I denne lille artikel, prøver jeg at tage livet af 7 gensidige SEO-myter, som bare ikke vil dø. Vi kommer blandt andet rundt om META-Keywords, søgeord i beskrivelser, header tags og XML-sitemaps.

1. Du får forbedret dine placeringer ved at tilføje meget nyt indhold

Der foreligger absolut ingen undersøgelser, der påpeger at tilføjelse af nyt indhold, forbedrer dine eksisterende placeringer. Og hvis du tænker dig om, vil du nok også have svært ved at finde en årsag til, hvorfor Google dog skulle belønne et website, bare fordi det hele tiden frigiver nyt indhold. Nogle af de største og bedste websites i verden, indeholder kun få statiske sider.

Der er dog andre fordele. Ved hele tiden at udgive nyt indhold fortæller du Google, at de skal komme forbi ofte, for at se om der er kommet noget nyt at indeksere. Det betyder altså, at du kan få Googlebot til at kigge ind forbi, oftere.

Derudover så vil du med flere artikler også have flere søgeord og dermed flere indgangsvinkler til dit website. Man kan dermed vende den om og sige, at man kan opnå flere placeringer ved at tilføje nyt indhold.

Læs også:  Søgemaskineoptimering af Joomla CMS

2.    META-Keywords betyder noget for SEO

Den her er efterhånden alment kendt, men der er stadig dem der går op i META-Keywords og det er der altså ingen grund til. I 2009 udmeldte Googles Head of Spam, Matt Cutts, at Google ikke brugte META-Keywords til noget som helst.

Så lad være med at bruge din tid på dem, for det er spild af tid og det eneste du får ud af det, er en tjekliste over dine søgeord til dine konkurrenter.

META Keyword
Nej – Desværre… så simpelt er det ikke.

3. Det giver dig bedre placeringer i Google at annoncere med Adwords

En meget udbredt myte, som har meget svært ved at dø. Dine placeringer i de organiske resultater bliver på ingen måder påvirket af, om du kører AdWords eller ej. Dog kan du opnå en højere CTR på de organiske resultater eller dine Adwords resultater ved at køre begge dele på en gang, da du så er dobbelteksponeret, og dermed mere synlig og troværdig i de fleste brugeres øjne.

4.    Du skal tilmelde dit website til søgemaskinerne for at blive optaget

En gammel myte og engang et helt arbejdsområde for SEO-lykkeriddere, som tilbød betalt hurtig tilmelding til alverdens søgemaskiner.

Det eneste du skal gøre for at blive indekseret i Google, er at linke til dit website. Du kan dog også få den indekseret ved at besøge den, hvis du har Google Toolbar installeret eller bruger Chrome, da begge dele sender data til Google.

Google kravler dit website, ved at finde links til det på andre websites
Google kravler dit website, ved at finde links til det på andre websites

5. Søgeord i dine META-Descriptions giver dig bedre rankings

Din META-Description er din bagvedliggende beskrivelse af din side, og er samtidig din salgstekst i Googles organiske søgeresultater. Derfor er det også en god idé at benytte dit søgeord i din META-Description. Men det skyldes ikke, at det giver bedre placeringer, men derimod at brugeren får bekræftet, at din side har det indhold, som brugeren søger efter. Søgeordet bliver samtidig fremhævet i din META-Description, hvis det forefindes, hvorfor det kan give en højere CTR.

Læs også:  Googles farmer-update (Panda)

Om dit søgeord er med i din META-Description, har dog ingen betydning for, hvordan din side bliver placeret i de organiske resultater på det pågældende søgeord.

6.    XML-sitemaps giver dig bedre placeringer

Nej – det gør de ikke. Men det kan være med til at få dit website indekseret helt i dybden. Problemet er dog bare, at hvis Google og de andre søgemaskiner ikke i forvejen kan indeksere hele dit website, så har du problemer med din interne linkstruktur, og så bør du i stedet få løst dette. Kører du med et XML-Sitemap, ja så er chancen for, at du opdager problemer med din interne linkstruktur meget lille.

Med et XML-Sitemap, vil side 4 blive indekseret og du opdager måske ikke det manglende link.
Med et XML-Sitemap, vil side 4 blive indekseret og du opdager måske ikke det manglende link.

7.    Headers (h1, h2, h3 mv.) vægter højere end fed, kursiv og understreget

Den her støder jeg ofte på, mange tror nemlig fejlagtigt, at de får bedre placeringer på et søgeord, hvis det gang på gang går igen i headers, og at et søgeord i en header vægter højere end et søgeord i fed, kursiv eller understreget.

Alle de her funktioner fremhæver blot, at her står der noget væsentligt; det er altså samme funktion. Og du kan dermed lige så vel bruge fed og kursiv som headers til intern optimering.

Vil du vide mere om SEO? Så læs med her.

Henrik Bondtofte

Henrik Bondtofte

Inkarneret SEO-specialist, forfatter af Linkbuildingbogen og indehaver af online marketing bureauet Bondtofte & Co.

