Keyword density

Søgeordstæthed er en procentbaseret måleenhed, for antallet af gange et specifikt søgeord går igen i en tekst. En tekst på 1000 ord, hvor et givent søgeord bliver nævnt 10 gange, vil have en søgeordstæthed på 1%, blev ordnet nævnt 20 gange, ville søgeordstætheden være på 2%.

Søgeordstæthed er et gammelt og udvandet udtryk, der ofte blev brugt, til at udarbejde tekster, som fremhævede specifikke søgeord. Den dag i dag bruger man primært beregningen til at vurdere om et søgeord bruges for ofte i en tekst.

For bare få år tilbage var søgemaskineverdenen en helt anden og antallet af gange et søgeord blev nævnt i en tekst, havde en høj korrelation med gode placeringer på det pågældende søgeord. Den dag i dag giver en høj søgeordstæthed en større korrelation med dårlige placeringer end med gode. Derfor bør man ikke bruge søgeordstæthed eller keyword densitiy som det også kaldes – i hvert fald ikke til at udarbejde tekster.

Den dag i dag, er det muligt at rangere på et givent søgeord, helt uden at det forefindes i teksten på den pågældende side. Dette er muligt, grundet Googles semantiske analyser, der kæder forskellige ord, sætninger og elementer sammen, der til sammen giver en forståelse af, hvad et dokument omhandler.

Det giver dog stadig markante fordele at benytte sit søgeord eller sin søgefrase i sine tekster, hvis man vil rangere godt på det, men det er ikke nødvendigt for at rangere – det gør det dog lettere! Du kan også med fordel nævne søgeordet flere gange i teksten, men det skal være i en naturlig relation til teksten. At indsætte ordene bare for at få dem med igen, skaber en dårligere oplevelse for de brugere, der bliver eksponeret for teksten, hvilket er noget Google måler på.

Har du for høj søgeordstæthed i dine dokumenter, er der en stor chance for, at dit website bliver ramt af en form for kvalitetsstraf. Sider med høje søgeordstæthedsniveauer bliver som regel filtreret fra og smidt ud af indeks eller gemt væk dybt nede i hierarkiet.