Linkbuilding
Links til din hjemmeside er alfa og omega når det kommer til positionering i søgeresultaterne, arbejdet med at skaffe eller bygge links kaldes i fagsprog linkbuilding. Der findes et hav af forskellige metoder, når det kommer til det at bygge links.
Metoderne spænder sig fra reelt PR arbejde, linkbait, links fra egne linknetværk, link forespørgsler, katalogtilmeldinger, bookmarks fra social bookmarking sites, gæsteblogposts mv. det er reelt set kun fantasien der sætter grænser. I denne kategori finder du alle de artikler jeg har skrevet omkring emnet linkbuilding, her kommer jeg med konkrete tips og vejledning til hvordan du bygger den helt rigtige linkprofil.
Lad mig med det samme slå fast at det ikke hjælper meget at bygge links med hovedet under armen, der skal ligges en klar linkbuilding-strategi, som bunder i en grundig analyse. Analyse, strategi, eksekvering og opfølgning er grundelementerne i enhver god linkbuilding-kampagne. Hvis du har mod på at arbejde med linkbuilding selv, kan du finde hjælp i mine artikler om emnet nedenfor, købe min bog Linkbuilding bogen
Du skal ikke kun have links med en høj “domæneautoritet”
"Domæneautoritet" er blevet det nye PageRank, alle snakker om det og alle vil have mere af det. Der har øjensynligt formet sig en eller anden form for kollektiv konsensus omkring vigtigheden af at alle indgående links skal have høj autoritet, men dette er en i den...
Intern Linkstruktur: Orphan Pages
En orphan-page er en side på et website, der ikke linkes til internt, og dermed en side, der ikke kan nås igennem websites navigationselementer. Der findes med andre ord ingen interne links til en orphan page, og derfor er den ”forældreløs”. [su_youtube...
Intern linkstruktur: Skal du bruge absolutte eller relative URLs?
Det kan i mange tilfælde være bekvemt at gøre sig brug af relative stier, men relative stier kan give en lang række SEO-tekniske problematikker, og de udgør derfor en risiko for dig og dit website. At løbe en risiko i forbindelse med dit websites SEO-helbred er aldrig...
Google & links – nu og i fremtiden
Hvis du vil have gode placeringer i søgeresultaterne, er links den vigtigste faktor. Arbejdet med at skaffe links kaldes linkbuilding og denne disciplin har ændret sig meget de sidste par år. Arbejdet med links vil ændre sig mindst lige så meget de kommende år. Læs...
Google ude efter bloggere og deres sponsorer
Det har længe været et kendt faktum, at Google ønsker at man gør brug af nofollow-tagget på udgående links, når der er tale om sponsoreret indhold og når der linkes til en virksomhed, producent eller forhandler, som har tilsendt en blogger et produkt. Det er dog de...
Udnyt dine relationer i dit linkbuilding arbejde
Formålet med linkbuilding er at hæve dine placeringer i søgeresultaterne. At få links fra allerede eksisterende relationer er en af de suverænt nemmeste metoder til at skaffe gode indgående links - men alligevel er der forbløffende få der udnytter de åbenlyse...
Sådan vurderer du om et link er din tid værd
Du er sandsynligvis flere gange faldet over hjemmesider, der linker til sider, der minder om din, og hvor du tænker, at dit link også hører til. Men hvordan vurderer du, om det overhovedet kan betale sig, eller om du helt skal holde dig væk? Der er en række faktorer,...
Google’s Payday-algoritme
Google’s Payday Loan-algoritme er også kendt under synonymet Google’s Spam Algoritme, da den meget specifikt sigter efter at bekæmpe spammere, der arbejder på meget lukrative søgeord så som ”viagra”, ”mobiltelefoner”, ”lån”, ”forbrugslån” og den slags. Der er altså...
Korrekt brug af Disavow-værktøjet til fjernelse af linkspam
Link-penalties er ikke noget nyt fænomen, men efter Google Penguin kom til ser vi langt flere af dem end vi tidligere har gjort og faktisk er der også en stigning i de almindelige link-penalties, da Google hele tiden bliver bedre til at opspore og finde frem...
