Især på den danske scene bliver der snakket meget om exact match domæner, som kort fortalt er domæner der hedder præcist det man gerne vil ranke på. Google har i mange år prioriteret disse domæner ulogisk højt, men har flere gange meldt ud at de vil mindske den lidt for positive effekt. Og det har de da også gjort – men de virker stadig, til dels i hvert fald.

Forskel på kommercielle og ikke-kommercielle søgeord i domænenavnet

Google indgav i 2003 en patentansøgning, ved navn Systems and methods for detecting commercial queries, hvor i de beskriver hvordan de prøver at identificere om søgetermer er kommercielle, når domæner med søgeord inkluderet i domænenavnet bliver behandlet.

Det vil helt konkret sige at Google prøver på at identificere, om domænet inkluderer søgeordet udelukkende på baggrund af den kommercielle værdi, der kan være i en ranking på de termer. I dokumentet finder man også at Google i særdeleshed kigger på domænenavne med mere end en bindestreg, og formentligt smider disse over i en anden kurv, hvorefter de analyseres videre og at der kigges på andre signaler for at vurdere den kommercielle interesse bag. Domænenavne med mange bindestreger fremstår også typisk spammy, og derfor er det ikke noget jeg vil anbefale, man roder for meget med. Det kan sende direkte negative signaler, og eftersom at de ifølge Google-patentet tydeligvis bliver behandlet anderledes, giver dette fin mening.

Det stemmer sådan set meget fint overens med mine egne erfaringer. Jeg har selv en lang række exact match-domæner. og nogle klarer sig rigtigt godt, mens andre ikke synes at bidrage med noget specielt. Sjovt nok er det soleklare kommercielle søgeord der er benyttet i de domænenavne, som ikke syntes at få nogle nævneværdige fordele.

Læs også:  SecureValueSearch

Derudover har jeg for nylig snakket med en Google Quality rater, som bekræftede at han havde været med til at bedømme exact match domæner på strengt kommercielle søgeord og at de generelt ratede dem meget lavt.

Kan Google identificere en dansk kommerciel søgning?

Ikke altid og for at komme eventuelle kommentarer i forkøbet, skal det siges at Google langt fra er lige så god til at tolke det danske sprog som så mange andre sprog. Danmark er et lille land og det er både til fordel og ulempe. De exact matches, det generelt set ikke giver noget at arbejde med, er produktnavne på produkter som er internationalt kendt. Det kunne eksempelvis være en specifik mobiltelefon. Fordelen du dog stadig har, er det faktum at du kan linke voldsomt med dit søgeord uden at vække mistanke – det er jo som sagt dit domænenavn.

Er du et brand?

En af fordelene ved det at have et exact match-domæne er at du kan blive opfattet som et brand. De fleste ved nok at Google elsker brands, og derfor kan man trække nogle fordele på de eksakte domæner, hvis konkurrencen ikke er for hård og der ikke i forvejen allerede eksisterer ti andre exact match-domæner på forskellige TLDs (Top Level domain).

Arbejder du med denne taktik, får du her et godt råd. Husk at lave dine ankertekster med kapitaler, hedder dit domæne billig-vin.dk, skal du ikke linke med ”billig vin” men med ”Billig Vin”, du er jo et navn og et brand, ikke sandt?

En lille test

For tre uger siden købte jeg 10 exact match-domæner for hurtigt at teste værdien af dem en ekstra gang, da Google løbende melder ud at de devaluerer værdien af disse. Jeg valgte dem ud fra en vinkel der hed, at der skulle være søgevolumen på de søgeord jeg sigtede efter med mine exact match domains, men det måtte ikke være i stærkt konkurrenceprægede områder.

Læs også:  Et dyk ned i Dive.in's Google-penalty

Jeg byggede altså nogle så kaldte mini niche sites, hvor jeg smed lidt god tekst og nogle Adsense annoncer på. De har virket overraskende godt med kun få links, men jeg er 99% sikker på at Google slet ikke identificer disse søgeord som værende kommercielle og derfor virker de.

Jeg købte yderligere 3 domæner på hvad jeg vil beskrive som let genkendelige kommercielle søgeord, og netop disse 3 har ikke ramt forsiden på deres søgeord, ulig de 10 andre domæner som nu alle ranker på første side af Google.

For lige at opsummere

Exact match-domæner er ikke den hellige gral, men de kan være behjælpelige som små landingssider, eller Adsense-sites på ikke specielt kommercielle søgeord og eller søgefraser.

Sigter du udelukkende efter et enkelt keyword, kan du også vælge at benytte et exact match domæne, men det garanterer dig ikke top placeringer og slet ikke hvis der allerede findes andre exact match-domæner på dit søgeord.