SERP – Search Engine Result Page
SERP er en forkortelse for ”Search Engine Result Page”, altså en søgemaskineresultatside eller søgeresultatsside.
En søgeresultatside eller et SERP er siderne som søgemaskiner viser i forbindelse med at en søgeforespørgsel er blevet indtastet af en bruger, i en søgemaskine.
Det primære element på en søgeresultatside er de resultater, søgemaskinen fremviser, i forhold til de søgeord, brugeren har indtastet i deres søgeforespørgsel.
Udtrykket bruges ofte som fagterminologi inden for online markedsføring og især inden for faget SEO, som er arbejdet med at optimere hjemmesider til søgemaskinernes søgeresultatsider. Du vil derfor støde på begrebet, hvis du ofte læser på hjemmesider som denne, der omhandler søgemaskiner.
Selvom udtrykket også benyttes på dansk, er det ikke lige så udbredt herhjemme, som det er i udlandet, hvor udtrykket nærmest er de facto standard.
Ordet bruges ofte i kombination, med den søgemaskine, hvis søgeresultat beskrives, er der tale om Googles søgeresultatsider, vil dette ofte blive refereret til som værende Google SERPs, hvor i mod Bing ville være Bing SERPs.
Ofte stillede spørgsmål
Hvad står SERP for?
SERP står for ”Search Engine Result Page”, en søgeresultatside.
Har alle søgemaskiner SERPs?
Ja, alle søgemaskiner har søgeresultatsider, det er forudsætningen for en søgemaskine.