Siden januar i år har der været ting i gære på affiliate-markedet. Der har været voldsomme ændringer i SERPs, og i sidste uge blev rigtigt mange affiliate-sites ramt af et alvorligt stød. Jeg har fået flere henvendelser fra folk der er ramt, og jeg har også selv sites der er ramt. Derfor har jeg sammenlignet over 25 forskellige sites og draget nogle konklusioner, som du kan læse her.
Opdatering: Denne artikel er ikke længere aktuel, læs i stedet den seneste artikel om Googles Panda, klik her for at gå til artiklen.
Lad mig med det samme slå fast at denne undersøgelse er lavet på et meget smalt datagrundlag, 25 sites er ikke alverden, men sammenlignet med landets størrelse og antallet af affiliate sites, tillader jeg mig at drage mine konklusioner. Jeg har endnu ikke selv testet alle mine løsningsforslag igennem, så har du prøvet kræfter med nogle af dem, dem alle eller har du selv andre idéer til løsningsforslag er du mere end velkommen til at kommentere nederst på siden.
Indholdsfortegnelse
- Pandaen allerede i Danmark?
- Første led i lanceringen af Pandaen i Danmark (Medio Januar)
- Beta roll out af Panda opdateringen (Ultimo April)
- Fællesnævnere for alle ramte sider
- Fællesnævnere for IKKE ramte sider
- Hvad ved vi om Pandaen?
- Hvilke signaler kan udelukkes som årsag til problemet?
- Konklusion på analysen
- Løsningsforslag
- Trust faktorer
- Kontakt:
- Google +1
- En sidste kommentar
Pandaen allerede i Danmark?
Officielt set er Pandaen ikke rullet ud i Danmark endnu, men al data jeg har arbejdet med tyder på det modsatte. Eftersom jeg selv har en lang række affiliate-sites, har jeg naturligvis fulgt med i udviklingen, og tilbage i januar måned blev mit største og mest prominente site ramt. Derudover blev en lang række af mine mindre sites også ramt, men flere overlevede også og jeg kommer ind på hvorfor længere nede i artiklen.
Første led i lanceringen af Pandaen i Danmark (Medio Januar)
På en enkelt dag mistede jeg indtjening, svarende til lønningen af en mindre direktørpost.
På samme tidspunkt skete der to andre markante ændringer i søgeresultaterne.
1) Brands fik en unaturlig høj ranking på deres egne produkter, uanset linkprofil.
2) Affiliate links blev indekseret på en lang række affiliate sites, på trods af brugen af disallows i robots.txt, noindex tags, redirect scripts mv.
Ud fra de data jeg har behandlet, vil jeg tillade mig at konkludere at Google rullede en opdatering ud som skulle hjælpe Pandaen på vej. Formålet var at identificere affiliate links, på trods af cloaking og andre mulige sløringsteknikker og derudover højne muligheden for at det er de officielle kilder, der er placeret solidt på de lukrative førsteplaceringer i SERPs.
Mit eget site kom tilbage for en stund, men rankede kun på generiske termer og ikke på produktspecifikke søgeord, som var hovedindtægtskilden og den primære besøgskilde.
Beta roll out af Panda opdateringen (Ultimo April)
I sidste uge forsvandt mit site igen fra SERPs. Samtidig modtog jeg henvendelser fra flere desperate webmasters, der også var blevet ramt. Desuden kunne jeg se besøgsstigninger i shops og almindelige sites, hvor indhold normalt konkurrerer med stærke affiliate-sites.
Fællesnævnere for alle ramte sider
- Højt antal affiliate-links per artikel (3-15 links).
- Omkring en a4 sides tekst per artikel.
- Tekstens kvalitet varierede meget, men fælles for dem alle var brugen af fyldord. Det stod meget tydeligt at tekstens længde var bestilt og ikke en tilfældighed.
- Cloaking af affiliate-links. Inkl. Ekskludering af mapper der indeholder redirect-scripts, javascript mv.
- Manglende trustsignaler så som kontaktinformationer, disclaimers, skjulte registrantinformationer mv.
Fællesnævnere for IKKE ramte sider
- Kun et eller få affiliate links per artikel.
- Tekstens længde varierer og bærer ikke på samme måde præg af fyldstof. Flere af siderne har åbent for kommentarer, som for det første sørger for at tekstlængden varierer men som også fungerer som et kvalitetssignaler.
- Forefindes en vis mængde links der ikke er affiliate links.
Hvad ved vi om Pandaen?
Pandaen er en algoritmisk ændring, der har fokus på identificere sider med tyndt indhold (indholdsfarme), altså tekst der ikke bærer noget unikt præg og som egentligt kun benyttes som ”container” for reklamer.
I mange år har søgeresultaterne været fyldt ud med ligegyldige sider, hvis eneste formål er at lave hurtige penge på besøgende. Her er der altså sjældent stor fokus på brugeroplevelsen, og Google har haft hård modvind på denne bekostning. Folket krævede en forbedring af søgeresultaterne og Google var nødt til at handle prompte.
Google har analyseret en enorm mængde sider af lav kvalitet og fundet en række fællesnævnere for dem alle. Disse er blevet inkluderet i denne opdatering og derfor kigger Google nu på en lang række nye parametre for at vurdere hvor seriøst og brugbart et site er.
Nogle af disse fællesnævnere skulle efter sigende være:
- Ringe visuel præsentation
- Overrepræsentation af reklamer kontra tekst
- Placering af vigtige elementer og af negative elementer (reklameplaceringer)
- Generelle trust issues.
Netop fordi Google har været så presset af negativ medieomtale, har de været nødsaget til at rulle opdateringen ud, på trods af at den på ingen måde er perfekt. Flere af de største indholdsfarme overlevede første udrulning i USA, og vi har set samme fænomen i England og nu også i Danmark. De største syndere som overlevede USA udrulningen, blev sidenhen elimineret og det er ganske sikkert sket ved et handjob.
Netop derfor er det ikke officielt annonceret, at Pandaen er rullet ud i resten af verden. Google skal sikre sig at de sites de får flest klager over også får et hak, og når algoritmen ikke kan klare det hele og ofte kun rammer sites af mindre kaliber, må de store sites klares manuelt.