16 kommentarer

  • Måske hænger det sammen med, at nogle sælgere af seo-ydelser stadig påstår mange af disse ting (løgn eller uvidenhed, det skal jeg lade stå usagt). Jeg tror jeg har haft to-tre stykker i telefonen den seneste måneds tid, der kom med et eller flere af disse postulater…

  • Tobias Ehlig siger:

    God artikel, Henrik, som helt sikkert er brugbar for mange!

    Personligt blev jeg klogere af det sidste punkt, da jeg troede at overskrifter vægtede højest – så tak for det!

    //Tobias

  • Christian Møller siger:

    Hej Henrik,

    Er det så korrekt forstået at det er fløjtende ligegyldigt at have sit keyword i h1 tag hvis bare man sørger for at markere sit keyword med fed et sted i teksten? :)

  • Kim Møller siger:

    Henrik – i sidste punkt bør det vel nævnes, at h-tags jo er en hierakisk opdeling af indholdet – og derfor ikke nødvendigvis bare kan ersattes af formateringsmuligheder som bold, italic, underline, blockquotes etc.

    Punkt 7 læste jeg et par gange og jeg tror det kan misforstås af nye læsere.

    H-tags bør og skal benyttes i et samspil med formateringsmulighederne (hvor det giver mening) og rådet bør vel være at den interne optimering ikke skal handle om at indsætte keywords i H1, H2 og H3 – men at sprede det ud naturligt og hér er formateringsmulighederne en mulighed.

    Fordi en side uden hierakisk opbygning med h-tags, ville jo ikke gøre nogen gavn.

    • Hej Kim,

      Der er vi helt på linje, det er jeg meget enig med dig i. Faktisk stammer det punkt, fra en 2 a4 siders artikel, jeg ikke fik udgivet og som jeg nok har canned. Her skriver jeg blandt andet:

      Når du benytter et header tag, om det så er en H1 eller en H2, drejer det sig om at definere en semantisk sammenhæng, mellem ordene i din overskrift og ordene der følger i din brødtekst. Det handler altså ikke om, bare at skrive sit søgeord, det giver i princippet ingen mening, i hvert fald ikke hvis man skal bruge headers, som de er ment.

      Hvis du bruger det samme header tag, flere gange kan du potentielt set komme til at forvirre både søgemaskiner og læsere, i hvert fald, hvis der ikke er tale om et nyt afsnit, der handler om noget andet.

      I stedet kan du bruge et H2 til at fortsætte den semantiske sammenhæng. Med andre ord, opbryder du altså din tekst og dennes sammenhæng, hvis du kun bruger H! tags, som overskrifter, som man ser nogle gøre, i troen om at det forbedrer deres on-page SEO.

  • Først vil jeg gerne sige fed artikel og ja det er ting mange tror giver bedre placeringer.. Men stadig er der nogen ting jeg alligevel vil sige er vigtigt.. Indryk nyt tekst løbene på dit website giver dig (som du også skriver) flere søgeord, men også hjælpe med at styrke dine nuværende med internt linkbuilding og ligene :) og et XML site map er heller ikke dumt at tilføje da man får et bedre overblik over hvornår Google har været på besøg :) Selv går jeg også op i at der skal være en god H1’er på mine sider og H2 til under overskrifter..

    Men godt skrevet og fed artikel, og nu jeg har chancen skal du også have ros for din bog om linkbuilding

    //Thomas

  • Laus Sørensen siger:

    Det er da interessante pointer, og der er megen logik. Men ingen dokumentation. Du skriver selv i en kommentar, at “Der er alt for mange inde over den her branche, som slet ikke ved nok om emnet.”
    Men der er på den anden side ingen dokumentation i din artikel for, at du ikke selv kunne være netop en af dem?
    Jeg tror sådan set, dine påstande er rigtige. Men jeg kan ikke vide det…

    • Hej Laus,

      Du kan finde masser af dokumentation der ude, nogle gange bruger jeg tiden på at finde kilder at henvise til, andre gange ikke.

      Og det er da rigtigt, at det kan du ikke vide. Omvendt, mener jeg ikke, at de her punkter kræver så voldsom meget dokumentation. Mange, mange års erfaring med emnet, har i hvert fald gjort disse 7, til facts for mig.

      Er der et specifikt punkt, du gerne vil have dokumenteret yderligere? Så skal jeg gerne lave lidt Google søgninger for dig :-)

  • Martin W siger:

    En rigtig fin og informativ artikel.
    Personligt havde jeg altid fokuseret på H1 H2 osv.. Nu er jeg så blevet klogere :)

  • Mads siger:

    Rigtig god artikel, med super mange brugbare ting. Troede Google vægtede en header højere end en understreget eller fed sætning.

  • Jeanette siger:

    Super artikel! Jeg bliver nysgerrig på om punkt 3 gælder omvendt: at din SEO kan have betydning for hvor godt din AdWords konto fungere? Hvis man ser bort fra CTR og evt også DSA… På forhånd tak!

Skriv en kommentar

Vil du ringes op?

Tilføj dine oplysninger herunder, så vil du blive ringet op.

Læs også:  Velkommen til min blog om søgemaskineoptimering