Jeg har været i Pottercut og snakket linkbuilding med Ib Potter. I podcastet, som du kan finde her, kommer jeg ind på brugen af informationssider til linkbuilding og tænkte derfor at jeg ville følge op med et kort indlæg om emnet. Eksterne landingssider eller informationssider kan være en sublim måde at bygge relevante links på, samtidig med at du kan opnå flere placeringer i søgeresultaterne og opnå generel bredere eksponering. Finten er at lave ordentlige og brugbare landingssider.

Relevans
Når man arbejder med linkbuilding, altså arbejdet med at skaffe indgående links til sit website, er en af de mest værdifulde typer af links du kan få, dem der er relevante. I langt de fleste tilfælde vil relevante links, slå links fra langt stærkere websites. Som tommelfingerregel skal du faktisk direkte undgå links, der ikke er relevante. Der findes naturligvis undtagelser, indholdstomme sider med lister af links, links i din profil på et website mv. er selvfølgelig helt OK at tage med, men ellers generelt set, gå aldrig efter irrelevante links. Lad dig ikke for blænde af en høj visuel Pagerank eller andre ligegyldige parametre.

Kan du ikke finde nok relevante websites, der kan linke til dig eller ønsker de simpelthen ikke at linke til dig, måske fordi du er en konkurrent eller noget helt andet, ja så må du selv ud og bygge nogle relevante websites at linke fra.

Lad os tage et eksempel
Du sælger cykeludstyr og cykler. Du har måske allerede en masse links til din forside eller dine cykler, men du vil rigtig gerne have flere links til dine produkter eller kategorisider med cykeludstyr.

Læs også:  Vejen til en naturlig linkprofil

Du laver nu en hurtig brainstorm, og finder ud af hvilke typer produkter du har, som vil fungere godt for brugere, der udelukkende har et informationsbehov og samtidig dem der ønsker at købe produktet. På denne måde sikrer du, at begge typer brugere får en god oplevelse og den slags bliver Google bare bedre og bedre til at aflæse. Kan du skabe værdi for brugerne, er chancen for at dine websites, bliver ved med at være placeret godt desuden meget stor!

Hurtig brainstorm på 4 produkter

  • Cykelpumper
  • Lappeudstyr
  • Cykelshorts
  • Cykelsko

EMDs
EMDs eller exact match domains, virker stadig rigtig godt i Danmark, i andre lande er de mindre brugbare. Et EMD er et domænenavn, som har dit præcise søgeord som domænenavn. Et eksempel på dette kunne være mobiltelefoner.dk. EMDs rangerer bedre og hurtigere på det primære søgeord, men det er så også det. Det betyder samtidig, at EMDs er det perfekte våben til små og ultra-optimerede landingssider. Prøv så vidt muligt at få fat i .dk domæner, men kan du ikke få det exacte domænenavn, så vælg hellere et andet TLD, hvis et sådan er ledigt.

Bestil med forskellige registranter
Lad os nu sige at vi var så heldige, at vi kan finde et par EMDs, der passer perfekt til ovenstående søgeord. Det kunne for eksemplets skyld være som følger:

  • Cykelpumper.net
  • Lappeudstyr.eu
  • Cykelshorts.dk
  • Cykelsko.nu

Bestil nu dine domæner med dertilhørende webhotel og brug en forskellig registrant til hvert eneste website. Dette gør vi, for at skjule overfor Google at vi er affilieret med det website, vi ønsker at linkbuilde til.

Læs også:  Du skal ikke kun have links med en høj "domæneautoritet"

Men ikke nok med det. Du skal også bestille på fire forskellige webhosts, da du er ikke interesseret i at bestille alle dine informationssider ved samme webhost. Chancen for at i ligger på delvist samme Iper, er meget stor, og det er en god indikator på, at det er samme ejermand på trods af de forskellige registrantinformationer. Husk også at oprette dem løbende og ikke oprette alle dine domæner og webhoteller på samme tid. Google skal finde dem løbende i stedet.

Sådan kunne dit setup se ud
Sådan kunne dit setup se ud

Færdiggør dine landingssider
Sørg for at få skrevet noget super godt og brugbart indhold. Betragt det som en langtidsinvestering i stedet for et quickfix. Gør noget ud af både den visuelle fremstilling, så vel som den tekstuelle.

Du kan eventuelt vælge at få udarbejdet infografikker, videoer mv. for at gøre dine landingssider bedre og mere spændende, både for brugere og søgemaskiner!

Opsætning af links
Indsæt nu dine links i din tekst på dine landingssider (igen ikke på samme tid), og husk endelig at linke til andre også! Du vil IKKE, og jeg understreger igen IKKE udelukkende linke til dig selv. Du skal sløre ejerskabet og arbejde med det der hedder co-citation og det gør du bedst, ved at linke til andre relevante sider og meget gerne direkte konkurrenter. Det er ikke godt nok at linke til Wikipedias artikel om cykelpumper, den finte bruger alle ikke kreative SEO-folk og det er så gennemskueligt.

Du sidder måske og tænker, at du ikke ønsker at hjælpe dine konkurrenter, men overvej følgende: Du smider 8 super relevante informationssites op, der kan lave de mest redaktionelle korrekte og relevante links til dine undersider. Du roterer så rundt i hvem af dine konkurrenter du linker til og giver dine konkurrenter et enkelt link, mod at du selv får 8 nye, det er en fin handel. Samtidig sikrer du dig, at dit formål er sløret godt nok til, at det ikke giver problemer med Google og de andre søgemaskiner.

Læs også:  Se mit oplæg fra Digital Markedsføring 2015: Fremtidens SEO

Boost dine sider og boost samtidig dit primære website
Efter du har fået dine landingssider op at køre, og har fået dem indekseret, skal du nu linkbuilde til dem. Nu flere links og nu bedre links de har, nu mere værdi kan de også sende videre til dit primære website, når du linker til det. Samtidig er det denne linkbuilding del, der sikrer dig, at dine landingssider også ranker. Du arbejder altså i andet led med linkbuilding til dit primære domæne, samtidig med at du oparbejder flere positioner i søgeresultatsiderne og en bredere brandpositionering.

Sådan kunne det se ud, efter lidt linkbuilding
Sådan kunne det se ud, efter lidt linkbuilding

Lav landingssider til dine landingssider
Ja – du kan også oprette landingssider til dine landingssider og på den måde opbygge endnu flere landingssider og samtidig booste dit primære website, så vel som dine sekundære landingssider. Nu flere led du bygger på, nu mere forsigtig skal du også være! Lad endelig være med at kæde dine landingssider sammen eller på anden måde kæde det sammen. Der skal ikke meget til, før du bliver synlig på radaren!

Henrik Bondtofte

Left Menu Icon