De sidste par uger har der været stor fokus på Googles seneste algoritmiske ændring og der er mange der har misforstået formålet med denne. Dette skyldes især at mange bureauer og konsulenter maler fanden på væggen, uden først at sætte sig ind i hvad ændringen rent faktisk indebærer. Jeg har derfor valgt at skrive lidt om opdateringen og hvilke slags sites der kan blive ramt.
Opdatering: Denne artikel har år på bagen, læs eventuelt den seneste artikel om Googles Panda Opdatering, klik her for at læse mere.
Farmer-opdateringen (Døbt af Danny Sullivan fra Search Engine Land), sigter efter at komme indholdsfarme til livs, Google selv kalder opdateringen for Panda, efter en af dens ingeniører.
Indholdsfortegnelse
Hvad er en indholdsfarm?
En indholdsfarm er kort sagt et site af tvivlsom karakter, hvor størstedelen af indholdet enten er scrapet, kopieret eller lettere omskrevet. Et sådan site indeholder altså lidt, eller intet originalt indhold og bliver primært drevet for at generere indtægter til dets ejere.
Indholdet på en indholdsfarm er sjældent af særlig høj kvalitet og består ofte af hurtige omskrivninger af andet indhold. Denne slags sider er naturligvis ikke et særligt godt resultat at støde ind i, i forhold til en længere afhandling om et emne, et officielt regeringssite, eller et andet autoritært site med dybdegående og velresearchede artikler.
Hvad påvirker den nye opdatering og hvorfor er det påfaldende at den finder sted nu?
Den nye opdatering er indtil videre kun rullet ud i USA og her har den påvirket ikke mindre end 10% af alle søgninger, det må derfor siges at være en markant opdatering. Google har ifølge dem selv arbejdet på denne opdatering i over et år.
Grundet det store pres fra medierne valgte Google ifølge dem selv at rulle den nye opdatering ud før tid. Man er dog nødt til at rejse spørgsmålstegn ved om der virkeligt er tale om en algoritmisk ændring eller om alt dette rent faktisk er en manuel gennemgang og devaluering af Google selv, som modspil på det enorme pres der har været på deres skuldre.
Det er ikke mere end et par uger siden at Google udgav deres Google Chrome plugin, hvor man som bruger kunne rejse flag ved tvivlsomme sider. Sjovt nok rammer den nye opdatering 87% af de rapporterede sites, hvilket selvfølgelig sætter tankerne i gang.
Hvis opdateringen er algoritmisk, hvilke parametre kunne Google så kigge på?
Lad os lege med tanken om at opdateringen rent faktisk er algoritmisk, hvilke faktorer kunne Google så vælge at kigge på?
Trust faktorer
- Har sitet en Facebook side, LinkedIn eller Twitter?
- Hvis sitet har en Facebook eller LinkedIn profil, er der nogle medarbejdere tilknyttet?
- Findes der synlige kontaktoplysninger på sitet?
- Er der en god og informativ ”Om” side?
- Google sidewiki anmeldelser og stjerneresultater
Ovenstående er alle punkter, som ofte vil gøre sig gældende på kvalitetssider men ikke på sites af mere tvivlsom karakter.
Andre faktorer der spekuleres i
- Hvor mange annoncer er der på sitet og hvor befinder de sig. Mange MFA sites har sat annoncer op, der fremstår som værende navigation, med det formål at skabe flere kliks.
- Hvordan er teksten struktureret, er den let at læse og hvordan vil den gøre sig som et print?
- Er alle artikler på sitet meget korte?
- Syndikeret indhold – Bringes andres artikler?
- Er emnerne der tages op emner som ofte findes på andre lavkvalitetssider og spamsider? Dette kunne være emner som lån, potenspiller og mobiltelefoner.
Google har selv meldt ud, at hvis man bringer syndikeret indhold, bør man udelukke søgemaskinerne fra disse dele af ens site, da det kan og vil påvirke resten af ens sites mulighed for at performe.
Der bliver også talt om design som en faktor, den køber jeg ikke, det vil være tæt på umuligt at definere i en matematisk formel. Måden teksten placeres på, font, størrelse og hvordan reklamerne står i denne sammenhæng giver langt bedre mening som målepunkt for kvaliteten af sitet.
Hvis vi lige skal opsummere de forskellige punkter, er det altså kun sider der leverer dårligt eller tvivlsomt indhold der bliver ramt af opdateringen. Måden dette defineres på, kan være ud fra en eller flere af ovenstående faktorer, men helt sikkert også en lang række andre.
Derfor skal du som websiteejer ikke være bange for at du bliver ramt, hvis du bare koncentrerer dig om dine brugere, fremfor at producere tomt indhold.
