Pogo Sticking refererer til, når en bruger klikker ind på dit website fra et søgeresultat men hurtigt vender tilbage til søgemaskinens resultatside igen og vælger et andet resultat frem for dit. Dette er på ingen måder et optimalt tegn, at sende søgemaskinerne, da det indikerer at brugeren ikke fandt, hvad de ledte efter på dit website og derfor at dit resultat, ikke levede op til deres forventninger.
Pogosticking er altså typisk en indikator for, at indholdet på en side, ikke lever op til brugerens forventninger eller den søgeintention de har haft. Det sender altså et signal til Google om, at de muligvis har placeret dit resultat forkert og derfor bør sænke dets position.
Du kan også selv være skyld i Pogo Sticking, eksempelvis hvis du lover mere end du kan holde i din sidetitel og din meta-beskrivelse, som jo fungerer som din annoncetitel og annoncetekst i Google søgeresultater. Et eksempel på en information, der kunne give dette resultat, var at man lovede fri fragt på et produkt en bruger fandt i SERPs, men når de så landede på siden, fremgik det med det samme, at dette ikke var tilfældet – i rigtigt mange tilfælde vil dette føre til at brugeren forlader din side og finder en anden, men det skyldes ikke nødvendigvis kvaliteten af din side, men det faktum, at du har lovet noget, som du ikke har tænkt dig at holde.
Derfor er det helt essentielt, at du tager en analytisk tilgang, når du skal vurdere, hvorfor brugere ikke interagerer med dit resultat, når de først lander der. Sammenlign eksempelvis med andre landingssider på dit website, hvor brugerne i stedet bliver hængende og se også nærmere på de andre resultater, der dukker frem på søgningen, måske har de fat i noget, du ikke har fanget?