Der findes efterhånden en lang række udbydere af såkaldte SEO-tekster. idéen bag er at disse SEO-tekstforfattere skriver artikler som søgemaskinerne elsker, men gør de nu også det? Jeg har efterhånden slået hovedet mod muren mange gange, når jeg har modtaget en række tekster eller set disse på kunders hjemmesider.
Indholdsfortegnelse
Keyword density (søgeordstæthed)
Hvis du prøver at bestille en række artikler, og du bliver mødt med spørgsmålet om hvor høj din keyword density (søgeordstæthed) skal være, er det et klart signal om at du skal løbe skrigende væk. Vedkommende du har kontaktet er i den tro at man kan snyde søgemaskinernes algoritmer til at vurdere indholdet som super relevant, bare ved at gentage et keyword om og om igen ofte i en sådan stil at teksten nærmest er ulæselig for et menneske, og når de først har den opfattelse er det umådeligt svært at få dem ud af den tankegang igen. Det er simpelthen sådan de er vant til at skrive.
Man skriver ikke gode artikler til hverken brugere eller søgemaskiner, ved at fokusere på at gentage et givent søgeord x antal gange i en tekst.
Hvad jeg gerne vil give en tekstforfatter er et emne, og det kan ske jeg beder vedkommende om at centrere sin artikel omkring, eller inkludere, et bestemt keyword og nogle relaterede af slagsen, men det betyder ikke det skal spammes igennem hele artiklen. Får jeg en god artikel, er det nemt at optimere lidt på den, den er værre den anden vej rundt.
Hvor lang skal artiklen være? (Tyndt indhold)
Udover problematikken med spammy tekster, så er det siden Panda-filteret første gang blev pløjet igennem Google’s indeks, blevet endnu vigtigere at skrive indhold med substans. Dette gælder både hvis du skriver til eksterne sites med det formål at linke videre (her kan der naturligvis slækkes lidt mere), og hvis det er til egne websites. Tyndt indhold er i al sin enkelthed artikler der kommer meget let rundt om et emne, og artikler der stort set kun kommer med generelle betragtninger (almen viden), som kan laves helt uden forudgående research.
Disse artikler vil stort set altid bære præg af, at de kan forkortes gevaldigt ned, hvis man fjerner alt fyldstof. Kan dine artikler eller shop-tekster med rette skrives på 10 linjer, men fylder 50 linjer, så har du tyndt indhold og det bryder Google sig ikke om! Idéen om at Google elsker lange tekster er som sådan god nok, men at bruge den som pejlesnor i et forsøg på at snyde Google er en idé der for længst er død, sammen med praksisser som linkwheels og linkkatalogtilmeldinger en masse. Det virker i noget tid ja, ligesom så mange andre forældede SEO løsninger, kortsigtede løsninger og i bund og grund spild af din dyrebare tid.
Google elsker gode tekster og især unikke tekster. At de så er lange skader naturligvis ikke, tværtimod, intet nyt her, men det skal ikke være på bekostning af indholdets kvalitet. Søgemaskiner bruger semantiske analyser (LSA) til at vurdere kvaliteten af dit indhold, og de er efterhånden blevet pokkers gode til det. Grunden til at vi til stadig kan slippe af sted med elendigt indhold i Danmark, er grundet markedets begrænsede størrelse og deraf Googles fokus, igen er det kun et spørgsmål om tid og jeg har da også set adskillige danske tilfælde af tabte rankings på netop dette grundlag.
Hvordan skriver man så en god SEO-optimeret artikel?
En tekst der bringer værdi til brugeren, bringer værdi til søgemaskinerne. Det forøger også din chance for at få indgående links betydeligt. Nu skal det ikke forstås som at jeg prædiker at man slet ikke skal fokusere på nogle enkelte ord og sætninger (longtail), for det skal man, men det kan ikke stå alene. Det omkringliggende indhold skal være i orden.
Jeg er meget enig med dig!
Jeg har helt klart bedre erfaringer med at få en journalist til at skrive artikler, end en SEO-mand, som *kun* tænker på keyword density.
