Der bliver snakket meget om link bait rundt omkring, og der findes også gode eksempler på vellykkede kampagner og indlæg, der beskriver hvordan og hvorledes der blev gjort. Jeg kørte selv et lille link bait-nummer i julemåneden, og det bringer jeg hermed en status på.
Indholdsfortegnelse
- Hvad er link-bait?
- Aktualitet – Noget der bliver snakket om her og nu.
- Gå mod strømmen – Vær kontroversiel eller provokerende.
- Humor – Alle elsker at grine
- Information og ressourcer
- Kun fantasien sætter grænser
- Tilbage til mit eget link bait-nummer
- Hvad gjorde jeg helt præcist?
- Timing – Et vigtigt element
- Hvad fik jeg ud af det
Hvad er link-bait?
Der kan være læsere der ikke ved hvad link-bait er, så derfor er en introduktion til emnet vist på plads. Er du allerede bekendt med begrebet kan du hoppe direkte til min egen case her. Link bait er kunsten at skabe noget, som giver dit website opmærksomhed (madding) og omtale, og derigennem indgående links. Det kan være gennem billeder, video, tekst og meget andet, men bedst er det naturligvis, hvis det er noget du kan fremvise på det site du ønsker links til, så det kan bruges som referencepunkt.
Aktualitet – Noget der bliver snakket om her og nu.
Dronningen har lige fejret sit jubilæum som regent, medierne skrev en masse om hende og trykkede næsten hvad som helst med lidt kød på. Kunne man her vinkle nogle af sine produkter eller services til at inkludere dronningen, havde chancen for omtale været god.
Ved folketingsvalget kørte Per Allerup blandt andet noget bait på, hvordan politikkerne var dårlige til at bruge søgeresultaterne i valgkampen, og hvordan de ikke havde fokus på dårlig omtale. Den red jeg også selv med på.
Et andet godt eksempel der kører på både aktualitet og humor er Morten Vadskærs Nicolai Wammen bait, hvor han reklamerede for sin kondomshop med sloganet “Undgå en Nicolai Wammen-smutter og stå med en graviditet dagen efter”. Europaminister Nicolai Wammen var netop blevet far, og det var meget oppe i medierne. Historien fik megen omtale og gav Morten mange links.
Men aktualitet kan også bare være, at du er først med en spændende nyhed.
Gå mod strømmen – Vær kontroversiel eller provokerende.
En klassisk måde at skabe opmærksomhed på, er at gå mod strømmen. Du skal ikke bare påstå noget – du skal have dine argumenter i orden, for at blive taget seriøst. Gøres det rigtigt og fanger det virkelig an, kan du få umådelig stor respons, men her skal du også være opmærksom på, at du skal være i stand til at stå imod nogle tæsk, for det vil du få med på vejen.
Et eksempel på kontroversielitet, var da miinto.dk, som jeg også arbejder for, gik ud og påstod, at fynske piger havde de største bryster i landet. Det skabte naturligvis røre og debat på de sociale medier, for det ville hverken jyderne eller sjællænderne finde sig i. Derudover var der en masse medier der bragte historien.
Der er også de mere simple eksempler på at være kontroversiel, eksempelvis Lars Bachmanns 404 side, hvor han sidder på toilettet, som blandt andet blev kåret til den mest kreative 404-side af Computerworld.dk, med dertilhørende link.
Humor – Alle elsker at grine
Humor er en fantastisk måde at skabe opmærksomhed på. Humoristiske indslag er ofte dem der bliver delt meget på sociale medier, og det kan i sig selv skabe en ekstra viral-effekt. Hertil egner billeder og videoer sig i de fleste tilfælde bedst. Et rigtig godt eksempel kunne være Old Spice-reklamerne med Isaiah Mustafa (tidligere NFL spiller), hvor han blandt andet rider på hest, sejler båd og den slags, mens han forklarer hvordan alt er muligt, når man bruger Old Spice som ens foretrukne duftvand.
Det startede ud som værende rene TV-reklamer, men de fik så meget opmærksomhed at de blev fulgt op med en lang række Youtube-videoer, hvor Isaiah gav svar på spørgsmål, som var blevet stillet på de mange forskellige sociale medier. På kun 48 timer opnåede denne video at få ikke mindre end 23 millioner visninger, og er den dag i dag den hurtigst voksende videokampagne på Internettet til dato.