På den danske scene kunne eksempler på dette være Pricerunner, EDBPriser, Mobilpriser mv. Peter Ulstrup har skrevet lidt om emnet og prøvet at forudse hvilke sites der ryger i Danmark. Jeg tror han har ganske ret, men disse sites er sværere at identificere på grund af enormt stærke og troværdige linkprofiler, massere af trust og synlige virksomhedsoplysninger, medarbejderinformationer, lave bouncerates, lange besøg mv. Sidstnævnte to kan kontrolleres igennem f.eks. Google toolbar, Analytics, Adsense mv.
Hvilke signaler kan udelukkes som årsag til problemet?
I skal naturligvis ikke snydes for de mulige årsager jeg har kigget på, som jeg har konkluderet ikke er skyld i problemerne.
- Linkprofiler: Der er ingen konsistens i linkmønstre på de analyserede sider, flere af siderne har mange lavkvalitetslinks, nogle består kun af disse. Men ligeså mange har udelukkende højkvalitetslinks, som vil være tæt på umulige at identificere som forsøg på manipulation. En af siderne har endda links fra hvad jeg vil betegne som et seedsite.
- Affiliate-bureauer: Der forefindes ingen konsistens i, hvilke bureauer der benyttes. Der er tale om både store internationale og små danske affiliate udbydere. Man kunne sagtens forestille sig at det var nemmere at identificere Tradedoubler links som værende affiliate links, end f.eks. Adservice, som kun opererer lokalt.
- Redirect-filer: Umiddelbart er det fuldstændigt ligegyldigt om du har skjult dine affiliate-links gennem redirect scripts, linker direkte til affiliate URL eller bruger Javascript. Google kan uden problemer identificere disse links som værende reklamer.
- Design: Selvom design og tekstombrydning er nævnt som faktorer for Pandaen, virker det ikke som om at dette har en betydning. Flere af de sites jeg kiggede på, havde custom designs, der i flere tilfælde var flottere end de fleste seriøse webshops.
- Sidetitler: Overoptimerede sidetitler, helt konkret kiggede jeg efter brugen af ord som ”Køb, tilbud, billig, bestil” og voldsom gentagelse af keyword i title tagget.
- Søgeordstæthed: Flere af siderne havde voldsomt høj søgeordstæthed, men ligeså mange havde ikke.
- Duplikeret indhold: Mange sider havde massere af duplikeret indhold, andre havde intet.
Konklusion på analysen
Antallet af reklamer kontra tekstens længde er altafgørende for et sites mulighed for at overleve. Det rammer naturligvis især prissammenligningssider, som netop præsenterer brugeren for så mange forhandlere som muligt.
Om du har mange reklameblokke, mange reklamelinks, Adsense annoncer eller noget helt fjerde. kommer ud på et. Min teori går på at tekstlink per default får pålagt en fiktiv størrelse, som så holdes op i mod tekstens længde. Dette ville gøre det muligt for Google at ramme to slags reklamesider på en gang, i stedet for at have en separat funktion til henholdsvis bannerannoncer og tekstannoncer. Det er altså antallet af ”reklamer”, du skal passe på med.
Løsningsforslag
Tekst
Varier teksternes længde. Mange tekster kan med fordel forkortes og stadig give samme indtryk og information. Sørg for at der ikke er for meget fyldstof i. Brug også flere billeder og videoer i teksten. Typiske ”SEO tekster” indeholder som regel ikke billeder eller video.
Affiliate links
- Sørg for at hver artikel kun har ET eller maks TO affiliate links. Linket må ikke være ekstremt overdimensioneret, sigt efter en mellemting hvor det stadig er meget tydeligt for ”kunden” at de kan købe/tilmelde sig her. Skjul hensigter ved at implementere links der ikke er affiliate links. Disse kan med fordel indsættes i bunden af en artikel, så længe det ikke gøres konsekvent for alle sider.
- Hvis man ikke kan nøjes med et affiliate link, så lav et mellemhop, der adskiller affiliate linket fra artiklerne. Sørg for at denne mellemside har en separat URL og dermed ikke betragtes som en del af artiklerne. På denne måde holdes affiliate-linket ude af indholdet som gerne skulle ranke.
- Opret et eksternt domæne, hvor affiliate links placeres. Denne side kan kaldes frem i en iframe og dermed fremstå som en integreret del af sitet, mens indholdet faktisk ikke forefindes på sitet. Der findes mange forskellige måder at loade eksternt indhold ind, prøv dig frem og finde den løsning der passer bedst til dit site.
- Indsæt en disclaimer under jeres liste af affiliate links, på den nye mellemhops side, hvor der står noget om betingelser, at de bliver videreført mv. Dette kan betragtes som en god service og gør at det virker mere legit for brugeren. Det ekstra hop vil uden tvivl være skyld i at der tabes leads, men et site helt uden organiske besøg er ikke meget værd, så det er i mine øjne prisen værd.
Trust faktorer
Panda-opdateringen kigger meget på trust faktorer, for at vurdere hvor reelt et site er. Der er en del ting der kan arbejdes på i denne forbindelse. Hav altid dette i baghovedet ”Ville jeg udlevere mine dankortoplysninger til dette websted? Ville jeg turde at handle her, hvis det var et e-commerce site?”.
Nedenfor har jeg opridset nogle tips til at få dit site til at synes mere legit.
Kontakt:
- Medarbejdernavne
- Billeder af medarbejder
- Prominent placering af kontaktsiden
- Adresse bør stemme overens med registrant oplysninger. (Google blev i 2005 domæne registrant, formålet har naturligvis aldrig været at sælge domænenavne, men at få adgang til oplysninger).
Sociale medier:
- Twitter profil
- Facebook profil
- Interaktionsgrad
- LinkedIn
- Firmaprofil
- Tilknyttede medarbejdere
Opret LinkedIn profiler for sitet som værende en virksomhed, tilknyt medarbejdere til ”virksomheden”. Indsæt samme personer under en kontaktside på sitet, med billeder og oplysninger, samt links til deres Linkedinprofil og Facebook profil.
Dobbelttjek at telefonnummer på registrant for domænet, er det samme telefonnummer der står på kontaktsiden, det samme gør sig gældende for adressen.
