flere måder, at være i stand til at håndtere forskellige fikses af tekniske problematikker.

Som linktag (Rel=Canonical)

Ved at implementere et <link> tag i sidens overskrift, for at angive at den pågældende side er identisk med en anden.

Først og fremmest skal du have fundet frem til alle dubletversioner af websiden, herefter skal du vælge en primær. Når du har fundet den primære URL kan du tilføje kodestykket til de sider, der ikke skal være den kanoniske version.

Eksempel:
<link rel=”canonical” href=”https://canonical.dk/blomster/roede-blomster” />

Brugen af kodestykke direkte I HTML, kan øge sidens størrelse, hvorfor det kan være mere effektivt og sikre hurtigere load, at smide canonical i http-headeren.

Samtidig kan kodestykket ikke benyttes på ikke HTML-sider, det vil sige, eksempelvis PDF-filer, videofiler, lydfiler mv.

http-headeren

Har du mulighed for at konfigurere din server kan du bruge http-header rel=”canonical” til at angive den kanoniske adresse for ikke HTML-filer som eksempelvis PDF, men det kan også bruge til helt almindelige HTML-sider og er den anbefalede metode for implementering.

Sitemap

Det er også muligt at implementere canonical tag igennem sitemaps, men det anbefales ikke som primær løsning. Det kan dog være effektivt på meget store websites, hvor man ikke helt er klar over hvor mange URLs der er tilgængelige på websitet som helhed.

Igennem sitemaps, vælger man at alle URLs er kanoniske, altså de URLs der er inkluderet i sitemappet, det betyder også at det er meget vigtigt, at man ikke indsætter alle URLs i sitemappet, men kun de primære URLs.

Eksempelvis bør man ikke inkludere parametre-sider i sit sitemap, da det ofte er disse dubletversioner, man gerne vil have filtreret fra.

Generelt om canonical tag

Det er vigtigt at man ikke angiver flere URLs, som værende den kanoniske version, der kan kun findes en enkelt kanonisk version af en given side! Herudover frarådes det på det kraftigste at bruge robots.txt, til at håndtere kanoniske versioner af sider, det samme gør sig gældende for Google Search Consoles værktøj til fjernelse af webadresser, det er ikke sådan parametre skal håndteres.