Et dyk ned i Dive.in’s Google-penalty
Det kom mig for øre, at websitet Dive.in, var blevet ramt af en manuel linkpenalty af Google og at årsagen skulle være gæsteblogindlæg. Det syntes jeg lød lidt mærkeligt, da jeg endnu ikke har set en decideret penalty grundet gæsteblogindlæg og i det hele taget slet...
Hvad er linkbuilding?
Linkbuilding er arbejdet med at skaffe indgående links til et website. Indgående links bliver anset som værende anbefalinger af søgemaskiner. Nu flere anbefalinger et website har, nu vigtigere må det være.
Google’s algoritme består af mere end 350 forskellige faktorer. Alle kan krydskombineres, og til sammen udregnes så en score, som danner grundlag for en given placering i søgeresultaterne.
Men hvordan finder Google ud af, hvilke websites der er de mest populære og dermed formentligt de bedste resultater? Der kigges som sagt på over 350 forskellige faktorer, når dette skal vurderes, men der er især et signal, som Google i den grad er afhængig af, når de laver popularitetsanalyser – og det er links. Links er hovedessensen for gode placeringer i Googles søgeresultater, og har været det lige siden Google’s spæde start tilbage i januar 1998.
Et link er i al sin enkelthed en form for anbefaling. Man linker ud, når man vil henvise til noget, og det kan af gode grunde opfanges som et positivt signal, hvilket er præcis hvad Google gør.
Men der er stor forskel på links – et link er med andre ord ikke bare et link.
Er links vigtige?
Ja! Hvis du ikke har indgående links til dit website, vil det ikke være til stede i søgeresultaterne og vil du opnå gode placeringer i søgeresultaterne, kræver det mange gode indgående links til dit website.
Arbejdet med linkbuilding er og har altid været den vigtigste disciplin inden for SEO. Linkbuilding kan rykke bjerge, og med de helt rigtige links kan du klare dig med et mindre godt website, dårligere indhold og en mindre teknisk optimeret platform. Det betyder selvfølgelig ikke, at du ikke skal arbejde med disse punkter, for gør du det samtidig med, at du arbejder med linkbuilding, har du det perfekte afsæt til bedre placeringer i søgeresultaterne.
Vægter interne links lige så meget som eksterne links?
På trods af at det oprindelige PageRank-patent ikke nævner noget om forskelle i forhold til eksterne og interne links, ved vi med sikkerhed at eksterne links vægtes højere end interne links.
Dette er blevet gennemtestet et utal af gange, og logikken bag er da også helt ligetil: Et eksternt link er en anbefaling fra en anden person mens et internt link er din egen anbefaling, og derfor vægter denne naturligvis mindre end den eksterne.
Er det vigtigt at links kommer fra relevante hjemmesider?
Ligesom i den virkelige verden gælder det om at være en førende ekspert inden for et givent emne, før man betragtes som en autoritet. Du bliver som regel først betragtet som en autoritet, når andre autoritære personer står inde for dig.
Det samme gør sig gældende på Internettet, og får du andre websites inden for samme emne eller niche til at linke til dig, fremstår du mere relevant og autoritær.
Der kigges her især på indholdet, hvor linket kommer fra, og hvor relevant det site eller den pågældende artikel linket findes på/i er.
Relevans er en af de absolut vigtigste faktorer for at ranke godt inden for et givent emne. Selvom det er bedre at få et relevant link fra en populær side, tæller relevante links fra mindre populære sider også højt.
Kan man få assistance til arbejdet med linkbuilding?
Ja, naturligvis – jeg har arbejdet med linkbuilding i over ti år og hjulpet tusindevis af virksomheder, med at få nye indgående links og dermed bedre placeringer i søgeresultaterne. Udfyld blot kontaktformularen på min side og jeg vil tage kontakt.