Google +1
Sørg for at have flere verificerede Google profiler og brug en Proxy til at komme på det amerikanske Google. Brug eventuelt programmet ”Hide My Ass”. Brug den nye ”+1 funktion” på jeres site, samt to til tre andre ikke relaterede sider. Sørg for at hver profil, ikke +1er de samme sider, udover jeres. Hver profil må ikke +1 alle jeres sites. For hver site en profil +1er, stemmes der også på 1-2 andre sider der ikke er relateret.
En sidste kommentar
Ovenstående er blot mine tanker, baseret på mine undersøgelser, har du gjort dig andre erfaringer eller har du andre input/idéer er du meget velkommen til at smide en kommentar. Det ville være fantastisk hvis flere affiliates kom med deres inputs, så vi kunne danne os et komplet overblik over skaderne og videns dele, nu har jeg lagt bolden op!
12 Maj 2011: Kører en lang række forskellige tests på de mange sites (9 forskellige tests). Det er lykkedes at få tre tilbage i SERPs – Hvad gjorde jeg? Rykkede pristabellen ned below the fold på 2 af dem! På det tredje site fjernede jeg helt pristabellen og det site ranker nu bedre end nogensinde. Tester også størrelse på tabeller (klikbare områder). Jeg er ikke længere i tvivl om at det er en kombination af placering og størrelse der er den afgørende faktor.
Hej Henrik og tak for en grundig gennemgang!
Jeg skal sige at det er det første jeg har hørt til pandaen i det danske område. Har ikke set den selv endnu og har heller ikke hørt fra netværket at den skulle være sluppet fri, så jeg var noget overrasket over at læse at den allerede var i gang.
I forhold til udløsende faktorer, har jeg hidtil troet at det handlede mest om average time on site og bounce rates. Det skyldes at jeg blev peget til denne gode panda-sags-pdf: https://www.internetmarketingsecrets.com/google-panda-algo-change/
Du nævner ikke så meget om bounce rate eller average time on site i din gennemgang og jeg er nysgerrig efter at høre hvordan du ser på den sag og om det passer med dine analytics tal fra før du blev ramt? Altså var de senere ramte sites særligt lave i tallene for average time on site og høje i bounce rate?
Mvh Anders
Hej Anders, tak for din kommentar.
Kører du primært Adsense sites eller er der tale om deep links fra affiliate bureauer? Jeg har ikke uddybet mere på bounce rate og average time on site, da det ikke var en fællesnævner for de ramte sider, så nej.
Faldt lige over en til der føler sig forurettet, https://www.amino.dk/forums/t/124356.aspx – Sjovt det igen er telebranchen det drejer sig om.
Hej Henrik
Jeg kører forskellige typer og er ikke ramt på nogen af dem. Forventer egentlig heller ikke at blive ramt hårdt umiddelbart, da jeg kører de fleste sites i høj kvalitet og med gode lange average time on site tal osv.
Grunden til at jeg gør det er at jeg for år tilbage har lært på den hårde måde at G med mellemrum slår hårdt ned på sites af lavere kvalitet ligesom det der skete for dig i januar og det der skete i den aminotråd, som du henviser til. (det er tydeligt at hans site er så tyndt og overoptimeret at det kunne risikere at få smæk på et hvilket som helst tidspunkt over de seneste år, er min vurdering)
Jeg skal ikke kalde mig ekspert i det her, men forventer på en eller anden måde at pandaen er en over night ændring som vil flytte rundt på 12% af alle serps. Den slags ændring mener jeg altså ikke vi har set endnu.
Samtidig kan det jo sagtens være at Google gør noget helt andet for Danmark og ikke ruller en hel panda ud på en gang osv osv. Ingen ved det.
Hej Anders,
Det er godt at høre at du formegentligt klarer skærene. Det er altid en god idé at tage alle sine sites seriøst og fokusere på en fed brugeroplevelse. Og jeg er enig i dine antagelser angående hans site.
Jeg tror ikke du skal regne med at den har impact på 12% på det danske marked og jer er ganske overbevist om at det ikke bliver overnight, men en rullende proces som allerede er igangsat.
Okay det bliver spændende at følge og se hvad der sker.
Lige et spørgsmål affødt af dine svar til andre kommentarer bla.a.: Tror du at Google som sådan har noget i mod affiliate sites eller affiliate links?
Både og – Google bryder sig ikke om mellemled, altså søgemaskiner i søgemaskiner, det har de udtalt af flere omgange. De vil naturligvis hellere have at brugeren finder hvad de søger direkte i søgeresultaterne, så ja, prissammenligningssider og andre sider hvis eneste formål er at føre brugeren videre for at tjene kommission har de noget imod.
Men ikke affiliate-links som sådan nej.
Hej Henrik,
Fantastisk indlæg. Fedt med en god og dybdeborende artikel om panda.
Hej Henrik, tak for de fine ord :)
Er også lidt overrasket over at høre dette og specielt at du fortæller at det allerede ramte første gang tilbage i januar. Synes ellers at jeg har en bred kontakt til mange og har intet hørt til trods for at det har været et emnet der har været oppe at vende hyppigt.
Mvh
Mikael
Google kommer med ca. 4-500 forskellige ændringer og tweaks hvert år, Pandaen er blot en af de mere markante. Det der skete i Januar var ikke Pandaen men en forbedring af algoritmen, der gjorde den bedre til at identificere affiliate links (reklamer) og reagere her på, altså en slags pre-panda (alpha om man vil). Det er i alt fald min teori.
Jeg kender til omkring 35 sites efterhånden og der vil fortsat ske rokeringer frem til den dag Google selv annoncerer at Pandaen er rullet ud! Det er et work in progress. De sites jeg har analyseret befinder sig primært i telefoni og gambling sektoren, men der er også nogle få afstikkere, dog stærkt overpræsenteret af førstnævnte.
Javist, men den ændring du viser ligner ikke et “lille tweak”, så derfor er det særdeles interessant.
Det der også gør det interessant er når det fra den ene dag til den næste medfører markante ændringer.
I USA og efterfølgende de engelsk talende lande, var det en markant dag til dag ændring der skete, så det under mig lidt, hvis de i DK vælger en helt anden tilgang (kun tager enkelte nicher). Specielt fordi det så ikke vil give dem den “nu rydder vi op” effekt, som de har brug for efter de mange klager.
