Søgemaskiner
I denne kategori, finder du alle mine blogindlæg der omhandler søgemaskiner. Artiklerne er primært baseret på hvordan du arbejder med at forbedre dine placeringer i søgemaskinerne, men du kan også finde gennemgang af nye muligheder i søgemaskinerne her. Hvad enten der er tale om Google, Bing eller en helt tredje. I Danmark benytter vi os stort set kun af Google når vi søger på Internettet, anderledes ser det ud i den store verden, men fælles for alle kontinenter er at Google bare er størst!
I Danmark sidder Google på 97.28% af søgemarkedet, hvor i mod Microsofts søgemaskine Bing har 1.3% og Yahoo sølle 0.8%. Den anonyme søgemaskine DuckDuckGo er også at finde i top 5, med en dansk markedsandel på 0.38%
En søgemaskine er i al sin enkelthed en applikation, der hjælper dets brugere med at finde frem til information. Søgemaskiner finder indhold til deres søgeindeks, igennem botter også kaldet webcrawlers, der scanner Internettet for indhold, som de finder frem til igennem hyperlinks. Googles bot hedder Googlebot, den kan du læse meget mere om her.
Søgemaskineoptimering af one-page websites
Et one page website eller en-sides websites, er blevet meget populære de sidste par år. Fra et brugermæssigt synspunkt, fungerer de ganske udmærket, så længe der ikke skal kommunikeres komplekst eller for differentieret indhold – men hvordan håndterer man egentlig...
Til Google dance i Googleplex
Forrige år var jeg med min partner i Bondtofte & Co, Bjørn Kryger, en tur til USA, nærmere bestemt Californien. Vi skulle til SMX West og prøve en af de helt store udenlandske konferencer af. I forbindelse med arrangementet, var alle deltagere også inviteret til...
Hvad er E-A-T og hvorfor har du brug for det?
Rigtigt mange er efterhånden stødt på begrebet E-A-T, særligt i forbindelse med Googles Search Quality Rating Guidelines, hvor udtrykket bruges adskillige gange, men hvad er E-A-T og hvorfor er det vigtigt for dig og dit website? E-A-T står for Ekspertise, autoritet...
YMYL-websites “Your Money or Your Life”
I starten af august måned kørte der en større opdatering i Googles indeks, som roterede kraftigt rundt på søgeresultaterne, inden for en lang række forskellige brancher, fælles for alle de negativt påvirkede sider er, at de klassificeres som YMYL-sider, som Google...
Fred – Googles Fred opdatering
Det 8. marts rullede endnu en ny Google opdatering ud, hvilket fik konsekvenser for mange websiteejere, der måtte se deres trafiktal falde markant over en kort periode. Det var Googles seneste opdatering ”Fred” der blev frigivet. I denne artikel, får du et indblik i...
Håndtering af PDF-filer i forhold til SEO
Et PDF-dokument kan være en rigtig god måde at præsentere data på og de gør sig især godt til salgspræsentationer, produktinformationer og ydelser. PDF-dokumenter kan dog skabe en række problemer i forhold til SEO og rent brugermæssigt, kan de også skabe problemer og...
Varians i søgeresultaterne – QDD (Query Deserves Diversification)
Har du nogensinde overvejet, hvordan det kan være, at du stort set altid kan finde det, du søger efter, når du indtaster en søgeforespørgsel? Og har du nogle gange undret dig over, at ikke alle resultaterne i et søgeresultat ser ud til at tilfredsstille din søgen,...
Mobile-first indekset rulles stille ud
Desktop search eller søgninger fra computer har altid været størst i Google, og derfor har Googles primære interesse også været at sortere og rangere sider ud fra en vurdering af desktop versionen af en hjemmeside. For et par år siden skete det så endelig; antallet af...
Alle 3xx Redirects overfører nu fuld PageRank (Linkpopularitet) ved migrering til https
Siden August 2014, har Google i stigende grad, forsøgt at få webmastere til at tage skiftet fra http til https og det går tilsyneladende ikke lige så hurtigt, som Google måske havde forventet. For at speede tingene op, har Google lavet nogle fundamentale ændringer i...
Google & links – nu og i fremtiden
Hvis du vil have gode placeringer i søgeresultaterne, er links den vigtigste faktor. Arbejdet med at skaffe links kaldes linkbuilding og denne disciplin har ændret sig meget de sidste par år. Arbejdet med links vil ændre sig mindst lige så meget de kommende år. Læs...