Google kører lige nu en pilot testperiode, hvor de tester rel attributten ”author”. Attributten benyttes til at tilkendegive indhold du har skrevet på forskellige platforme og dette gøres igennem en kombination af din Google profil og din blog/hjemmeside.

Formålet med author tagget er at gøre det nemmere for brugere at finde netop dine artikler blandt de andre søgeresultater. Som det ses på nedenstående billede vil man som verificeret forfatter blive vist med billede og link til ens Google profil, bare denne lille finesse er i mine øjne nok til at man bør implementere funktionen. Du brander dig direkte i søgeresultaterne, du skiller dig ud blandt de andre resultater og dine faste læsere opfatter lynhurtigt at det er dig der har skrevet indholdet og vælger derfor naturligvis dit resultat frem for de andres.

Rel="author" i søgeresultaterne

Men der er mere i det end som så. Ved at kæde dine skriverier sammen styrker du din autoritet som ”forfatter”, Google kan bruge en lang række af deres kvalitetsudregninger på en bred skare af indhold skrevet af dig og hvis dine skriverier er spændende, vækker opmærksomhed og ligger op til debat er det et plus i din bog, du bliver altså mere autoritær som person og en trusted source, hvis du vel og mærke gør dit arbejde godt nok.

Indholdsfortegnelse

Læs også:  Søgemaskineoptimering af Joomla CMS

Idéen kender vi allerede fra Twitter

De fleste er nok bekendte med at der er forskel på hvem der Twitter og hvordan dette påvirker artikler eller siders mulighed for at ranke i søgeresultaterne. Dette måles blandt andet på hvor mange followers man har og hvor mange retweets man får, der er tale om autoritet på et personligt niveau og authortagget er endnu en funktion der gør det muligt at styrke sig selv som en autoritet.

Google har for længst fundet ud af der også skal måles på det personlige plan og ikke kun siteniveau, det giver mere levende og målrettede resultater, stærkt påvirket af de relationer du har på Internettet og dine interesser.

Den er fin, men hvad skal jeg gøre på mit site?

For at bruge funktionen kræver det at du har en forfatterside, altså en side på dit domæne der fortæller lidt om dig og dine skriverier. Du kan se min her. Fra dine indlæg skal du linke til din forfatterside med rel=”author” attributten.

På din forfatterside skal du linke til din Google profil og her skal du benytte attributten rel=me. Derudover kan du fra din forfatterside på din blog/site linke til andre sider du administrerer, f.eks. din Twitter profil. Det samme kan du gøre fra din Google profil.

Jeg har ikke en forfatterside, hvad gør jeg?

Overraskende mange WordPress templates benytter sig ikke af den indbyggede forfatterfunktion, hvor forfatternavnet aktivt linker til forfattersiden på sitet. Mit eget site gjorde ikke og jeg var derfor nødt til at lave lidt småændringer.

Læs også:  Danske affiliate-sites ramt af gal Panda?

Sådan gør du

Download filen single-loop.php som du finder i WP-includes, under dit aktive tema. Søg efter the_author. Du skulle nu gerne se en streng lig denne.

<span class="post-author"><em>Af:</em> <?php the_author() ?></span>

Som det ses kaldes forfatternavnet her, men ikke som et aktivt link. Tilføj _link efter author.
Strengen skulle nu se ud som følger:

<span class="post-author"><em>Af:</em> <?php the_author_link() ?></span>

Hvis du ikke allerede har defineret din hjemmeside i punktet URL under brugere i dine WordPress indstillinger skal du gøre dette nu. Linket du skal indsætte skal pege på din nye forfatterside (Om, omkring eller hvad du nu har valgt at kalde den).

Wordpress kontaktinformationer

Nu skulle dit navn i dine artikler gerne være et aktivt link ind til din forfatterside, så mangler vi kun at lave en til mindre rettelse – Vi skal have tilføjet rel=”author” til linket.

Vi skal igen ind i wp-includes mappen og denne gang skal vi have fat i filen author-template.php. Find frem til følgende:

function get_the_author_link() {
if ( get_the_author_meta('url') ) {<
return '<a href="' . get_the_author_meta('url') . '" title="' . esc_attr( sprintf(__("Visit %s&#8217;s website"), get_the_author()) ) . '" rel="external">' . get_the_author() . '</a>';

Indsæt nu rel=”author” før href. Strengen skulle nu gerne se sådan ud:

function get_the_author_link() {
if ( get_the_author_meta('url') ) {
return '<a rel="author" href="' . get_the_author_meta('url') . '" title="' . esc_attr( sprintf(__("Visit %s&#8217;s website"), get_the_author()) ) . '" rel="external">' . get_the_author() . '</a>';

Hvad skal jeg gøre på min Google profil?

Tilføj de sider du administrerer og indsæt et link direkte til din forfatterside på din blog, det er et krav at du kører med disse gensidige links, af sikkerhedsmæssige årsager, førend Google vil acceptere tagget.

For at tilføje rel=”me” til linket, klikker du blot af i boksen der hedder ”Denne side omhandler mig”, når du tilføjer dine links.

Læs også:  Billeder og CDN kan være en farlig kombination

Rel="me" på Google profil

Hvordan tester jeg om det virker?

Eftersom at funktionen stadig er i en testfase, vil der formegentligt gå lidt tid før du kan se det i aktion i søgeresultaterne, på nuværende tidspunkt er det også kun på Google.com der bliver testet. Du kan bruge Googles Rich Snippets Testing Tool, til at se om du har kædet det hele korrekt sammen.

Verificeret Google forfatter

Som du kan se på ovenstående billede bekræftes det at authorlinket er indsat korrekt.

Udfyld formularen og bliv kontaktet.
Læs også:  Søgemaskineoptimering af Joomla CMS