Jeg siger ikke, at de ikke har lavet tweaks (det viser du jo tydeligt at de har). Det jeg under mig over er, hvis det har noget med Panda at gøre. Mit gæt ville være, at vi så havde set det over en meget bredere kam og/eller at de havde valgt en tilsvarende tilgang på engelske sites.
Mvh
Mikael
Jeg mener sagtens det kan være et mindre tweak, det er ikke ensbetydende med at det er et stort tiltag, bare fordi nogle sites mister al deres trafik. Det sker dagligt verden over.
Jeg mener ikke man kan sammenligne forståelsen for det engelske sprog med det danske. Der er en grund til at større ændringer altid bliver rullet ud der først og sidenhen i alle andre lande.
Jeg tror vi stadig mangler det sidste slap, der blandt andet tager nogle af de helt tunge affiliate sites ud (edbpriser, mobilpriser mv.), først herefter annoncerer Google at den er rullet ud. Dette scenario tror jeg forekommer i alle ikke engelsk-talende lande.
Lad os sige resten blev taget ved handjob, så virker det pludseligt ikke så underligt det er lidt mere branchespecifikt.
Hej Henrik
Tak for et super indlæg…
Jeg har oplevet almindelige små hjemmesider for håndværkere blive ramt netop i januar. Pludselig røg halvdelen af trafikken.
Det jeg har set er udelukkende pga. et webfirmas dovenskab, så alt indhold var magen til alle andre af samme håndværkertype de havde lavet hjemmeside til. Undtagen selvfølgelig om os, kontakt og profil.
Så DC har absolut også en betydning, men som du skriver er det ikke konsekvent.
Mvh.
Michael
Hej Henrik og Mikael
Nu har jeg fulgt jeres lille diskussion, og i de sites jeg har set en ændring i siden januar, er der to ting der kan give udslaget.
Det ene er, som nævnt i min tidligere post, DC, men nu kan jeg godt se at det måske i højere grad er mængden af udgående dofollow links. Håndværkere har det med at linke til producenterne, så kunden kan se hvad de kan få, og gøre det nemmere for sig selv. Men de har glemt et ugc, så pludselig står de med et website på måske 100 sider, og 300 udgående dofollow links.
Det ser ikke godt ud!
Det er ikke pandaen der er udrullet, men mon ikke det er en af dens unger vi har fået på forskud? Google behøver jo ikke lave alt på en gang, men netop den ændring med udgående links uden ugc har måske vist sig effektiv, og er løbet i forvejen, fordi den del har virket og er godkendt med det samme.
Mvh.
Michael
Hej Michael, tak for dine kommentarer.
Jeg mener ikke den problemstilling du nævner har noget med ovenstående at gøre, men jeg tror du har ret i at det netop ikke sker på en gang.
Kære Henrik!
Tak for nok den bedste artikel om Panda-/Farmer-updaten indtil videre.
Jeg nåede et tipping point i går for troen på, at Pandaen var rullet ud i Danmark, dels baseret på fluktuatiner i SERPS for egne sites, dels på baggrund af tråde diverse steder med folk, der havde været ude på den store rustjetur.
Hvad angår ændringen i januar — var der tale om flere sites? Eller kun dit ene store affiliatesite?
Alt godt,
Kasper
Hej Kasper, tak for din fine kommentar! Ja, flere og flere melder sig, men ifølge kommentarerne her i tråden er der tydeligvis stadig en masse der ikke ikke er ramt.
Der var tale om 8 forskellige sites tilbage i januar, fælles for dem alle var at de kortvarigt kom tilbage. Efter sidste uge er ingen af dem længere at finde i SERPs.
Her er en til der havde samme problematik tilbage i januar: https://www.amino.dk/forums/t/124356.aspx?PageIndex=2
Panda eller ej… En ting er sikkert, der sker en del i SERP lige nu – Vi ved alle at panda´en ikke kommer til at ramme på samme måde i DK som eks. i US eller UK. Så derfor er det ikke alt vi kan sammenligne.
Jeg læste en betragtning (kan ikke huske hvor) hvor de stillede dette lille regnestykke op:
TOP + SIDE + BUND + ADS > CONTENT = SANDBOX
Vælger man så at sætte affiliate (og måske adsense) links i teksten kan det være alt CONTENT også bliver betragtet som en reklame og dermed har sitet intet indhold.
Det hele er rent gætværk.
Ganske velovervejet gætteri og jeg tror du har ret.
Ja den tror jeg så ikke på… altså at det fulde content skulle blive regnet med til reklamedelen.
Dejligt – vi er mange, der synes at affiliatesites har forpestet søgeresultaterne i lang tid.
Mange affiliatesites er parasitter, der på snedig vis bare maser sig ind mellem kunden og sælgeren for at få en del af byttet.
Der har været alt for mange affiliatesites uden ægte værdi for brugerne og nu tager Google endelig hånd om dem, så de kan komme væk.
“Made for affiliate” er internettets svar på ukrudt og de skal behandles som sådan :)
Jeg syntes nu ikke man kan skære det over en kam på den måde, flere affiliate sites er ganske brugbare, mens størstedelen naturligvis er noget ligegyldigt hø.
Er der en mulighed for at framelde sig emails ved nye svar igen?
Hallo? :)
Kan man ikke slippe for at få emails med at andre har svaret, når man ikke længere ønsker det?
Arh det er da lidt krakilsk.!
Der er jo faktisk rigtig mange gode sider, som gør et godt stykke arbejde der hjælper forbrugeren til at lave det rette valg. Så jeg synes godt nok du er forkert på den, men hver sin mening. ;)
Rigtig godt indlæg – selv om jeg dog ikke er enig. I følge Google rammer pandaen bredt og derfor burde vi også kunne se mange flere eksempler i forskellige SERPs. Jeg ser ingen umiddelbar ændring på tværs af danske affiliate sites, og tilsvarende stigning hos andre mere produktspecifikke sites. Derfor er pandaen heller ikke kommet til DK endnu. Kigger man på internationale affiliate sites eller internationale sites med tyndt indhold er billedet langt mere klart – her er der ingen tvivl om, at pandaen har været forbi. Er det ikke mere sandsynligt, at du er ramt af denne her: https://googleblog.blogspot.com/2011/01/google-search-and-search-engine-spam.html ?
