Søgemaskiner og semantik

Tiderne hvor man kunne keyword stuffe sine artikler og opnå fornuftige rankings er død for længst. Søgemaskiner benytter semantiske analyser, til at forstå og bearbejde dit indhold.

Søgemaskiner bruger som bekendt dokumentanalyser til at vurdere dit indhold, dette kunne være sidetitel, brødtekst og metadata. Men disse data danner ikke et retvisende billede af kvaliteten af dine artikler og det er her de semantiske analyser kommer ind.

For at finde ud af om ord er relaterede benytter søgemaskiner blandt andet fuzzy set, som blev opfundet af Dr. Lotfi Zadeh tilbage i 1969. Fuzzy set er en falsk form for logik, søgemaskiner har som bekendt ikke en logik som vi mennesker har, og de er derfor nødt til at efterligne vores måde at tænke på, for bedre at “forstå” indhold.

Semantisk sammenhæng gå ud på at finde ord og sætninger der ofte forbindes med hinanden. Denne viden kan søgemaskiner bruge til at kategorisere dit indhold, og levere et mere retvisende resultatet i søgeresultaterne.

Søgemaskiner har enorme databaser, hvor de indsamler den slags information og prøver at finde ud af hvordan forskellige emner og termer er beslægtede.

En søgemaskine forstår altså ikke som udgangspunkt at diabetes er sukkersyge, hvor blodets indhold af glukose er højere end normalt. Men ved at sammenligne med andre dokumenter om samme emne, kan den vurdere at diabetes, sukkersyge, træthed og glukose har en sammenhæng og dermed er stærkt beslægtede.

Søgemaskiner benytter latent semantisk analyse (LSA) til at identificere indholdet, og latent semantisk indeksering (LSI), til at identificere relaterede hjemmesider. Med disse teknikker kan søgemaskiner altså vurdere om en artikel på dit site er relateret til dit overordnede tema, eller om et udgående link er relevant for dine læsere.

Læs også:  Søgemaskineoptimering af Joomla CMS

Du bør altså identificere nært beslægtede termer og sammenhænge, og benytte disse i dit indhold. Tjek dine søgeord i søgeresultaterne, hvilke sider bliver vist på de mest prominente placeringer, og hvilke ord benytter de til at beskrive deres produkt eller service som du ikke gør.

Brug denne viden og tænk ud af boksen når du skriver dit indhold, lad være med at fylde dine tekster med de samme søgeord, varier og benyt beslægtede ord.

3 Kommentarer

  1. Nikolaj 05/05/2011
    • Christian 29/11/2012
  2. Fredrik LSI ekspert 20/06/2012

Skriv kommentar