Søgemaskiner
I denne kategori, finder du alle mine blogindlæg der omhandler søgemaskiner. Artiklerne er primært baseret på hvordan du arbejder med at forbedre dine placeringer i søgemaskinerne, men du kan også finde gennemgang af nye muligheder i søgemaskinerne her. Hvad enten der er tale om Google, Bing eller en helt tredje. I Danmark benytter vi os stort set kun af Google når vi søger på Internettet, anderledes ser det ud i den store verden, men fælles for alle kontinenter er at Google bare er størst!
I Danmark sidder Google på 97.28% af søgemarkedet, hvor i mod Microsofts søgemaskine Bing har 1.3% og Yahoo sølle 0.8%. Den anonyme søgemaskine DuckDuckGo er også at finde i top 5, med en dansk markedsandel på 0.38%
En søgemaskine er i al sin enkelthed en applikation, der hjælper dets brugere med at finde frem til information. Søgemaskiner finder indhold til deres søgeindeks, igennem botter også kaldet webcrawlers, der scanner Internettet for indhold, som de finder frem til igennem hyperlinks. Googles bot hedder Googlebot, den kan du læse meget mere om her.
Ny produktsøgefunktion baseret på shoppinggrafens data
Tilbage i november i år, annoncerede Google en ny søgefunktion til shoppingtilbud, drevet af deres shoppinggraf. Brugere vil nu kunne gå til en ny Shop Deals-destinationside for at finde de laveste priser på produkter fra ti kategorier. Tilbuddene er i form af...
Zero-click søgninger
De sidste par år har vi set en stor stigning i de såkaldte zero-click søgninger, altså søgninger, hvor en bruger ender med ikke at klikke på noget resultat, efter at de har indsat en søgeforespørgsel i Google. Hvis du tjekker din Search Console løbende (hvilket du...
Google Merchant Center Next
Merchant Center har fået sig en opdatering, og hvis du er heldig, kan du allerede nu få adgang til den nye version, som ellers først ruller ud i oktober. Der er tale om en større visuel opdatering og et forsøg på at gøre Google Merchant Center nemmere at benytte i...
Søgeintentioner: Kender du dem alle? To nyere søgeintentioner du skal have styr på
Tilbage i 2010 skrev jeg min første artikel om søgeintentioner, ’Identificer dine besøgendes hensigt.’ Siden da har internettet udviklet sig, og nye søgetyper har set dagens lys. Det er afgørende at forstå hensigten bag disse, for at kunne optimere vores indhold...
Google Free Listings – Produktlistninger – Gratis annoncer i SERPs
Vidste du, at du kan annoncere gratis i Googles søgeresultater gennem Google Merchant Center? Det har været muligt siden 2020 og i Danmark siden 2021. Google har et program, der hedder Free Listings, hvor du kan vise annoncer for dine produkter helt gratis i Googles...
Google’s Payday-algoritme
Google's Payday Loan-algoritme, også kendt som Google's Spam-algoritme, har et snævert fokus på at bekæmpe spammere, der målrettet arbejder med højprofitable søgeord som "viagra", "mobiltelefoner", "lån" og "forbrugslån". Denne algoritme er designet til at rense op i...
YouTube SEO – Sådan optimerer du dine videoer til større eksponering
I denne artikel gennemgår jeg de forskellige elementer, du kan skrue på, når du vil have din video positioneret bedre i YouTubes søgeresultater. En god placering på YouTube kan også øge chancen for, at dine videoer bliver vist i de organiske resultater. YouTube er...
The return of AuthorRank? Google tilføjer anbefaling om brugen af author.URL-ejendomme for at identificere forfattere
I August 2005 indgav Google en patentansøgning ved navn ’Agent Rank’. I dette patent redegør Google-medarbejderen David Minouge for en type agenter, der benytter modtagelsen og interaktioner på indhold udarbejdet af ”agenten” til at fastslå deres position. I patentet...
Google omskriver i større stil title-tags
Driver du et website, er der en god chance for, at du allerede på nuværende tidspunkt har bidt mærke i, at Google i større stil end de plejer, er begyndt at omskrive title-tags og vise andet indhold fra din side, som fx din websides sidetitel i de organiske...
Top-5 er det nye top-10 i de organiske søgeresultatsider
De organiske resultater skrumper og skrumper - organisk synlighed kræver bedre og bedre placeringer. For et par år siden var top-7 det nye top-10 i de organiske resultater, men vi ser efterhånden, at det kun er de øverste 5 resultater, der henter organisk trafik ind....