Hej Rasmus, tak! Jeg tror ikke man skal tage fejl af hvor meget nemmere det er for Google at håndtere det engelske sprog, sammenlignet med f.eks. det danske. De data jeg har arbejdet med siger noget andet, det kunne være interessant at udveksle lidt her?
Det kunne sagtens være, som jeg skriver er det der skete i januar ikke Pandaen, men jeg betragter det stadig som et led i udrulningen. I sidste uge ramte den ifølge mine data uofficielt vores lille land.
En interessant artikel – også selvom jeg ikke arbejder med Affilliate. Primært fordi SEO delen er interessant for langt de fleste websites og det ville da være en katastrofe for et seriøst website, hvis det blev tolket forkert og dermed røget “ufortjent” ned af resultatsiderne.
Der skal lige tjekkes op på nogle ting hos et par kunder, bare lige for at være sikker :-)
Hej Steen, tak for din kommentar. Det glæder mig du fandt artiklen interessant. Det er rigtigt, men jeg tror ikke du skal være nervøs for at Pandaen rammer så meget forbi mål. Men better safe than sorry.
Hej Henrik
Super god post – super fedt du vil dele erfaringer med os.
Du nævner til sidst brugen forskellige Google kontoer til at +1 forskellige hjemmesider. Mit spørgsmål er i forlængelse af dette om det virkelig gør en forskel at få enkelte +1’s allerede nu, samt om ikke Google super let gennemskuer at anbefalingerne ikke er ægte?
Hej Nikolaj, tak for din kommentar.
Jeg har endnu ikke selv testet det, men hvis +1 får den effekt der spåes vil jeg mene det godt kan betale sig at kigge nærmere på. Jeg mener dog det bør være i kombination med andre tiltag der påvirker din trustscore, ellers tror jeg ikke på den store effekt.
Fin pointe – tror det var ind på Searchengineland at folk debaterede hvor stort et problem det blev at farme af sociale profiler kunne bruges til at få hjemmesider op i SERP.
Her var der sådan nogenlunde enighed om at Google jo nemt kan se og udelukke sådanne ‘købte’ eller ‘simulerede’ social stemmer fra rankingen. Jeg tror derfor i stedet der skal kastes fokus over på hvordan vi rent faktisk gør indholdet likeable.
Men hvordan får man folk til at like en webshop med boblekuverter eksempelvis :-) så skal den kreative halvdel godt nok på arbejde i hvert fald.
Har selvfølgelig +1’d min egne webshops, men nogen reel effekt tror jeg ikke det har – der skal vel mere til at give det en effekt end enkelte ‘likes’
Rigtigt flot artikel! Jeg tror jeg har brugt 20 minutter på din side nu. Jeg har godt nok ikke en affiliate site, men jeg ender nok med en. Til det har jeg bookmarked denne artikel – jeg ser frem til at læse mere om panda’en i fremtiden!
Hej Halfdan, jeg er glad for at du kunne bruge artiklen.
Spændende betragtning – og øv da for en øretæve du fik.
Vi ser meget frem til denne opdatering, da vores sites (dem som vi tjener penge på), er af høj kvalitet, og de fleste af vores konkurrenter halter bagefter, især på DC fronten.
Vi har i den seneste tid forbedret en række af vores “keyword domæner” således at bl.a. vores designs er blevet langt bedre (=unikke), samtidigt med at vi har fået lavet kontakt-side, om os-side og blog/nyheder/artikel sektioner.
Det bliver helt sikkert interessant at se hvilke punkter Google kommer til at vægte højest, når de skal til at udrydde de mange affiliate sites.
Hej Henrik,
Interessant indlæg og nogle gode pointer. Jeg er dog heller ikke helt enig, idet de konsekvenser vi har set i US/UK ikke har været synderligt målrettede affiliate sites, men i højere grad content farms og tyndt indhold.
Vi har lavet nogle tests og selvfølgelig holdt øje med både egne sites og mange andre konkurrenter og jeg kan på ingen måde verificere, at sider med affiliate links skulle være specielt hårdt ramt. Det er klart at Google kender til f.eks. Tradedoubler, CJ eller andre store netværk’s tracking, men af de skulle holde øje med alle de forskellige små netværk og desuden gennemskue alle sndige former for redirects m.m., er jeg ikke sikker på.
Jeg er dog helt enig i dine betragtninger om tyndt indhold, manglende trust factors m.m.
Spændende tider :)
Hej Rasmus, tak for din kommentar.
Content farms med tyndt indhold, laves jo netop med det eneste formål at indhylle reklamer. De sider du henviser til, bærer de også præg af mange affiliate links på trods af kort indhold? Hvis ikke falder de ind i den anden pulje jeg beskriver. Jeg har kigget på lige så mange sider der ikke har fået hammeren, det håber jeg fremstår tydeligt af min artikel.
Det er især prissammenligningssider der er ramt. Jeg påstår på intet tidspunkt at alle affiliatesites har eller får problemer.
Jeg er nu ikke i tvivl om at Google er super skarp til at vurdere om et link er et affilliate link eller ej, ligegyldigt hvordan du slører det. Prøv at køre nogle site commands af på nogle prissammenligningssites, du vil se at redirect filer er indekseret med title tag fra landingssiden.
En af mine affiliate hjemmesider blev også ramt af en orkan i slutningen af januar måned, hvorefter det gik lidt op og ned en måned, før den mistede al terræn.
Lige siden har der ikke været organiske besøgende, men nu vil jeg prøve at ændre siden, så den forhåbentligt kan komme udenom faldegrupperne igen.
Hej Martin, tak for din kommentar!
Kan du eventuelt sætte den i bås med mine betragtninger? Du ligger op til du har flere, som tydeligvis ikke er ramt. Hvordan er de struktureret i forhold til dit ramte? Passer de ind i ovenstående?
Ja, jeg har også et par andre sider som også indeholder affiliate-links, men de indeholder ikke nær så mange affiliate-links, som det omtalte domæne, så det kunne godt tyde på, at det spillede ind – i hvertfald i mit tilfælde.
Derudover havde jeg også en for stor vægtning af mine nøgleord i teksterne.
Hej Henrik.
Ked af at høre om de slag du fik, er sikker på du er hurtigt tilbage igen, du er jo en garvet ørn i faget.
