Sådan bruger du indholdsbaseret markedsføring som et SEO-værktøj

Indholdsbaseret markedsføring eller content marketing. Du hører om det overalt, du bevæger dig, men hvad er content marketing egentlig og hvordan kan man helt konkret bruge det i sit SEO-arbejde? Det vil jeg i denne artikel forsøge at give dig det endegyldige svar på.

Hvad er indholdsbaseret markedsføring?

Lad os lige starte med at få slået fast, hvad indholdsbaseret markedsføring helt præcist er. Begrebet bliver benyttet i mange forskellige sammenhænge, og det er derfor ikke så underligt, at der rundt omkring hersker lidt forvirring om, hvad det helt præcist dækker over.

Indholdsbaseret markedsføring er indhold optimeret mod nogle udvalgte segmenter. Med optimeret indhold menes relevant og værdifuld information i forhold til din målgruppe. Formålet med indholdsbaseret markedsføring er som udgangspunkt slet ikke direkte salg, men at tiltrække, kommunikere og engagere sig med sine målgrupper og skabe positive associationer. Slutmålet kan så være salg som en afledt effekt.

Indholdsbaseret markedsføring i SEO-øjemed

Når man arbejder med indholdsbaseret markedsføring i SEO-sammenhæng, arbejdes der på flere niveauer. For det første vil vi gerne bruge vores indhold til at blive synlige på flere søgninger, hvilket betyder flere besøg til vores website og dermed mere opmærksomhed. Derudover er målet naturligvis også indgående links og andre anbefalingssignaler så som delinger, +1’ere og synes godt om på sociale medier som Facebook, Twitter og Google+.

Derudover fungerer indholdsbaseret markedsføring også som branding, og branding er efterhånden så integreret en del af SEO, at det ikke er til at komme uden om. Jo bedre et brand du har, eller med andre ord, jo mere autoritet du har som afsender, desto større er chancen for links og sociale anbefalinger og dermed bedre placeringer.

Man arbejder med andre ord på flere discipliner, når man arbejder med indholdsbaseret markedsførings i SEO-øjemed: Branding, linkbuilding og placeringer i søgeresultaterne.

Evergreen content

Du er nok allerede bekendt med begrebet ’Evergreen content’. Begrebet dækker over indhold, der altid er relevant og aktuelt for din målgruppe.

Ved at producere ’Evergreen content’ kan du spare dig mange timers skriverier. I stedet for hele tiden at skulle til keyboardet når der sker noget nyt i din branche, trækker du løbende en masse besøgende ind fra artikler, som altid er aktuelle. Det betyder at du hele tiden bygger videre på din besøgsbase, i stedet for at jagte den med løbende nyt indhold.

En af de klare fordele ved ’Evergreen content’ er, at artiklerne du skriver, potentielt set kan modtage nye links for evigt eller i hvert fald så længe dit, indhold er aktuelt. Selvom indhold skrives som værende ’Evergreen’, behøver det til gengæld ikke altid forblive det. I nogle brancher, f.eks. SEO-branchen, vil helt centrale fakta ændre sig over tid, og her må man så opdatere sit indhold let en gang imellem.

Eksempel:
SeoMoz – Beginners’ guide to SEO (3.406 unikke websites har valgt at linke til artiklen, indtil nu – tallet vokser løbende).

Den ultimative ressource

Artikler der er gennemarbejdede, og som kommer rundt om hvert område inden for et emne, kan være en rigtig god måde at tiltrække besøgende så vel som indgående links. Forestil dig en masse korte artikler, der beskriver små delemner inden for et emne, og forestil dig så al denne information samlet i en stor artikel. Hvad tror du, folk vil linke til? De små artikler der behandler delemnerne eller den ultimative ressource hvor alle informationer, man måtte have brug for er tilgængelig? Gennemarbejdede ressourceartikler er det ultimative linkbait.

Læs også:  Styrk dine eksisterende links

Eksempel
De fleste artikler på denne side er skrevet ud fra ovenstående princip, et andet godt eksempel på en sådan side er denne samling over de bedste WordPress plugins.

Giv svar på spørgsmål – forøg din synlighed

Noget så simpelt som at oprette en Q&A-side på dit website er også indholdsbaseret markedsføring. Målet med en Q&A-side er at prøve at finde ud af, hvad din målgruppe har af udfordringer og stille svar på deres spørgsmål til rådighed. Svarer du spørgsmålene tilfredsstillende, er der en god chance for at dem, der har kunne bruge dit svar, deler det på sociale medier eller måske endda linker til det.

Eksempel:
Websites som Ask.com og Quora er ekstremt synlige, og de benytter udelukkende denne taktik.

Del indhold med video eller lyd

Indholdsbaseret markedsføring er på ingen måder fastlåst til det skrevne ord. Alt indhold som du bruger til at markedsføre dig selv, din virksomhed eller produkt er indholdsbaseret markedsføring. Video og lyd kan være en rigtig god måde at få spredt sine budskaber eller delt sin viden på og derigennem markedsføre sig. Som oftest rammer du nogle andre respondenter, når du rækker ud over dine normale kommunikationskanaler, og det kan give pote på flere niveauer.

