Linkbuilding

Links til din hjemmeside er alfa og omega når det kommer til positionering i søgeresultaterne, arbejdet med at skaffe eller bygge links kaldes i fagsprog linkbuilding. Der findes et hav af forskellige metoder, når det kommer til det at bygge links.

Metoderne spænder sig fra reelt PR arbejde, linkbait, links fra egne linknetværk, link forespørgsler, katalogtilmeldinger, bookmarks fra social bookmarking sites, gæsteblogposts mv. det er reelt set kun fantasien der sætter grænser. I denne kategori finder du alle de artikler jeg har skrevet omkring emnet linkbuilding, her kommer jeg med konkrete tips og vejledning til hvordan du bygger den helt rigtige linkprofil.

Lad mig med det samme slå fast at det ikke hjælper meget at bygge links med hovedet under armen, der skal ligges en klar linkbuilding-strategi, som bunder i en grundig analyse. Analyse, strategi, eksekvering og opfølgning er grundelementerne i enhver god linkbuilding-kampagne. Hvis du har mod på at arbejde med linkbuilding selv, kan du finde hjælp i mine artikler om emnet nedenfor, købe min bog Linkbuilding bogen eller overveje at tilmelde dig min service, Linkklubben.

Intern linkstruktur

Inden du går i gang med at arbejde med ekstern linkbuilding, er det vigtigt, at du først har styr på sin interne linking. Interne links er vigtige for os fra et brugermæssigt perspektiv, men så absolut også fra et søgemaskineperspektiv. Interne links kan groft sagt...

læs mere

6 linkbuilding myter

Kryptiske udmeldinger fra Google og mange forskellige meninger fra SEO-folk rundt omkring i verden, skaber tit misforståelser og nogle er så gensidige at de bliver til deciderede myter. Vi tager et kig på 6 af dem i denne artikel. 1: Links fra gæsteblogindlæg skader...

læs mere

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er arbejdet med at skaffe indgående links til et website. Indgående links bliver anset som værende anbefalinger af søgemaskiner. Nu flere anbefalinger et website har, nu vigtigere må det være.

Google’s algoritme består af mere end 350 forskellige faktorer. Alle kan krydskombineres, og til sammen udregnes så en score, som danner grundlag for en given placering i søgeresultaterne.

Men hvordan finder Google ud af, hvilke websites der er de mest populære og dermed formentligt de bedste resultater? Der kigges som sagt på over 350 forskellige faktorer, når dette skal vurderes, men der er især et signal, som Google i den grad er afhængig af, når de laver popularitetsanalyser – og det er links. Links er hovedessensen for gode placeringer i Googles søgeresultater, og har været det lige siden Google’s spæde start tilbage i januar 1998.

Et link er i al sin enkelthed en form for anbefaling. Man linker ud, når man vil henvise til noget, og det kan af gode grunde opfanges som et positivt signal, hvilket er præcis hvad Google gør.

Men der er stor forskel på links – et link er med andre ord ikke bare et link.

Er links vigtige?

Ja! Hvis du ikke har indgående links til dit website, vil det ikke være til stede i søgeresultaterne og vil du opnå gode placeringer i søgeresultaterne, kræver det mange gode indgående links til dit website.

Arbejdet med linkbuilding er og har altid været den vigtigste disciplin inden for SEO. Linkbuilding kan rykke bjerge, og med de helt rigtige links kan du klare dig med et mindre godt website, dårligere indhold og en mindre teknisk optimeret platform. Det betyder selvfølgelig ikke, at du ikke skal arbejde med disse punkter, for gør du det samtidig med, at du arbejder med linkbuilding, har du det perfekte afsæt til bedre placeringer i søgeresultaterne.

Vægter interne links lige så meget som eksterne links?

På trods af at det oprindelige PageRank-patent ikke nævner noget om forskelle i forhold til eksterne og interne links, ved vi med sikkerhed at eksterne links vægtes højere end interne links.

Dette er blevet gennemtestet et utal af gange, og logikken bag er da også helt ligetil: Et eksternt link er en anbefaling fra en anden person mens et internt link er din egen anbefaling, og derfor vægter denne naturligvis mindre end den eksterne.

Er det vigtigt at links kommer fra relevante hjemmesider?

Ligesom i den virkelige verden gælder det om at være en førende ekspert inden for et givent emne, før man betragtes som en autoritet. Du bliver som regel først betragtet som en autoritet, når andre autoritære personer står inde for dig.

Det samme gør sig gældende på Internettet, og får du andre websites inden for samme emne eller niche til at linke til dig, fremstår du mere relevant og autoritær.

Der kigges her især på indholdet, hvor linket kommer fra, og hvor relevant det site eller den pågældende artikel linket findes på/i er.

Relevans er en af de absolut vigtigste faktorer for at ranke godt inden for et givent emne. Selvom det er bedre at få et relevant link fra en populær side, tæller relevante links fra mindre populære sider også højt.

Kan man få assistance til arbejdet med linkbuilding?

Ja, naturligvis – jeg har arbejdet med linkbuilding i over ti år og hjulpet tusindevis af virksomheder, med at få nye indgående links og dermed bedre placeringer i søgeresultaterne. Udfyld blot kontaktformularen på min side og jeg vil tage kontakt.

Vil du have hjælp til SEO?