Rigtig fed artikel først og fremmest. Dejligt at du gider bruge tid på disse indlæg. Jeg synes det er ærgeligt hvis alle affiliate-sites forsvinder. Jeg kan se at en af mine udenlandske affiliate sider også har fået et lille slag, som meget godt passer ind i nogle af de elementer du påpeger som værende negative / udløsere.
Jeg håber dog at nogle affiliate sider får lov at overleve, da der sikkert ryger mange flere på sigt. Jeg finder nemlig stadig flere af siderne værdifulde da dem der brænder for at drive et affiliate site, også brænder for at komme med nuanceret information omkring eksempelvis iphones mv. Det handler selvfølgelig om at bibeholde denne gejst så det på sigt også bliver et informationsite / “debatforum” som nogle affiliate sider udvikler sig til, det bifalder jeg i højeste grad.
Bliver spændende at følge fremtiden indenfor SEO, hvor der klart må være flere forbedringer på vej fra Google, grundet presset fra brugerne. Ligeledes må de sociale netværk, som du også omtaler, få en større betydning i og med de faktisk kan vurdere hvad folk egentlig synes om, så længe manipulationen udebliver. Håber også at se en integrering af sider såsom Trustpilot mv. da personligt er blevet reddet fra rigtig mange dårlige webshop oplevelser på den front.
Rigtig god aften :-)
Mvh
Micky
Brands, eller mærker om man vil, hjemmesider har fået en væsentlig bedre placering end tideligere. Førhen var ingen af de store mærkers officielle websites repræsenteret i top 10. Hverken på Google.com eller Google.dk. Men idag er alle repræsenteret i top10 på begge sider. Og det skyldes næppe, at alle mærker i vores branche er begyndt at linkbuilde effektivt på specifikke søgeord…
De første ændringer skete i starten af året. Efter at have læst din artikel, og specielt forkuseret på dette, har en kontrol bekræftet at de 12 hotteste brands er på side 1, og ofte i top 3 af…
Hej henrik
Rigtig interessant og brugbar artikel, virkelig mange gode informationer i den, det bliver spændende at se hvad der sker når pandaen er rullet ud i Danmark, vi må krydse fingre for at det kommer til at gå positivt.
Endnu engang tak for en velskrevet og informativ artikel.
Mvh
Morten
Hej Henrik,
Kan se at du har skrevet en update. Kan ikke forstå, at denne side: bredband-priser.dk ligger nummer ét for billig bredbånd hvis det du skriver er korrekt.
Mvh
Mikael
Hej Mikael,
Det er en helt anden konstruktion end dem jeg sidder og arbejder med her. Jeg vil også sige at det site du omtaler ligger lige på grænsen, men selve reklamerne, fylder ikke hele toppen, de er opdelt og der er en del tekst ind imellem. Faldegruppen synes at være størrelsen på reklamerne og så positionen af dem. Hvis de fylder størstedelen af billedet above the fold, smækker den. Det er i hvert fald tilfældet med dem jeg sidder og arbejder med her.
Men indtil videre har jeg kun recovered tre, der er test i gang på alle de andre, forskellige setups.
Okay, så må der være tale om seriøst aggresive sider du arbejder med. Kunne være interessant at se et eksempel.
Både og, – Jeg viser dig gerne eksempler, tilføj mig på Skype henrik.bondtofte
Hej igen Henrik,
Jeg behøver ikke se eksempler. Hvad der i stedet kunne være RIGTIG interessant, ville være hvis du tog en enkelt af de sider som du har “reddet” og laver den tilbage til det den var før (uden yderligere ændringer). Hvis du så igen bliver ramt af “straffen”, så giver det et godt bevis på at de udførte ændringer rent faktisk gav den ændring du oplevede.
Har du sider med tilstrækkelig lav indkomst til at du tør prøve det forsøg?
mvh
Mikael
Det er jeg allerede i gang med at teste Michael, jeg skal nok opdatere tråden løbende. Jeg kører 8 forskellige tests lige nu.
Hej Henrik,
Nogen konklusioner på din test endnu?
mvh
Mikael
Hej Mikael,
Ikke noget absolut entydigt – Mit mainsite har fået nogle rankings tilbage, men slet ikke alle. Det er dog et KLART positivt tegn.
Derudover er et af mine minisites rykket 14 placeringer frem, efter jeg har placeret prissammenligningerne i bunden. Et andet minisite er kommet tilbage i SERPs efter at jeg skar antallet af affiliate-links ned, fra 8 til 1.
Hej Henrik, det var ikke det jeg mente. Jeg talte om den test du har lavet hvor du ser om du ryger ned igen hvis du laver det tilbage til den version hvor du mener at du blev straffet.
Aha, der er der kun respons på den ene so far. Den røg 20 pladser tilbage et par dage efter jeg smækkede reklameblokken på igen.
Er der nye data Henrik?
Hej Mikael,
Ja – mit mainsite er tilbage på mange generiske, men på specifikke brandsøgninger er der kun 2 kategorier der er tilbage, de to kategorier har langt bedre og længere tekster end de andre har. Jeg har siden fået opdateret alle de andre tekster og det kan vist ikke blive meget skarpere efterhånden. Er det virkeligt pandaen der er på spil, kommer de først tilbage næste gang filteret bliver rullet ud, så det bliver spændende!
Mange af mine mindre sites, indenfor samme emne, kom tilbage samme dag som mit mainsite fik en del af dens sider tilbage i indekset. Fælles for dem alle er at jeg har enten gjort reklameblokken mindre, eller rykket den ned i teksten. To sider er ikke kommet tilbage, sjovt nok var det også dem jeg ikke har pillet ved.
Beklager Mikael, jeg har svaret på samme spørgsmål som før – du havde nok ret da du sagde tråden var ved at være uoverskuelig ;-)
Nej, i de test er der ingen ny data desværre, det køres på to mindre sites. Nej, de har aldrig været ude af indekset, bare ude af top 100 i de fleste tilfælde.
Hej Henrik,
Røg du ligefrem ud af indekset eller var den en fortalelse? Pandaen smider jo ikke folk ud, så hvis det var hvad du oplevede, så er det jo en anden form for straf.
Anyway, det jeg spurgte om var ikke om dine sites var kommet tilbage (det har du jo allerede nævnt at de var), men om de var slået tilbage igen efter du ændrede designet tilbage til pre-“panda” for at se om det virkelig var det der gav ændringen.