Eksempl:
The Industrious Geeks’ er et fint eksempel på et sådan tiltag, Mikael Rieck og Søren Riisager producerede omkring 50 PodCast-episoder omhandlende online markedsføring, som de distribuerede gennem iTunes og delte med hvem end, der ønskede at lytte med, helt gratis. Det har hjulpet dem med at blive blåstemplet som industrieksperter inden for vores felt.

Efterfølgende er Mikael Rieck begyndt at lave oplæsninger af forskellige gode online marketingindlæg, han ikke selv har skrevet. Det der sker her er, at folk begynder at associere Mikael Riecks stemme med online markedsføring. Rieck er altså blevet en slags Online Marketings Peter Mygind (Stemmen fra ’Til middag hos’).

Jeg og Søren Riisager laver noget lignende nu, kaldet Search Geeks. Temaet er igen online markedsføring, vi har dog valgt at indskærpe emnet til kun at komme rundt om emnet search. Det afholder vi som Hangouts på Google+, som efterfølgende uploades til Youtube. Det betyder, at vi både fanger seere live, men også efterfølgende. Jo flere videoer vi laver, desto bredere eksponering. Vi har valgt at hoste videoerne på YouTube og et separat website. Websitet og videoerne ranker allerede fint i de organiske resultater.

Udgiv en gratis e-bog eller whitepaper

Du har sikkert allerede downloadet adskillige gratis e-bøger selv, for gratis e-bøger bliver delt i stor stil. En god e-bog tiltrækker links og sociale delinger, så vel som mentions rundt omkring på Internettet.

Det er med andre ord en rigtig god idé, at skrive en e-bog om sit emne og udgive den gratis, hvis man har tiden og lysten til det. Ikke overraskende har mange inden for mit arbejdsområde skrevet og udgivet gratis e-bøger.

Eksempel:
Min kollega Nikolaj Mogensen udgav for nylig en 30-siders gratis whitepaper omkring søgeordsanalyser, hvor jeg selv bød ind med lidt inputs. Nikolaj fik ikke færre end 250 nyhedsbrevstilmeldinger den første dag, bogen gik live. Eftersom Nikolaj bad mig om lidt inputs til den, var jeg selvfølgelig behjælpelig med at dele hans e-bog i mine netværk – det samme gjorde de andre medforfattere.

Læs også:  Søgemaskineoptimering af Joomla CMS

Sponsoreret indhold

At arbejde med sponsoreret indhold kan være enormt givtigt i mange brancher. Har du eksempelvis en webshop med produkter der ikke er alt for dyre, kan du sende produkter til bloggere mod at de skriver om det eller oplevelsen med din webshop. Du kan naturligvis også købe dig til omtale af dine produkter eller services.

Eksempel:
Jeg har i lang tid beskæftiget mig med sponsoreret indhold, og besluttede derfor at lave en slags central, hvor jeg havde nemmere adgang til bloggerne. Jeg oprettede derfor en Facebook-gruppe til bloggerne, kaldet ”Sponsorprodukter til bloggere”. Siden har i skrivende stund mere end 600 bloggere siddende parat, jeg kan sende alverdens produkter til mod omtale. Jeg har med vilje valgt, ikke at diktere at man skal linke tilbage, da ca. 80% alligevel vælger at gøre dette og da det ville være et brud på Google’s retningslinjer. Jeg har brugt dette setup til at skabe flere hundrede unikke indgående links til egne projekter.

Vær den der altid er først med det seneste nye

Det forekommer sjældent, at folk der laver indhold, der ikke er originalt – for eksempel distribution af nyheder – bliver kendt for dette. Men hvis du kontinuerligt er den, der altid har den nyeste viden og altid er først med viden på din blog eller dit website, kan du også her opnå en position, som sikrer dig både links, branding og en masse besøgende.

Eksempel:
Hvor SEOMoz er websitet, du går til for mere dybdegående artikler og undersøgelser, når du vil læse om SEO, har Search Engine Land formået at slå sig fast som den førende leverandør af search-relaterede nyheder. Det har de gjort ved altid at være blandt de første med det seneste nye, samt ved at deltage og skrive om vigtige begivenheder. Du finder stort set ikke en SEM-konference, som ikke er blevet dækket af dem live.

Gæsteblogging

At gæsteblogge er en enormt effektiv form for indholdsbaseret markedsføring. Ved at gå ud og gæsteblogge på relevante blogs, rammer du nye publikummer og øger chancen for at få nye følgere og ramme potentielle linkere, du ikke ellers ville have adgang til.

Når du gæsteblogger er det helt normal kutyme, at du også får lov til at linke til dit eget website, dine sociale profiler mv. Dette sker ofte i en forfatter-box, hvor du selv styrer både links og ankertekster. Hvis du går ud og gæsteblogger, så husk at tagge dig op med rel=author, så positive signaler, din artikel modtager, smitter af på dig som individ i forhold til Google, når du benytter en anden platform end din egen.