Information og ressourcer
Kan du præsentere den ultimative ressource inden for et emne, er der som regel gode links i vente. Til store mængder information, egner infographics sig rigtig godt til formålet. Toplister og lister generelt er også fantastiske til formålet – indholdet skal bare være nemt at skimme og samtidig brugbart.
Et godt eksempel inden for SEO er SEOMoz’ årlige Ranking Factor infographics.
Kun fantasien sætter grænser
Der findes naturligvis mange andre måder at skabe link bait på end ovenstående. Noget så simpelt som en god historie kan også gå viralt. Du kan også vælge at give noget væk, køre en konkurrence eller noget helt tredje. Det er kun fantasien der sætter grænser.
Tilbage til mit eget link bait-nummer
Det drejer sig naturligvis om mit indlæg om falske webshops, og den kvikke læser har såmænd nok allerede luret den. Indlægget og dets indhold minder ikke i særlig høj grad om andre indlæg, man kan finde her på min blog.
Hvad gjorde jeg helt præcist?
Fremlagde et problem og et løsningsforslag
Jeg gjorde opmærksom på et problem, og kom samtidig med et løsningsforslag – en hjælp til hvordan man selv kan undgå at købe falske varer eller helt blive snydt. Forestil dig mormor Jette der i god tro har bestilt en billig Canada Goose-jakke til lille Tim, som han skal have i julegave. Pakken kommer enten slet ikke frem, og mormor Jette må skuffet fortælle Tim at han altså ikke får sin gave juleaften, eller også får Tim en kinesisk udgave af jakken, som han så slukøret må fortælle sin mormor, ikke er en original af slagsen, og dermed ikke den han ønskede sig. Det er da synd, og det er noget vi alle kan relatere til. Her spilles der på vores empati som mennesker.
To versioner af samme historie
Jeg lavede først indlægget her på min egen blog, hvor jeg kom med lidt dokumentation og noget faglig viden. Dermed blev historien vinklet til mit fag, og jeg fremstår som afsender nu mere troværdig.
Efterfølgende blev der udarbejdet en pressemeddelelse som blev smidt på Presswire, hvor historien fik et helt andet touch, en skarpere overskrift og en mere sensationspræget tekst, så der var noget for journalisterne at labbe i sig – her fjernede jeg helt den faglige del. Havde jeg blot valgt at smide min historie fra bloggen på Presswire, havde responsen formegentlig været ikke-eksisterende.
Timing – Et vigtigt element
At timing er et vigtigt element kommer nok bag på de færreste, og det i er den grad gældende når man arbejder med link bait. At jeg tog julen og julehandlen med i mit nummer, var på ingen måder tilfældigt. Julen er en af de perioder hvor mange mennesker har travlt og er stressede, men alligevel prøver at være søde mod hinanden.
Selvom disse falske webshops og webshops der sælger falske varer også er der udenfor juletiden, rammer den bedre og mere personligt på forbrugeren, når det er op til julen.
Hvad fik jeg ud af det
Nummeret lykkedes ganske godt, og følgende sider valgte at linke til mig; fdih.dk, crn.dk, penge.dk, comon.dk, lokalavisen.dk og avisen.dk. Derudover faldt der også en masse mentions af på mit navn og min blogs URL, og et lille radioindslag blev det også til.
Hej Henrik
Fedt du kommer med et reelt eksempel, det giver virkelig mod på at prøve noget tilsvarende. I den mere kulørte ende har jeg længe haft en lille plan om et ganske grotesk form for linkbait, blandet med lidt blackhat facebook likes. Det er dog noget der tager ganske lang tid at opsætte, så det varer noget tid før det kommer op at køre. Jeg håber du vil skrive om det efterfølgende :)
Spændende indlæg :)
Som du selv skriver, så er det virkelig oppe i tiden, og personligt tænker jeg også meget på det.
Jeg forstiller mig at det handler om at skrive om nogle ekstreme tilfælde, eller virkelig have en skæv vinkel på tingene.
Jeg kan huske Casper Blom skrev på facebook at han ville betale en person 5000 hvis vedkommende fik tatoveret “BilligGolfbolde.dk” på sig. Det er sådanne historier som rykker i pressen.