På det du skriver lyder det ikke som om du har testet det alligevel?
Mvh
Mikael
Jeg har flere gange i ovenstående spurgt, hvordan man slipper for at få emails når der er nye svar – er der ingen der vil/kan hjælpe med svaret? :)
Hej Kenneth. Henrik kan gøre det for dig via sit system, men kan I ikke maile eller ringe sammen om det i stedet for at skrive det i en tråd hvor jeg og andre får en email med hver gang?
Henrik, du kan sikkert også få dit plugin til at medsende et link til afmelding i notifikationsemails endda.
Må jeg foreslå et nyt indlæg? Dette indlæg er ved at blive helt uoverskueligt. :)
Så har Comon samlet op på Panda-diskussinen, bl.a. med reference til dette indlæg og denne tråd —
https://www.comon.dk/nyheder/sadan-slar-googles-panda-til-i-danmark-1.469586.html
Hej Henrik,
Super artikel! Jeg har selv 1 site som har samme fald som dit analytics screenshot -> tyder på at siden er ramt af opdateringen fra Google.
Vurderer du at man godt kan redde sit site igen? Der ligger en del timers arbejde i at få min side opdateret, alternativet er at starte på en frisk.
/J
@Jørgen
Jeg vil meget gerne høre Henriks svar, men vil gerne give mit bud med.
Jeg vil ikke mene du behøver starte på en frisk med et site der har mistet pladser, så længe du sørger for at få rettet de uhensigtsmæssigheder der er på sitet. Du har måske et domæne med noget alder og trust uden nogen penalties fra Google og jeg mener ikke der er nogen grund til at starte forfra.
Prøv at se sitet lidt med Googles øjne. Hvad giver du brugeren? Giver du brugeren for mange reklamer og for lidt indhold? Du kan oftest sagtens redde dit site, men det kræver du får kigget på de ting Henrik nævner i denne SUPER gode artikel.
@Henrik
SUPER god artikel. Thumps up herfra!
Hej Jørgen, jeg har efterhånden hørt fra en del der har oplevet det samme, de fleste er bare ikke så meget for at give sig til kende offentligt :)
Det kan du helt sikkert, det er det hele denne artikel omhandler. Og som Thomas siger bør du fokusere på hvordan du giver brugeren en god oplevelse når de lander på dit site. Et affiliate site kan sagtens være brugbart.
Flere af mine egne er ret seriøse sider hvor jeg har ansatte til at udføre de daglige opgaver, professionelle tekstforfattere, programmører mv. Mine prissider opdateres automatisk hver halve time med friske priser fra alle udbydere og forhandlere.
Thomas: Tak for de fine ord!
Hej Henrik,
Jeg vil som de andre her i tråden også takke for en lang og grundig post. Jeg har imidlertid ét spørgsmål: Når du taler om affiliatelinks, inkluderer dette så også Google AdSense?
vh
Hej Jesper,
Jeg har ikke selv kigget på Adsense sider, men jeg har hørt om et par stykker der haft samme problemer med Adsense sites, en af dem fortalte mig at han havde fået sine placeringer igen ved at fjerne Adsense boksene. Men jeg har som sagt ikke selv arbejdet på MFA sider.
Hej Henrik,
Jeg sidder som marketingansvarlig og har med stor appetit læst din artikel. Tusind mange tak. Du er nok en af de første i SEO branchen, der har tudet afsløre SÅ meget og give en præcis diagnos samt recept medicinen.
Jeg er jo selvfølgelig bekymret for om vores shops bliver ramt af panda pga de mange varianter vi feks har på vores varer osv. Derfor har din flotte artikel sat mange nye tanker på hvordan jeg kan give brugeren mere værdi + sikre vi ikke fanges af en Panda.
Da jeg selv har haft en del blogs og kørt adsense reklamer – kan jeg dog have min tvivl om Panda har til hensigt at ramme “sine egne” kunder.
Man ser jo ofte i praksis (ihvertfald min og flere andres teori) at sites med adsense reklamer foretrækkes af google fremfor feks Tradedoubler / Openad osv.
Derfor vil det jo være lidt at skyde sig selv i foden at straffe adsense portaler.
Hvis denne teori holder. Så kunne en medicin også være adsense på siden :-)
Yderligere er mine tanker så:
Vil Panda ændre ranking på de sites/shops der bevidst køber domæner hvor keywords indgår …og som i bund og grund har yderst tyndt indhold …fordi de blot linker til central shop. Og hvordan kan Google se det? Og skældne sandt fra falsk.
Ser frem til at følge denne spændende debat.
Hej Martin,
Din kommentar var desværre ramlet ind i mit spamfilter. Tak for de fine ord. Duplicate contet er i den grad targeted, så du gør, som du selv er inde på, klogt i at kigge på de dele af dit site. Du kan f.eks. bruge iframe til at loade flere forskellige farvekombinationer og kun have en URL.
Keywords i URL har intet med Panda at gøre, men der er allerede lavet en devaluering af exact match domæner, det har jeg set flere tilfælde på. Bare fordi et domæne hedder mobiltelefoner.dk kan du ikke overføre rankingpotentialet på lige netop mobiltelefoner fra URL til en anden side, det er den samlede linkmængde og ankertekster der afgør dette og hvor fokuseret din tekst er. Det er altså kun dit domæne mobiltelefoner.dk der vil have en “fordel”, selvom denne efterhånden er svindende lille.
Så der er altså måske lavet en google algoritme som direkte kigger efter affiliatelinks siden det er ramt så hårdt. Og spørgsmålet er så om det overhovedet kan svare sig at starte et nyt affiliate site op i disse tider.
Jeg tvivler altså stærkt på at det skulle være tilfældet. Dels har jeg intet set på egne affiliate sites og dels kan jeg ikke finde folk med affiliate sites som har set noget i den stil (ud over Henriks berretning).
Jeg har fået rigtigt mange henvendelser på denne tråd igennem mail, skype, linkedin mv. med eksempler på sites. Affiliate-branchen er generelt sky.