Læs også: Googles Panda opdatering rammer danske affiliate sider.
Det bliver spænderne at se effekten i DK, der er en masse mulige fakta som det danske sprog sætter en stopper for. Da BigG med garanti ikke er lige så god til at tolke Dansk som Engelsk – men alle de design mulige forhold er ikke afhængig af dette – Dog skal man lige huske at med en sådan annoncering er en masse “ninjarøg” som man skal være ret skarp for at sortere fra og noget af det kræver man først får erfaring med det.
Spørgmålet er så om der nogle sinde er blevet opfundet denne algoritme – tja, jeg tror rigtig meget data er hentet fra deres “flag” plugin – er dette tilfældet så mærker vi ingenting til det i DK, da data mængden vil være alt for lille.
Personligt er jeg lidt træt af kommentarerne omkring “kvalitets indhold”. De fleste der søger på nettet gider ikke læse lange afhandlinger (hvilket Google helt sikkert godt ved), så det bliver næppe de sider der “vinder”.
Interaktion tror jeg derimod at du kan have ret i. Dog vil der være en altovervejende del af emner hvor dette ikke giver mening (oliefiltre, rotorblade, skaft til koste mv.) og derfor kan det kun spille lidt ind.
At den slags så også kan manipuleres er noget helt andet og det vil vi helt sikkert komme til at se en del til i fremtiden.
Mht. aggresiv placering af reklamer, så synes jeg det er interessant at høre omkring folks vurderinger af at Google ser det som en negativ ting samtidig med at Googles eget Adsense team konstant sender mails ud til folk om at være mere aggresive i placeringerne og gerne ser at man fylder endnu flere reklamer på siden. Umiddelbart to meget modstridende signaler at sende.
Er som Riisager spændt på at se hvad der kommer til at ske i DK (hvis noget).
Mvh
Mikael
Jeg glæder mig personligt også til at se effekten, specielt som Riisager også nævner, omkring det med sproget. Det bliver spændende at se hvordan Google reagerer på den.
Rigtig godt beskrevet indlæg.
Søren: Præcis.
Mikael: Det forstår jeg godt, det lyder efterhånden også bare som en gammel slidt plade. Ikke desto mindre er det den vej udviklingen går og det vil den fortsætte med. Det er nu langt fra blot længden af indholdet der gør sig gældende, der findes en lang række andre parametre man kan måle på. Blandt andet kommer der større fokus på at den originale kilde bør ranke højest, unikt indhold belønnes altså – hvor situationen på nuværende tidspunkt alt for meget er præget af et sites overall styrke, som påvirker alle underliggende artikler en tand for meget.
Og det er lige præcis denne ændring der gør MFA sites sårbare, hvor mange af dine MFA sites indeholder absolut unikt indhold? Sandsynligvis ikke særligt mange, hvis man “lever” af at omskrive andre folks indhold, bør man nok overveje at skifte strategi eller overveje lidt risikospredning.
Alt kan manipuleres, ingen tvivl om det. Det jeg opridser ovenfor er som sådan også nogle idéer til hvad man kan kigge på, hvis man føler sig udsat.
Jeg tror ikke umiddelbart at informationsflowet er så stuktureret, der er tale om forskellige afdelinger, med hver deres agendaer.
Jeg tror også som tidligere nævnt google får problemer med det danske sprog. Samtidigt er sproget så lille en del af verden vi lever i, så prioteten er nok ret lille. Men spændende tiltag, og spændende at se hvad der i fremtiden
Sådan som jeg kan forstå det så er det i virkeligheden et godt tiltag for webshops, der går mere op i SEO end konkurrenterne.
Sådan som jeg ser det bliver der lagt stadig større fokus på unikt indhold og de webshops der således ikke formår at at undgå DC samt at lave egne tekster til produkterne vil blive sat ned.
Men jeg kan ikke helt finde svar på om det er sket her i DK, eller om det overhovedet vil ske pga størrelse?
Det er altid svært at vide, hvad de updates indeholder fra Google. Man kan jo overveje, hvordan nogle af de black hats, der lever af SEO stadig kan få lov til at overleve. Men det er jo svært for os at sidde her og være kloge på disse emner. Jeg arbejder selv for en webshop, der sælge billige golfbolde. Her prøver vi at holde det så clean som muligt, så vi ikke ender med at blive ramt af en af disse updates fra Google.
Man går ofte rundt og siger, at den næste update fra Google kommer til at slå ned på mange af de SEO-dudes der sidder og laver blackhat arbejde. Man kan jo tvivle, men dog håbe.