Digital Marketing
Digital Marketing er et begreb, der dækker over al digital markedsføring. Digital markedsføring er med andre ord, de indsatser der ligger bag promovering af sine produkter, services eller mærker online.
En af de største fordele ved digital marketing versus almindelig markedsføring er, at det er langt nemmere at målrette sin indsats, mod en klart defineret målgruppe. Det er lige så nemt at evaluere på kampagner, der er en langt større dynamisk fleksibilitet, i forhold til opdatering af igangværende kampagner.
Herudover er digital marketing nemt at spore på, det er derfor simpelt og lige til, at vurdere hvert eneste initiativ i ens digitale strategi og lukke ned for de kampagner der ikke er lønsomme.
Hvad er digital marketing?
Digital marketing er det vi på dansk også kalder for online markedsføring, kært barn mange navne. Digital marketing er de aktiviteter en virksomhed eller en person udfører online, for at promovere deres produkter eller ydelser.
Aktiviteterne dækker alt fra planlægning til eksekvering af de forskellige marketingtiltag.
Digital marketing deles ofte op i en række forskellige kanaler:
- SEM (Al markedsføring i søgemaskiner, herunder annoncer som Google Ads og Bing Ads, samt arbejdet med de organiske søgeresultater, søgemaskineoptimering)
- Content marketing (Indholdsbaseret markedsføring).
- Sociale medier (Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin, Youtube)
- Videomarkedsføring igennem Youtube (Både betalt og organisk)
- Display annoncering (Push markedsføring med annoncer på medier, her i blandt dagblade så vel som sociale medier).
- Konverteringsoptimering (Opnåelse af flere konverteringer igennem CRO)
- E-mail markedsføring (Nyhedsbreve, automatiseringsflows)
- Affiliate marketing
- Influencer marketing (Brugen af kendte på de sociale medier og deres målgrupper)
Skal man være tilgængelig på alle digitale marketing kanaler?
Man skal være til stede på de kanaler, hvor din målgruppe er til stede. Derfor er det essentielt først og fremmest at vurdere, hvor ens målgruppe er at finde.
Det er på ingen måder givet, at en målgruppe bruger alle kanaler. Det er eksempelvis meget normalt at have en meget aktiv målgruppe i søgeresultaterne og på Facebook, mens der ingen aktivitet er at finde på eksempelvis LinkedIn . Omvendt kan det for en B2B-virksomhed, være det stikmodsatte der er tilfældet.
Det er derfor nødvendigt, at man udarbejder en målgruppeanalyse, inden man begynder at aktivere de forskellige kanaler.
Der er også de produkter og ydelser, der ikke egner sig til søgeresultaterne. Eksempelvis giver det ikke megen mening at begynde at søgemaskineoptimere for et produkt eller en ydelse, som ingen kender til.
Stor forskel på push/pull markedsføring
Der er med andre ord stor forskel på, hvilke kanaler du skal vælge, alt efter om dit produkt eller ydelse bedst egner til push marketing eller pull marketing. For rigtigt mange virksomheder vil det være gældende, at der både skal arbejdes med push og pull marketing.
Push marketing er al markedsføring, hvor det forsøges at pådutte nogen noget. Det vil med andre ord sige, at virksomheden pusher noget ud, uden at modtageren nødvendigvis har bedt om det. Eksempler på dette kan være display annoncer, der vises på sociale medier eller etablerede medier, der ikke er segmenteret og derfor blot vises for en bred skare af brugere.
Pull marketing finder man i søgeresultaterne, det er når en ydelse eller service efterspørges. Her kommer søgemaskinerne i spil. Når der først er nogen, der efterspørger et produkt eller en ydelse i søgemaskinerne, er det helt essentielt at være til stede her.
Er der ingen efterspørgsel, kan man skabe efterspørgsel ved at benytte push markedsføring til at gøre opmærksom på sine produkter eller ydelser. Hvis kampagnen er skruet korrekt sammen, vil dette skabe efterspørgsel.
Effektmåling, nemt og lige til
Modsat traditionel markedsføring, så som billboard annoncer, busreklamer, tv-reklamer, annoncering i fysiske magasiner, er det med digital marketing nemt og enkelt at få præcise data på de kampagner der er kørt.
Der vil ikke være nogen estimater, men præcise tal, eksponeringer, klik, salg og konverteringer, trackes alt sammen, så længe man har sørger for at sikre sig korrekt sporing, som naturligvis er essentielt, hvis man ønsker succes.
Vil du læse mere om online markedsføring, kan du med fordel besøg Nicolai Sørensen.
Ofte stillede spørgsmål: Digital marketing
Hvad er digital marketing?
Digital marketing er begreb, der dækker over alt indenfor digital markedsføring. Det er altså alt fra dine indsatser på sociale medier, det image du udsender via din hjemmeside, kampagner og meget mere. Det kan være en jungle at finde rundt i, og en konkret online markedsføringsplan kan derfor være en fordel at udarbejde, for at skabe overblik.
Hvad er forskellen på pull og push markedsføring?
Der er forskel på pull og push markedsføring og det er som oftest en fordel at benytte en kombination af disse. Push marketing betyder at der sendes noget ud til en forbrugergruppe, uden at der er blevet “bedt” om det, eksempelvis en displayannonce på sociale medier. Pull marketing er derimod, når brugeren eller forbrugeren selv aktivt søger efter en ydelse, eller et produkt, og således får præsenteret muligheder dertil, typisk i de organiske søgeresultater.
Hvordan laver man online markedsføring?
Online markedsføring er et begreb der dækker over alle tænkelige digitale platforme. Det kan derfor være en fordel at lave en både kort og langsigtet markedsføringsplan, hvor man udvælger hvilke indsatsområder, man vil fokuserer på. Det kan være alt fra image på hjemmeside, indsatser på divers sociale medier, annoncering, kampagner og meget andet.