Hej alle
Hvad er reaktionen og tankerne i forhold til Matt Cutts’ melding om at Pandaen slet ikke er rullet ud på andre sprog end engelsk endnu?
https://searchengineland.com/googles-matt-cutts-live-webchat-78570
Mvh Anders
Hej Anders,
Det er i mine øjne en af de dårligste undskyldninger Google længe har benyttet sig af. Forskelle i linkstruktur gør at Pandaen ikke fungerer optimalt i andre lande? Det har jo intet at gøre med de parametre Pandaen efter sigende skulle kigge på ifølge deres egne udmeldinger.
Jeg tror helt konkret at den er rullet helt eller delvist ud i alle andre lande og effekten er så lille, at Google er nødt til fintune algoen eller manuelt ekskludere og det tager tid! Så det giver fin mening at der går et par måneder før den “officielt” er rullet ud :)
Det er godt nok svært at vide hvad der er op og ned i denne sag. Jeg tror ikke at pandaen er kommet til Danmark fordi jeg ikke har set den eller hører om andre der har og fordi Google siger det.
Men samtidig er det jo super interessant med de ændringer du beskriver. Og de tests du er i gang med.
Er spændt på at høre om baglænstesten bekræfter formodningen.
Kan du give mig et lidt klarere billede af hvad det er for sites som fik tæsk? Jeg mener, hvad lå tallene for Avr time on site og bounce rate på for de sites typisk?
Om det er Pandaen eller ændringer i algoritmerne, som har ændret søgeresultaterne, det får vi næppe at vide. Men fakta er, at der sker voldsomme ændringer i søgeresultaterne på Google. Om det er overstået, eller om der kommer flere ændringer, det finder vi nok ud af. Men spændende det er det helt sikkert!
Hvis du vil se konkrete eksempler på et marked hvor affiliatesites har taget et alvorligt dyk, kan jeg henvise til mobilmarkedet, prøv at lave søgninger på specifikke mobiltelefoner. For en måneds tid siden bestod SERPs stort set kun af affiliate sites.
De sites der har problemer er det man kalder for “bridge-pages”, præcis den slags sider som Google selv forbyder i Adwords regi. Der er talrige eksempler på at folk har fået nedsat deres QS på baggrund af dette. Google har selv udtalt, over flere omgange og i adskillige år at de ikke bryder sig om denne slags sider. Sider som Pricerunner og Mobilpriser.dk er også bridge-sites, men de har nydt godt af opdateringen indtil videre på det danske marked.
Bouncerate svinger fra 30-58%, average time on site svinger lige så meget, men er i den lave ende, netop på grund af sidernes natur (at sende folk videre).
Du kan altså ikke sammenligne dine Adsense sites med disse sider. Mange af de elementer der tydeligvis er faktor knytter sig tæt sammen med de ting Pandaen skulle kigge på, jeg finder det påfaldende at Google udruller nogle algoændringer der kigger på de samme faktorer, men som ikke er en del af Panda-opdateringen. Husk på at den er inddelt i flere steps, der har indtil videre været tre bølger på det engelsksprogede marked.
Der er massere af Adsense-indholdssider der har overlevet den internationale roll-out.
Nej det er skam heller ikke adsense sider jeg sammenligner med. Men bridge-sider er det heller ikke. Det er affiliate sider som tilføjer værdi til den besøgende – ikke bare sender videre.
Den slags sider som du beskriver synes jeg vi over de sidste mange år har set igen og igen få tæsk i søgeresultaterne. De kommer og går med andre ord.
Anyways, vi kommer det nok ikke nærmere her. Tak for en fin debat
Det vil vel egentligt sige at det er almindelige hjemmesider med brugeren for øjet :)
Tak og i lige måde Anders!
Jeg vil lige bidrage med en oplevelse omkring en mulig Panda.
Jeg har en del aff sites og de ligger pænt godt i svinget.
Fra ca. 2 måneder siden kom leverandørernes sites pludselig op i søgeresultaterne???
Jeg vil da sige det tyder pænt meget på, at en del af Pandaen er udrullet i DK.
Jeg har i øvrigt 2 aff sites, der er levet totalt “kylet af helvede til” af google.
De er på randen af spam, da der er meget lidt content og man bestemt ikke er i tvivl om hvad hensigten med dem er. (dovenskaben længe leve)
Mine andre sites er ikke blevet påvirket synderligt endnu.
Nå… Hvis vi ellers skal tage Googles ord for gode varer, må vi nok slå fast, at det ikke var den plyssede Panda, der ramte i maj 2001. Panda er officielt udrullet 12. august i Danmark. Om den så er hård ved de danske bambusmarker – det må tiden jo vise :-)
Hej Thomas, sådan forlyder det! Men nu er Panda jo del af en række opdateringer og ikke en enkelt. Som jeg så det og stadig ser det, har delelementer fra hvad vi kender som Panda været rullet ud tidligere og er nu en fast bestanddel af deres algo, ligesom så mange andre opdateringer.
Selve Panda er jo et filter og ikke en algo-update og jeg er ganske enig i at den komplette kam sandsynligvis først er blevet kørt igennem resultaterne her d. 12. Jeg kan nok heller ikke løbe fra at der kan være visse fordele i at gå imod strømmen ;)
Hej Henrik
Sorry – videoen du linkede til røg af. Men den er på igen: https://www.concept-i.dk/#panda
Og således er dit link også tilbage! God weekend når du når så langt.
Hej Henrik,
Fedt at få affiliate vinklen på panda opdateringen. Tak for en god artikel.
/Michael
Super god artikel, Mange tak.
/Martin
Helt vildt god artikel! Og rigtig nyttige løsningsforslag. Interessante observationer omkring artiklernes længder. Har helt klart fået en masse ting på min to-do liste i det næste stykke tid!
Med venlig hilsen
Frederik
Synes nu ikke ligefrem det er nemt at rette når først siden er “ramt”
Mine affiliate sider har dog været så heldige IKKE at blive ramt af Panda opdateringen. Faktisk har de fået et kæmpe boost. Mystisk fystisk :)
Hej Henrik.
Jeg er ret ny i affiliate markedet.
Jeg undrede mig over dette punkt:
Opret et eksternt domæne, hvor affiliate links placeres. Denne side kan kaldes frem i en iframe og dermed fremstå som en integreret del af sitet, mens indholdet faktisk ikke forefindes på sitet. Der findes mange forskellige måder at loade eksternt indhold ind, prøv dig frem og finde den løsning der passer bedst til dit site.
Findes der nogle tutorials på nettet over hvordan man gør det?