Afvisningsprocent (Bouncerate)

Afvisningsprocent er et begreb man benytter i webanalyse. Afvisningsprocenten repræsenterer den procentdel af dine sessioner, som lander på en given side og så hopper væk igen, i stedet for at kigge videre på andre sider på dit website.

Hver enkel side på dit website, har således en afvisningsprocent, så længe der har været en brugersession.

Dette gør afvisningsprocent til en effektiv måde at måle dine besøgende interesse for dit indhold og dit website. En side med en lav afvisningsprocent betyder at siden er effektiv til at få de besøgende til at klikke sig videre rundt på websitet.

Du finder din afvisningsprocent i Google Analytics, i dit dashboard er det en af de første ting du ser når du logger ind i dit Analytics under Målgruppe -> Oversigt.

Eksempel på oversigten

Afvisningsprocent på kanal
Det kan være meget interessant at se på afvisningsprocenten i forhold til de trafikkanaler vi har til vort website, dette ser du under Kundehvervning -> Kanaler, hvor du får følgende oversigt.
afvisningsprocent-kanaler
Afvisningsprocent på indholdsniveau
Hvis vi skal have optimeret vores artikler til en bedre oplevelse for vores brugere, er afvisningsprocent på sideniveau en meget brugbar oversigt. Den finder du under Adfærd -> Webstedsindhold -> Alle sider.

Du får nu en oversigt som nedestående, hvor du kan afkode afvisningsprocenten, for hver eneste artikel på dit website, der vel og mærke har haft besøg.

afvisningsprocent-sideniveau

Afvisningsprocent på søgeordsniveau
En ting er at kigge på afvisningsprocenten på dine artikler, men hvad med dine søgeord? I oversigten for afvisningsprocent på søgeordsniveau, får du brugbar viden omkring oplevelsen af en artikel, ved brug af specifikke søgeord.

Du finder med andre ord ud af hvor vidt dit indhold lever op til brugernes forventninger, på det givne søgeord og om der er noget du kan optimere på, ved eksempelvis at bruge det gældende søgeord mere i din tekst.

Du finder denne funktion under Kundehvervning -> Søgeord. Du kan også vælge at se på søgeord for henholdsvis organisk trafik og betalt.
afvisningsprocent-soegeordsniveau
Men er flere kliks på et website altid målet med en besøgende? Nej – på ingen måder. Derfor skal man også passe på, når man konkluderer på en afvisningsprocent.

Lad os for eksemplets skyld sige at du har den perfekte landingsside med al tænkelig information om et givent emne. De besøgende lander på din landingsside og bruger flere minutter på at læse sig igennem den spændende artikel, de vælger så herefter at gå tilbage til søgeresultaterne, for at lave en ny søgning. Der kan altså være en stor forskel på hvornår afvisningsprocent er noget skidt og hvornår en høj afvisningsprocent rent faktisk kan være et positivt signal.

Som udgangspunkt er målingen afvisningsprocent, derfor ikke super brugbar. Men det findes der heldigvis råd for, du kan med fordel ændre i din sporingskode og sætte et tidsinterval der passer bedre til din type bruger og indhold. som er mere realistisk i forhold til hvornår en besøg er

Du kunne eksempelvis sætte en timer der dikterer at hvis brugeren har været på din side i over et minut, er der ikke længere tale om en afvisning. På denne måde får du et langt mere retvisende billede, ud af den ellers så intetsigende afvisningsprocent.

Du kan ændre din analytics-kode og indsætte en setTimeOut-funktion, som i eksemplet nedenfor:

Husk at ændre til dit eget UA-nummer, i feltet med Xerne og tilpas tiden, i ovenstående eksempel er tiden sat til 30 sekunder.