Der bliver snakket meget om link bait rundt omkring, og der findes også gode eksempler på vellykkede kampagner og indlæg, der beskriver hvordan og hvorledes der blev gjort. Jeg kørte selv et lille link bait-nummer i julemåneden, og det bringer jeg hermed en status på.

Hvad er link-bait?

Der kan være læsere der ikke ved hvad link-bait er, så derfor er en introduktion til emnet vist på plads. Er du allerede bekendt med begrebet kan du hoppe direkte til min egen case her. Link bait er kunsten at skabe noget, som giver dit website opmærksomhed (madding) og omtale, og derigennem indgående links. Det kan være gennem billeder, video, tekst og meget andet, men bedst er det naturligvis, hvis det er noget du kan fremvise på det site du ønsker links til, så det kan bruges som referencepunkt.

Aktualitet – Noget der bliver snakket om her og nu.

Dronningen har lige fejret sit jubilæum som regent, medierne skrev en masse om hende og trykkede næsten hvad som helst med lidt kød på. Kunne man her vinkle nogle af sine produkter eller services til at inkludere dronningen, havde chancen for omtale været god.

Ved folketingsvalget kørte Per Allerup blandt andet noget bait på, hvordan politikkerne var dårlige til at bruge søgeresultaterne i valgkampen, og hvordan de ikke havde fokus på dårlig omtale. Den red jeg også selv med på.

Et andet godt eksempel der kører på både aktualitet og humor er Morten Vadskærs Nicolai Wammen bait, hvor han reklamerede for sin kondomshop med sloganet “Undgå en Nicolai Wammen-smutter og stå med en graviditet dagen efter”. Europaminister Nicolai Wammen var netop blevet far, og det var meget oppe i medierne. Historien fik megen omtale og gav Morten mange links.

Læs også:  4 Hurtige, stærke og nemme links

Men aktualitet kan også bare være, at du er først med en spændende nyhed.

Gå mod strømmen – Vær kontroversiel eller provokerende.

En klassisk måde at skabe opmærksomhed på, er at gå mod strømmen. Du skal ikke bare påstå noget – du skal have dine argumenter i orden, for at blive taget seriøst. Gøres det rigtigt og fanger det virkelig an, kan du få umådelig stor respons, men her skal du også være opmærksom på, at du skal være i stand til at stå imod nogle tæsk, for det vil du få med på vejen.

Et eksempel på kontroversielitet, var da miinto.dk, som jeg også arbejder for, gik ud og påstod, at fynske piger havde de største bryster i landet. Det skabte naturligvis røre og debat på de sociale medier, for det ville hverken jyderne eller sjællænderne finde sig i. Derudover var der en masse medier der bragte historien.

Der er også de mere simple eksempler på at være kontroversiel, eksempelvis Lars Bachmanns 404 side, hvor han sidder på toilettet, som blandt andet blev kåret til den mest kreative 404-side af Computerworld.dk, med dertilhørende link.

Humor – Alle elsker at grine

Humor er en fantastisk måde at skabe opmærksomhed på. Humoristiske indslag er ofte dem der bliver delt meget på sociale medier, og det kan i sig selv skabe en ekstra viral-effekt. Hertil egner billeder og videoer sig i de fleste tilfælde bedst. Et rigtig godt eksempel kunne være Old Spice-reklamerne med Isaiah Mustafa (tidligere NFL spiller), hvor han blandt andet rider på hest, sejler båd og den slags, mens han forklarer hvordan alt er muligt, når man bruger Old Spice som ens foretrukne duftvand.

Læs også:  Google ude efter bloggere og deres sponsorer

Det startede ud som værende rene TV-reklamer, men de fik så meget opmærksomhed at de blev fulgt op med en lang række Youtube-videoer, hvor Isaiah gav svar på spørgsmål, som var blevet stillet på de mange forskellige sociale medier. På kun 48 timer opnåede denne video at få ikke mindre end 23 millioner visninger, og er den dag i dag den hurtigst voksende videokampagne på Internettet til dato.

Information og ressourcer

Kan du præsentere den ultimative ressource inden for et emne, er der som regel gode links i vente. Til store mængder information, egner infographics sig rigtig godt til formålet. Toplister og lister generelt er også fantastiske til formålet – indholdet skal bare være nemt at skimme og samtidig brugbart.

Et godt eksempel inden for SEO er SEOMoz’ årlige Ranking Factor infographics.

Kun fantasien sætter grænser

Der findes naturligvis mange andre måder at skabe link bait på end ovenstående. Noget så simpelt som en god historie kan også gå viralt. Du kan også vælge at give noget væk, køre en konkurrence eller noget helt tredje. Det er kun fantasien der sætter grænser.

Tilbage til mit eget link bait-nummer

Det drejer sig naturligvis om mit indlæg om falske webshops, og den kvikke læser har såmænd nok allerede luret den. Indlægget og dets indhold minder ikke i særlig høj grad om andre indlæg, man kan finde her på min blog.

Hvad gjorde jeg helt præcist?

Fremlagde et problem og et løsningsforslag
Jeg gjorde opmærksom på et problem, og kom samtidig med et løsningsforslag – en hjælp til hvordan man selv kan undgå at købe falske varer eller helt blive snydt. Forestil dig mormor Jette der i god tro har bestilt en billig Canada Goose-jakke til lille Tim, som han skal have i julegave. Pakken kommer enten slet ikke frem, og mormor Jette må skuffet fortælle Tim at han altså ikke får sin gave juleaften, eller også får Tim en kinesisk udgave af jakken, som han så slukøret må fortælle sin mormor, ikke er en original af slagsen, og dermed ikke den han ønskede sig. Det er da synd, og det er noget vi alle kan relatere til. Her spilles der på vores empati som mennesker.

Læs også:  Se mit oplæg fra Digital Markedsføring 2015: Fremtidens SEO

To versioner af samme historie
Jeg lavede først indlægget her på min egen blog, hvor jeg kom med lidt dokumentation og noget faglig viden. Dermed blev historien vinklet til mit fag, og jeg fremstår som afsender nu mere troværdig.

Efterfølgende blev der udarbejdet en pressemeddelelse som blev smidt på Presswire, hvor historien fik et helt andet touch, en skarpere overskrift og en mere sensationspræget tekst, så der var noget for journalisterne at labbe i sig – her fjernede jeg helt den faglige del. Havde jeg blot valgt at smide min historie fra bloggen på Presswire, havde responsen formegentlig været ikke-eksisterende.

Timing – Et vigtigt element

At timing er et vigtigt element kommer nok bag på de færreste, og det i er den grad gældende når man arbejder med link bait. At jeg tog julen og julehandlen med i mit nummer, var på ingen måder tilfældigt. Julen er en af de perioder hvor mange mennesker har travlt og er stressede, men alligevel prøver at være søde mod hinanden.

Selvom disse falske webshops og webshops der sælger falske varer også er der udenfor juletiden, rammer den bedre og mere personligt på forbrugeren, når det er op til julen.

Hvad fik jeg ud af det

Nummeret lykkedes ganske godt, og følgende sider valgte at linke til mig; fdih.dk, crn.dk, penge.dk, comon.dk, lokalavisen.dk og avisen.dk. Derudover faldt der også en masse mentions af på mit navn og min blogs URL, og et lille radioindslag blev det også til.

Henrik Bondtofte

Left Menu Icon