Eksempel:
For nogle måneder siden skrev jeg et indlæg omkring AuthorRank. Det fik en rigtig god modtagelse, og jeg fik muligheden for at få det udgivet på engelsk på Michael Aagards blog Contentverve.com. Det skulle vise sig at være vældig givtigt. Artiklen har på nuværende tidspunkt fået ikke færre end 86 unikke indgående links, og er derudover blevet ”trykt” i et populært online marketing-iPad-magasin. Mit navn blev nævnt på en lang række indflydelsesrige udenlandske blogs, jeg blev inviteret til nogle ikke-offentlige forums, fik nye følgere og hvad med de sociale signaler? Jeg vil lade skærmskuddet nedenfor tale for sig selv.

Illustrer og stil til rådighed

Forefindes der behov for information som kan være svær eller for ressourcekrævende for andre at skabe, har du en gylden mulighed for at få links og omtale. Kan du oplyse og hjælpe med nogle specifikke problemstillinger og gøre det visuelt, er der en god chance for at du kan pushe din video eller infografik til relevante websites.

Læs også:  Google kommandoer & SEO arbejde

Eksempel:
Den nye cookie-lovgivning er både svær at forstå og formidle. Den mulighed så jurastuderende Halfdan Timm, og han udfærdigede derfor en infografik, som han stillede gratis til rådighed på sit jura-website juf.dk mod et linkback. Infografikken kom godt rundt omkring alle de væsentligste punkter i den nye lovgivning, og sikrede dermed websiteejere mod at bryde den nye lov. Ikke overraskende har mange valgt at bruge grafikken og linke til Juf.

Pressen

I forhold til traditionel reklame og markedsføring har PR en meget høj troværdighedsgrad, da det er journalisten der står som afsender og ikke virksomheden bag historien, som det ellers traditionelt set ville være. Nogle af de ting du med fordel kan arbejde med i dit pressearbejde er portrætter, ekspertudtalelser, undersøgelser, bidrage med ekstra indhold til topaktuelle nyheder osv.

I stedet for at bruge en service som Presswire til at distribuere dit indhold, kan du med fordel udvælge nogle få journalister fra nogle specifikke medier, som du giver historien først. Dette øger interessen for at bringe din historie. Efterfølgende sker der ofte det, at andre medier også snupper historien.

Eksempel:
For små to år siden kommenterede jeg på et stigende antal falske webshops i søgeresultaterne, lige op til juledagene. Jeg lavede lidt research og smed det på min blog. Indholdet sørgede jeg for, var teknisk nok til at jeg med sikkerhed vidste, medierne ikke ville bringe udsnit fra. Herefter lavede jeg en pressevenlig version og henviste til min blogs artikel om samme emne for mere dybdegående information. Det virkede; medierne spiste pressemeddelelsen og linkede samtidig til indlægget på min blog. Havde jeg lavet en pressemeddelelse, der kunne stå alene, var chancen for et aktivt link ikke særligt stor.

Jeg fik blandt andet links fra følgende sider: fdih.dk, crn.dk, penge.dk, comon.dk, lokalavisen.dk og avisen.dk.

Interviews, toplister, priser mv.

Lav interviews med de mest prominente personer i din branche. Det kunne for eksempel være 10 skarpe tips fra de bedste eksperter inden for xxxx. Det kunne også være en topliste over blogs, man kunne følge. Fælles for de to taktikker er at dem, du benævner i dit indhold, formentlig vil hjælpe dig med at dele dit indhold. Du giver dem adgang til dine følgere, og det belønnes ofte også den anden vej rundt.

Eksempel:
Jonathan Lindahls ’Linkbuilding til Affiliate hjemmesider’ indlæg, hvor 10 personer bidrog til artiklen.
Rasmus Himmelstrups SemAward.dk. (36 unikke indgående links – flere kommer til, hvert år)

I dette indlæg har jeg gennemgået en række metoder, du kan benytte i dit arbejde med indholdsbaseret markedsføring, når du arbejder med SEO. Jeg har valgt at inddrage en del metoder og eksempler, men der er mange, mange flere muligheder derude. Det er praktisk talt kun fantasien, der sætter grænsen. En af de vigtigste præmisser for at få succes med indholdsbaseret markedsføring er, at du arbejder med det kontinuerligt. Der bør altså ikke blot være tale om en engangsfornøjelse, men en kontinuerlig distribution af godt indhold. Det er det, der sikrer dig sejren over dine konkurrenter.

12 Kommentarer

  1. Mikkel 24/04/2013
    • Henrik Bondtofte 25/04/2013
  2. Sasa Kovacevic 24/04/2013
    • Mikkel 24/04/2013
    • Henrik Bondtofte 25/04/2013
  3. Sasa Kovacevic 24/04/2013
  4. Mads Grønlund 24/04/2013
  5. Ditte 07/06/2013
  6. Carrie Wyatt 17/06/2013
  7. Kristian Mølgaard 11/05/2016

Skriv kommentar