Indholdsfortegnelse
- 1 – Spred de indgående links over en lang tidsperiode
- 2 – Varier dine ankertekster og få fuldt udbytte af din linkbuilding
- 3 – Mange forskellige linktyper giver en naturlig linkprofil
- 4 – 10 forskellige links er bedre end 100 fra én kilde
- 5 – Omtale uden hyperlinks er en solid trustfactor
- 6 – Spred dine links ud over hele dit site
- 7 – Arbejdet med linkbuilding stopper aldrig…
1 – Spred de indgående links over en lang tidsperiode
Når du opstarter en linkbuilding-kampagne, er det vigtigt at tilgangen af links stemmer nogenlunde overens med den tidligere tilgang af links. Plejer det website du arbejder på at få 2-3 links hver måned, skal du ikke starte op med at lave 100 links hver måned. Det giver et meget unaturligt billede, og du kan risikere at få alle links devalueret. Det skader dig ikke, men er kort sagt spild af tid. Et godt værktøj til at analysere den tidligere linktilgang er Majestics linktool.
Byg i stedet dine links over en længere periode, og øg mængden af nye indkomne links løbende. Arbejd på flere projekter sideløbende, i stedet for at fokusere al din energi på et enkelt site.
2 – Varier dine ankertekster og få fuldt udbytte af din linkbuilding
En udbredt fejl er at gentage den samme ankertekst om og om igen. Det giver en unaturlig linkprofil og kan give en keyword-specifik straf på lige netop det søgeord der arbejdes på, hvilket jeg har set ske utallige gange.
Gør i stedet en pli ud af at variere dine ankertekster. Du kan sagtens få dit primære keyword ind i sætninger, leg med denne øvelse og sørg for også at inkludere andre søgeord i ankerteksterne. Husk også at skabe links uden ankertekst og med ankertekster som klik her, læs mere mv. Så længe indholdet er relevant, vil disse links også bidrage til din positionering på de søgeord du arbejder på.
Mit råd her er, ikke at fokusere på x antal procent skal være exact match, x antal links skal være uden ankertekster osv., tænk i stedet over hvad der ser mest naturligt ud i forhold til de steder hvor du placerer dine links! Der er altid forskellige scenarier, og derfor duer tommelfingerregler bare ikke generelt set – det drejer sig om gut feeling, analyse og erfaring.
3 – Mange forskellige linktyper giver en naturlig linkprofil
Du har sikkert hørt rumlen med at en naturlig linkprofil skal have stor varians af linktyper, og det er faktisk ganske rigtigt i de fleste tilfælde! Du er igen nødt til at tænke dig om og tage et kritisk blik på det site du arbejder på – vil det eksempelvis være naturligt med 100 social bookmarking links til dit danske site om strikkeopskrifter?
Nu vil jeg ikke generalisere for meget, men jeg tror godt, vi kan formode, at folk der strikker oftest er oppe i alderen, og hvor mange ældre danske mennesker sidder rent faktisk og bookmarker til den helt store guldmedalje? Sammenligner du dit sites linkprofil med andre i samme branche vil du kunne vurdere, hvor den primære linkstrøm naturligt vil stamme fra. Efterlign denne adfærd og brug den til din fordel.
4 – 10 forskellige links er bedre end 100 fra én kilde
Stammer alle dine links fra samme IP-klasse, registrant, eller fra samme webhost? For så begår du en kæmpe fejl. Du bør have enorm varians i dine linkkilder, det er spildt arbejde at blive ved med at linke ud fra, hvad der kan identificeres som en og samme kilde. Når jeg selv skal opstarte en linkbuilding-kampagne, er antallet af unikke klasse C IPs der linker en af de første steder jeg kigger, det er det også når jeg kigger på konkurrenters linkprofiler.
5 – Omtale uden hyperlinks er en solid trustfactor
Hvor tit bliver dit website nævnt på Internettet? Har du et populært website bliver dit sites navn og/eller URL også nævnt, og det er ikke alle der laver et rigtigt hyperlink. Hvis dit site har tusindvis af indgående links, men din URL eller dit sites navn ikke bliver nævnt en eneste gang på Internettet, rejser der sig et advarselsflag. Vi ser for tiden en stigende fokus på netop denne problemstilling.
For at understrege vigtigheden af linkmentions vil jeg dele lidt erfaringer med jer, som vi fandt frem til i et nyligt eksperiment, vi lavede på min arbejdsplads. Vi besluttede os for at igangsætte et eksperiment, der skulle dokumentere hvor vidt alene linkmentions var nok til at få en side indekseret i søgeresultaterne.
