De sidste par uger har der været stor fokus på Googles seneste algoritmiske ændring og der er mange der har misforstået formålet med denne. Dette skyldes især at mange bureauer og konsulenter maler fanden på væggen, uden først at sætte sig ind i hvad ændringen rent faktisk indebærer. Jeg har derfor valgt at skrive lidt om opdateringen og hvilke slags sites der kan blive ramt.

Opdatering: Denne artikel har år på bagen, læs eventuelt den seneste artikel om Googles Panda Opdatering, klik her for at læse mere.

Farmer-opdateringen (Døbt af Danny Sullivan fra Search Engine Land), sigter efter at komme indholdsfarme til livs, Google selv kalder opdateringen  for Panda, efter en af dens ingeniører.

Hvad er en indholdsfarm?

En indholdsfarm er kort sagt et site af tvivlsom karakter, hvor størstedelen af indholdet enten er scrapet, kopieret eller lettere omskrevet. Et sådan site indeholder altså lidt, eller intet originalt indhold og bliver primært drevet for at generere indtægter til dets ejere.

Indholdet på en indholdsfarm er sjældent af særlig høj kvalitet og består ofte af hurtige omskrivninger af andet indhold. Denne slags sider er naturligvis ikke et særligt godt resultat at støde ind i, i forhold til en længere afhandling om et emne, et officielt regeringssite, eller et andet autoritært site med dybdegående og velresearchede artikler.

Hvad påvirker den nye opdatering og hvorfor er det påfaldende at den finder sted nu?

Den nye opdatering er indtil videre kun rullet ud i USA og her har den påvirket ikke mindre end 10% af alle søgninger, det må derfor siges at være en markant opdatering. Google har ifølge dem selv arbejdet på denne opdatering i over et år.

Grundet det store pres fra medierne valgte Google ifølge dem selv at rulle den nye opdatering ud før tid. Man er dog nødt til at rejse spørgsmålstegn ved om der virkeligt er tale om en algoritmisk ændring eller om alt dette rent faktisk er en manuel gennemgang og devaluering af Google selv, som modspil på det enorme pres der har været på deres skuldre.

Det er ikke mere end et par uger siden at Google udgav deres Google Chrome plugin, hvor man som bruger kunne rejse flag ved tvivlsomme sider. Sjovt nok rammer den nye opdatering 87% af de rapporterede sites, hvilket selvfølgelig sætter tankerne i gang.

Hvis opdateringen er algoritmisk, hvilke parametre kunne Google så kigge på?

Lad os lege med tanken om at opdateringen rent faktisk er algoritmisk, hvilke faktorer kunne Google så vælge at kigge på?

Trust faktorer

  • Har sitet en Facebook side, LinkedIn eller Twitter?
  • Hvis sitet har en Facebook eller LinkedIn profil, er der nogle medarbejdere tilknyttet?
  • Findes der synlige kontaktoplysninger på sitet?
  • Er der en god og informativ ”Om” side?
  • Google sidewiki anmeldelser og stjerneresultater

Ovenstående er alle punkter, som ofte vil gøre sig gældende på kvalitetssider men ikke på sites af mere tvivlsom karakter.

Andre faktorer der spekuleres i

  • Hvor mange annoncer er der på sitet og hvor befinder de sig. Mange MFA sites har sat annoncer op, der fremstår som værende navigation,  med det formål at skabe flere kliks.
  • Hvordan er teksten struktureret, er den let at læse og hvordan vil den gøre sig som et print?
  • Er alle artikler på sitet meget korte?
  • Syndikeret indhold – Bringes andres artikler?
  • Er emnerne der tages op emner som ofte findes på andre lavkvalitetssider og spamsider? Dette kunne være emner som lån, potenspiller og mobiltelefoner.

Google har selv meldt ud, at hvis man bringer syndikeret indhold, bør man udelukke søgemaskinerne fra disse dele af ens site, da det kan og vil påvirke resten af ens sites mulighed for at performe.

Der bliver også talt om design som en faktor, den køber jeg ikke, det vil være tæt på umuligt at definere i en matematisk formel. Måden teksten placeres på, font, størrelse og hvordan reklamerne står i denne sammenhæng giver langt bedre mening som målepunkt for kvaliteten af sitet.

Hvis vi lige skal opsummere de forskellige punkter, er det altså kun sider der leverer dårligt eller tvivlsomt indhold der bliver ramt af opdateringen. Måden dette defineres på, kan være ud fra en eller flere af ovenstående faktorer, men helt sikkert også en lang række andre.

Derfor skal du som websiteejer ikke være bange for at du bliver ramt, hvis du bare koncentrerer dig om dine brugere, fremfor at producere tomt indhold.

Læs også: Googles Panda opdatering rammer danske affiliate sider.