Søgemaskiner
I denne kategori, finder du alle mine blogindlæg der omhandler søgemaskiner. Artiklerne er primært baseret på hvordan du arbejder med at forbedre dine placeringer i søgemaskinerne, men du kan også finde gennemgang af nye muligheder i søgemaskinerne her. Hvad enten der er tale om Google, Bing eller en helt tredje. I Danmark benytter vi os stort set kun af Google når vi søger på Internettet, anderledes ser det ud i den store verden, men fælles for alle kontinenter er at Google bare er størst!
I Danmark sidder Google på 97.28% af søgemarkedet, hvor i mod Microsofts søgemaskine Bing har 1.3% og Yahoo sølle 0.8%. Den anonyme søgemaskine DuckDuckGo er også at finde i top 5, med en dansk markedsandel på 0.38%
En søgemaskine er i al sin enkelthed en applikation, der hjælper dets brugere med at finde frem til information. Søgemaskiner finder indhold til deres søgeindeks, igennem botter også kaldet webcrawlers, der scanner Internettet for indhold, som de finder frem til igennem hyperlinks. Googles bot hedder Googlebot, den kan du læse meget mere om her.
Googles Navboost-algoritme
I begyndelsen af maj 2024 så vi et massivt læk af Google-dokumenter, som afslørede mange af de algoritmer og systemer, der ligger til grund for Googles søgemaskine. Disse dokumenter gav et hidtil uset indblik i Google. Jeg har tidligere behandlet alt, der handlede om...
Google AI Overviews – Status og udvikling
AI er ikke noget nyt fænomen i Googles økosystem. Faktisk har Google brugt AI i over et årti, men brugen af generativ AI og særligt synligheden af det for slutbrugeren er eksploderet, efter at Google har introduceret AI Overviews i deres søgeresultater på udvalgte...
Information Gain – Bliv belønnet for ny viden eller perspektivering
Google fik i 2022 godkendt et patent om "Information Gain", som de oprindeligt ansøgte om i 2018, og som potentielt set har ændret og kan ændre den måde, vi arbejder med SEO på. Patentet fokuserer på at belønne indhold, der tilfører helt ny viden og prøver at udregne,...
OSO – Organic Search Optimization
SEO har i årtier været det bærende fundament for mange websites' online synlighed, men i takt med at søgemarkedet og informationsmarkedet ændrer sig, har vi set en lille ny i klassen ved navn OSO, eller Organic Search Optimization – en slags revolution af SEO, drevet...
Search Experience Optimization (SXO)
SXO er et relativt nyt begreb, men dækker over discipliner, der længe har været benyttet inden for SEO, men som i realiteten bevæger sig mere ind på brugeroplevelse (UX). SEO fokuserer traditionelt på at optimere hjemmesider for at rangere højere i søgeresultaterne,...
Vil ChatGPT/SearchGPT overtage søgemarkedet for Google og andre søgemaskiner?
Selvom ChatGPT har skabt stor opmærksomhed og imponeret, har Google og andre etablerede søgemaskiner ikke det store at frygte – i hvert fald ikke inden for den nærmeste fremtid. Læs med her, og bliv klogere på hvorfor. [su_note note_color="#e0e0e0"...
TikTok som søgemaskine
Med over 1,6 milliarder brugere på verdensplan er TikTok hurtigt ved at blive en populær kilde til informationssøgning, især blandt Generation Z. Her ser vi en bemærkelsesværdig udvikling i, hvordan den yngre generation finder frem til information online, hvilket...
Search Generative Experience – Googles SGE, AI ovenpå SERPs
SGE står for Search Generative Experience og er et forsøg fra Google, hvor de prøver at integrere kunstig intelligens ovenpå deres søgeresultater. En tilgang, der kombinerer generativ kunstig intelligens (AI) med Googles søgemaskine, hvilket giver brugerne mulighed...
Googles Linkgrafer
Google har mange grafer, blandt andet shoppinggraf og en vidensgraf, men mest kendt er nok alligevel deres linkgraf. En linkgraf er en visuel repræsentation af alle de links, der findes mellem websites på Internettet, linkgrafen er altså en kortlægning af forbindelser...
Googles Vidensgraf (Knowledge Graph)
Googles Knowledge Graph har transformeret måden, vi interagerer med og forstår store mængder af data på. I denne artikel vil Jeg dykke ned i, hvad Knowledge Graph er, hvordan den virker, og hvilken betydning den har for søgeopelevelsen i Google. Et stort datasæt...