Vi opsatte 10 subdomains på et endnu ikke indekseret domæne, vi benyttede en fuldstændig neutral browser til opsætningen – ingen toolbar installeret eller andre Google-produkter installeret, selve siderne blev ikke besøgt. Herefter oprettede vi et indlæg på en blog hvor 5 af de i alt 10 subdomains blev nævnt, altså såkaldte URL-mentions. 5 dage efter oprettelsen af indlægget var de 5 subdomæner der blev nævnt indekseret, de resterende fem var ikke.
6 – Spred dine links ud over hele dit site
Selvom forsiden på dit website er det samlepunkt på dit site, der som oftest er bedst rustet til at viderekanalisere styrken fra dine indgående links til resten af sitet, er det ikke ensbetydende med at alle dine links skal gå hertil. Det er kun naturligt at din forside får flere links end dine undersider, det er her der henvises til hvis man anbefaler et site som en helhed og ikke en specifik artikel. Men dine artikler skal også have indgående links, groft sagt vil jeg sige at hver eneste side/artikel på dit site skal have mindst et indgående link. Det sikrer bedre indeksering og giver et mere naturligt og nuanceret billede af dit site, set fra et algoritmisk perspektiv.
7 – Arbejdet med linkbuilding stopper aldrig…
Indgående links devalueres over tid. Dine links bliver mindre og mindre værd med tiden, så derfor stopper arbejdet med linkbuilding aldrig for alvor. Du skal ikke begynde at blive nervøs for de links du lavede i sidste uge, vi snakker devaluering over en årrække. Stopper du med at bygge links, sender det også et signal om at dit site ikke længere er interessant og hvorfor skal netop dit site så have de gode placeringer?
Punkt 7 er nok det vigtigste, men det er også her at mange mister motivationen!
Det gælder også mig selv, og derfor jeg elsker outsourcing :)
Hej Henrik
Fint indlæg – jeg har et par spørgsmål afledt af det. Du er helt sikkert den rigtige at spørge :-)
No-indeks: skal man forfølge dem og er der værdi i dem?
Indhold: Hvor vigtigt er indholdet på den side man får links fra – både hvad angår hele domænet og den enkelte side?
Hej Nikolaj,
Godt spørgsmål. Jeg ville ikke gå efter links på no-indeks sider, siderne bliver læst men kommer ikke i indeks. Hvorvidt Google tæller det med som en mention er jeg faktisk i tvivl om, men det vil jeg da lade komme an på en test.
Nu mere emnerelevant des bedre, men enkelte sider om et emne er ganske fint, tænk på at mange websites ikke kører med overordnede temaer (BT, EB mv.), jeg ville dog til enhver tid foretrække et link fra en relevant artikel på et emnerelevant site, fremfor en relevant artikel på et ikke emnerelevant site.
Hvis jeg forstå Nikolaj ret, så spørger han til at få links der har no-follow attribut på sig og ikke at få links fra sider der ikke er indekseret.
Mit svar vil være, at det er spild at tid at gå efter dem specifikt, men at man ikke behøver at undgå dem, da de kan hjælpe marginalt (og i øvrigt hører til i en “normal” linkprofil).
Helt enig, de hører med til en naturlig linkprofil men de er bestemt ikke tiden værd at jagte. Tilmeld til lidt RSS parsers og så har du en række ugc links, det har dog fine fordele i henhold til hurtig indeksering af nyt indhold.
arr ja Mikael
Jeg mener selvfølgelig no-follow og ikke ikke-indekserede sider – tak for opklaringen ;-)
Det er to vidt forskellige ting Nikolaj, noindex tag og ugc. ugc links kan ikke overføre ankertekst, så jeg vil mene at det tæller som en URL mention, men nej, brug ikke tid på decideret at jagte dem.
Det sjove ved punkt 3 er, at hvis man har en side om bredbånd eller mobiltelefoner, så kan man tæppebombe den med spamlinks (med forbehold for punkt 1), da man så bare ligner alle de andre i branchen.
:o)
Lige præcis Mikael, det er meget branchespecifikt, prøv f.eks. at tænke på templatebranchen, her er det normal kutyme med massiv gentagelse af både ankertekst og sitewide links, den går ikke i de fleste andre brancher.