Hej Nikolaj, det er nu som sådan ikke en ny disciplin, men der er kommet en klart større fokus på emnet, de sidste par år. Det er jo som sådan bare P.R, det skal bare vinkles således at der også opstår indgående links, hvilket her jo netop er det primære formål og her i at forskellen ligger. Man skal bare ikke glemme at også mentions den dag i dag, tæller med i det samlede regnskab.
Caspers stunt er kørt før, af Carsten Mikkelsen og de andre Cult-drenge, det gav rigtig god omtale og jeg tror sagtens at Casper kan få succes med at gøre det igen. Det er efterhånden mange år siden.
Hej Henrik,
Tak for god inspiration. Rigtig spændende måde at gribe det an på med fagligt indhold på bloggen og derefter en saftig pressemeddelelse til journalisterne.
Det er simpelthen en kanon reklame fra Old Spice! :-) Man skal ikke undervurdere den virale effekt på de sociale medier, men det kan være både dyrt og tidskrævende at skabe rigtig godt link bait. Rammer man dog den rette timing og vinkel er det oftest det hele værd.
Eksemplet med fynboernes bryststørrelser er rigtig godt, og selvom det er kontroversielt, rammer det også en anden god metode til link bait – statistikker, sammenligninger og undersøgelser. Folk elsker overskrifter som “25% af alle danskere har stress” eller “Danske børn er klogere end svenske”.
Henrik
Hej Henrik og andre,
Ja linkbait er sjovt :) Men hvis man gør det hovedløst, idèfattigt og for ofte, kan det virkelig give bagslag. Jeg tror ikke jeg er den eneste som er træt af at blive snydt af linkbait, og dermed kraftigt mister tilliden til skribenten. Der kan også gå for meget Ekstra Bladet i det :)
Jeg tør slet ikke tænke på den interesse og der kunne være, hvis Morten Vadskær fra Kondomaten.dk lavede “dem fra Fyn har den største …” i stil med din Miinto case :-)
Ja, med den rigtige vinkel er der bestemt et stort potentiale – det gælder bare om at være lidt kreativ!
Der er de planlagte og så må der være de der lykkedes uforudsigeligt. Jeg lagde for et par år siden en historie ud på KForum. Mest for at få et link til min blog. Stor var min overraskelse, da jeg kort tid efter blev ringet op af en journalist fra en mindre netavis. Historien spredes til flere netaviser og kl. 16.00 ringede de fra DR nyhederne. Jeg var uforberedt på, at det var en så stor historie at, medierne ville interessere sig for den.
Rigtig godt indlæg med link-bait og den falske webshop. Som beskrevet handler det vel om at være kreativ og kontroversiel. Det er vel også effektivt at få en af de store (med masser af links) til at linke til dig.
Rigtig godt indlæg Henrik, det har helt sikkert givet os inspiration til nogle ideer, vi vil prøve det kommende år…
Rigtig god artikel omkring det som de fleste der ønsker at lave bedre SEO på deres side går op i, nemlig de indgående links.
I og med at de rigtig gode links er svære at få, er det fedt, at du også har nævnt nogle reelle eksempler hvor det har virket, så man kan få lidt inspiration. :)
Rigtig spændende indlæg! Man skal netop gå lidt imod strømmen, hvis man gerne vil have lidt opmærksomhed og det er dit ‘stunt’ et glimrende eksempel på:-) Tillykke med de indgående links i øvrigt!
Hans
God teknik der forhåbentlig giver inspiration til mange
Fed artikel og god gennemgang af eksemplet, jeg tænker også at det er noget man skal prøve på et tidspunkt! ;) så, mange tak!
Rigtig god artikel, den sætter virkelig lys på noget som mange SEO folk går og drømmer om at være gode til.
Det handler jo om at gå mod strømmen og være kontroversiel, men samtidig ikke miste troværdigheden, som Jimi skrev oven for. Det er en sand kunst.
Hej Henrik,
Dejligt at du tager udgangspunkt i en bestemt case. Min første tanke er at det må være super fedt når det lykkes, og rigtig ærgerligt når det det ikke lykkes.
Har du eller andre, tal på hvor mange af denne type projekter der bliver en succes?
Rigtig god artikel, syntes jegg det er, fordi at den sætter Virkelig lys på noget, som mange SEO mennesker går og drømmer om til dagligt….