Dejligt igen at få fastslået hvordan man ikke skal skrive SEO tekster. Brugen af søgeord er kun en lillebitte del af redskaberne i gode, effektive SEO tekster.
Tak, Henrik, for en god og tiltrængt artikel.
@Andreas Jeg er glad for at du er kommet frem til samme erfaring som jeg. Jeg er selv uddannet journalist og har i min virksomhed, Spell-it-out.dk, specialiseret mig i SEO tekster. Ved større opgaver henter jeg flere tekstforfattere ind, og journalisterne klarer altid opgaven bedst. De forstår nemlig at give teksterne et relevant indhold, samtidig med at de tænker på søgeord og semantik.
Fint indlæg – næste emne for et indlæg kunne måske være de SEO dinosaurer, som stadig kører løs med splogs, der må være nemme for Google at spotte.
(Sploglinks – fjernet)
Og en 20 – 30 andre.
At dømme udfra datoerne på de seneste indlæg, så er der åbenbart stadig kunder til dette… jeg skal ikke kunne sige om det stadig virker (det gør det måske nok), men der kan ikke gå mange år (måneder) før Google bliver kloge nok til at spotte den slags.
Hej Troels,
Beklager mit sene svar, jeg havde overset din kommentar og blev først opmærksom på den nu, pga. Thomas kommentar.
Det ville være forkert af mig at prædike om brugen af splogs, når jeg selv benytter dem. Om end, jeg prøver at lave dem lidt mere brugbare for eventuelle læsere, end de tilfælde du her pastede ind. Dog har jeg da også nogle afstikkere fra fordums tid, der ikke er imponerende :)
Du kan jo sagtens have den tilgangevinkel til dine splogs at de skal have værdi for brugeren, så er de også så meget sværere at identificere som splogs. Jeg vil garantere dig at jeg har splogs, som du aldrig ville have gættet på var splogs.
Du må naturligvis aldrig satse på kun en hest og man kan sige det er her filmen knækker for mange.
Hej Troels
Det, du skriver her, har folk skrevet i årevis – også at der ikke kan gå mange år eller måneder, før splogs ikke længere virker. Men det gør de – omend de af og til slagtes. Men kun dumme ræve har én udgang ;-)
Og til de såkaldte “SEO tekster”: Det er egentlig bare et mønster, der gentager sig. Se blot på de mange, der tilbyder linkbuilding fra kataloger og andet lignende – de kom i gang på det marked stort set samtidig med, at det holdt op med at virke. Det samme med de bevidstløse tekster – da de mistede al (eller næsten al) værdi, væltede det frem med udbydere af dem.
Man kommer sjældent forrest af at gå bagerst :-)
Hej Thomas, tak for din kommentar!
Virkeligheden er klog ;)
Og derfor er jeg naturligvis enig med dig i dine observationer. Min klare opfattelse er at der skal bruges langt mere tid på dem, for at de holder i en længere periode, i forhold til tidligere. Flere indlæg uden links, ikke helt så optimerede ankertekster, bedre tekster, bileder, design mv. Men virker, det gør de naturligvis stadig også selvom du laver noget juks, om end resultatet så er kortvarigt. Stå alene kan de ikke nej, men det har de jo som sådan aldrig kunne, så intet nyt under solen her.
Velbekomme da. Og jeg synes, det er godt, at du har fjernet de links, der var indsat som eksempler. Det er ikke god stil at flashe den slags offentligt, synes jeg.
Godt brølt, Henrik.
Jeg har faktisk engang læst i en bog at keyword density var ret vigtigt, men okey jeg skal nok ligge tryk på engang, tiderne skifter jo og jeg er ret enig i at man mere og mere skal skrive til brugerne.
God og relevant info. Jeg er enig i mange af dine argumenter, der udelukkende støtter op omkring min egen tilgang til emnet. Når man skriver er det vigtigt, ikke at prioritere søgemaskinerne. Indholdet bør derimod altid henvende sig til ens egne brugere.