Lol – Rieck
Det er den sjoveste kommentar længe. Men også spændende vinkel; en ‘naturlig’ linkprofil virker unaturlig i sammenhæng.
Omtale uden hyperlink er et spændende eksperiment.
Gode pointer og især lækkert med hands-on erfaringer fra det virkelige liv. Jeg er glad for du nævner det med at processen er vedvarende, for det er afgjort dér de fleste giver fortabt. Når nyhedens interesse daler er der mange der stopper arbejdet, og det devaluerer hurtigt hele arbejdet.
God weekend til alle læserne. :-)
Hej Henrik, tak! Det er nemlig en rigtig vigtig del og ja, det er her mange falder fra, linkbuilding er langsommeligt og ofte kedeligt.
Giver det så noget at kommentere på blogs eller er det ligegyldig?
Der er selvfølgelig en grund til at alle online marketing folk kommentere på din blog, det er fordi de læser den og bliver klogere, men giver det noget rent SEO-mæssigt at ligge den her kommentar?
På en blog som min, hvor der ikke er ugc på kommentarlinks gør det ja. Men det er begrænset hvor meget du får ud af det, kommenter fordi du har lyst til det og bidrag. Gør du det på relevante sites er der også chancen for at brugerne vælger at følge dit link. Kommentarlinks kan bruges til at få lidt adspredelse i linkende klasse C IPer og relevante links, men decideret linkjuice får du ikke meget af, men lidt tæller også i det store hele.
Hvordan får man decideret linkjuice når man starter fra “scratch” – og ikke har
ubegrænsede tidsmæssige og økonomiske ressourcer? Har du et par hurtige tip til
at få genereret de første 10-20 indgående links? Som absolut nybegynder er første indskydelse at oprette en plus profil på amino – men hvad er næste skridt?
Hej Kristian, det vil jeg umiddelbart gemme til et andet indlæg da det falder lidt udenfor kategori. Jeg kan godt pusle et indlæg sammen om hvordan man kommer i gang. Der er mange simple måder hvor på man kan skaffe sig nogle ok links.
Ja meget spændende eksperiment med de hyperlinks..
På de sider der blev indekseret, var der interne links til de andre 5 sider som ikke blev indekseret ?
Hej Jimi,
Der var ingen aktive links, 5 af de 10 URLs blev nævnt i et blogindlæg på en ekstern blog og det var det.
Tusind tak for denne hjælp Henrik, altid guldkorn man kan læse på din blog.
Mvh
Morten
Du skriver at man skal anlægge sin linkbuilding-strategi efter den tidligere linktilgang, men hvor hurtigt kan man optrappe antal links? Har du en tommelfingerregel, fx +10% per måned?
Hej Martin,
Jeg ville igen sammenligne med andre i branchen, men du kan nu godt starte op med 100% i de fleste tilfælde og ofte mere, der skal alligevel noget til før end det bliver “kriminelt”.
Hej Henrik,
super godt indlæg.. Det er altid spændende at følge / læse dine indlæg, det giver god viden selvom vi nu dagligt sparer omkring linkbuilding m.v. :-)
Punkt 5 er noget jeg tit har tænkt over, fedt at I har testet det!
Det viser jo også bare at linkbuilding handler om at få omtale, aktivt link eller ej.
Ang. pkt 5:
Var det en wordpress blog i satte op på domænerne? Fordi huskede i at slå ping fra? Så den ikke automatisk laver wordpress ping ved nye indlæg.
Vi lavede nemlig samme forsøg, men da ping ikke var slået fra, blev vi i tvivl om det virkede eller det var ping, der indekserede.
Mvh. Christopher Roelann
Det var det og ja det var slået fra. Der er ingen måde Google har kunne kende til de subdomains udover vores URL mentions.
Spændene artikel, håber der kommer en artikel med konkrete eksempler på hvordan man kan lave linkbuilding :-)
Hej Tobias, godt du kunne bruge den. Mener du en step by step guide til linkbuilding? Jeg mener der allerede findes en del artikler om netop dette på dansk. Jeg prøver generelt at styre udenom emner der allerede er behandlet flere gange på andre danske blogs.
Hej Henrik
Tak for dit svar, rigtig god artikel du linker til
Hej Henrik
Tak for informationen i denne fine artikel, meget brugbart da vi netop til at forsøge mig lidt med linkbuilding. Tak for tippet med de forskellige ankertekster, det vil jeg afprøve.
Har du nogen idéer til hvordan man slipper af med links fra sider, der kopierer indholdet på hjemmesider og linker til den , f. eks freego med diverse reklamer på siden. Jeg går ikke ud fra at disse hjælper som positive links.
Hej Søren,
Du kommer langt med varierede og ikke for optimerede ankertekster, jeg tror ikke der går mere end et års tid, førend værdien er ankertekster nedjusteres kraftigt. Når du ikke har bygget dine rankings på dette grundlag, står du til at vinde terræn. Jeg gør ikke selv noget ved sider som Freego, det skader dig ikke, omvendt hjælper de dig nok heller ikke det store.
Hej Henrik
Tak for en rigtig god gennemgang. Da jeg har 5 forskellige (små) hjemmesider har jeg valgt at få en anerkendt person til at lave linkbuilding for mig – jeg supplerer så i ny og næ selv med links for ellers vil det simpelthen tage al min tid. Når man ligger 1 i google på et søgeord hvor ofte vil du så anbefale at man tilføjer link til siden? Den ene af mine sider ligger nemlig nr 1 og jeg har egentlig ikke lavet et link til det i snart 2 måneder men det har ikke ændret min placering.
Mvh Hans
Hej Henrik,
Vi er ved at redesigne og re-kode vores website, og har nu læst en del af dine artikler. Vi er i tvivl om hvilken betydning følgende har for SEO: er det ligemeget hvor mange links der er på websitets forside, som linker internt til artikler og produkter? eller skal man være sparsom med sine interne links?
F.eks. er vi i tvivl om både en top- og side menu på forsiden kan influere på SEO?
Mvh
Nicola
Hej Nicola,
Google siger max 350, men jeg ville klart holde den på under 100, er det fordi i ønsker at køre et HTML sitemap på forsiden eller bare en masse interne links? Hvis du sigter efter at de er der for brugerens skyld, er det helt OK.
To menustrukturer kan være OK, hvis det er brugbart for brugeren, men i får ikke mere ud af det interne flow, ved at have to.
Super god artikel!
Man lærer noget nyt hver dag.
Som det er nævn før, punkt 7 er det absolut vigtigste – men også det der trækker tænder. No pain, no gain :)
Aris
“Varier dine ankertekster og få fuldt udbytte af din linkbuilding” – tror jeg heller ikke mange er så bevidst om. Tak for et super indlæg, har bestemt lært noget nyt.
Hej Henrik,
Tak for en god artikel. Nu kan jeg se den er et par år gammel, men jeg kunne godt tænke mig at høre om du – siden da – er kommet længere (du var skam nået langt den gang, hehe) angående denne iagttagelse:
“Hvor tit bliver dit website nævnt på Internettet? Har du et populært website bliver dit sites navn og/eller URL også nævnt, og det er ikke alle der laver et rigtigt hyperlink. Hvis dit site har tusindvis af indgående links, men din URL eller dit sites navn ikke bliver nævnt en eneste gang på Internettet, rejser der sig et advarselsflag. Vi ser for tiden en stigende fokus på netop denne problemstilling.”
Jeg synes det er ganske interessant, men må også tilstå, at jeg ikke selv i mit arbejde er stødt på noget, der underbygger, at det eksempelvis skulle decideret hjælpe ens rankings at blive nævnt meget.
Er der noget “nyt” under solen siden sidst?
På forhånd tak – og endnu en gang tak for en god artikel!
Nicolai Kostakis
Jeg synes også at det er værd at bemærke, at trods regler for naturlig linkbuilding, ser jeg websites i toppen af Google, som udelukkende har dofollow links.
Super artikel med en masse gode tips – man lærer jo hele tiden noget nyt – er stadig lidt grøn i branchen med min webshop :-)
God dag til alle.
Mvh. Mette
Fin artikel du har fået skrevet her. Der er meget jeg kan lære af den. Findes er der ikke et gratis godt backlink cheker tool?
Så godt med inspiration, så man ikke bliver for ensidig i sin fremgangsmåde.
Mvh Tom
Rigtigt god artikel, tak for den. Specielt punkt 7, er værd at tænke over… Måske derfor stillingen som markedsføringsmedarbejder, er mere aktuel end nogensinde.
Hey Henrik,
superfed artikel. Mange tak fordi du skrev den. Jeg er fritidsiværksætter og har endnu ikke helt check på alt omkring SEO. Heldigvis har vi folk som dig til at oplyse os andre om SEO’ens mange facetter!