Digital Marketing

Digital Marketing er et begreb, der dækker over al digital markedsføring. Digital markedsføring er med andre ord, de indsatser der ligger bag promovering af sine produkter, services eller mærker online.

En af de største fordele ved digital marketing versus almindelig markedsføring er, at det er langt nemmere at målrette sin indsats, mod en klart defineret målgruppe. Det er lige så nemt at evaluere på kampagner, der er en langt større dynamisk fleksibilitet, i forhold til opdatering af igangværende kampagner.

Herudover er digital marketing nemt at spore på, det er derfor simpelt og lige til, at vurdere hvert eneste initiativ i ens digitale strategi og lukke ned for de kampagner der ikke er lønsomme.

Hvad er digital marketing?

Digital marketing er det vi på dansk også kalder for online markedsføring, kært barn mange navne. Digital marketing er de aktiviteter en virksomhed eller en person udfører online, for at promovere deres produkter eller ydelser.

Aktiviteterne dækker alt fra planlægning til eksekvering af de forskellige marketingtiltag.

Digital marketing deles ofte op i en række forskellige kanaler:

  • SEM (Al markedsføring i søgemaskiner, herunder annoncer som Google Ads og Bing Ads, samt arbejdet med de organiske søgeresultater, søgemaskineoptimering)
  • Content marketing (Indholdsbaseret markedsføring).
  • Sociale medier (Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin, Youtube)
  • Videomarkedsføring igennem Youtube (Både betalt og organisk)
  • Display annoncering (Push markedsføring med annoncer på medier, her i blandt dagblade så vel som sociale medier).
  • Konverteringsoptimering (Opnåelse af flere konverteringer igennem CRO)
  • E-mail markedsføring (Nyhedsbreve, automatiseringsflows)
  • Affiliate marketing
  • Influencer marketing (Brugen af kendte på de sociale medier og deres målgrupper)

Skal man være tilgængelig på alle digitale marketing kanaler?

Man skal være til stede på de kanaler, hvor din målgruppe er til stede. Derfor er det essentielt først og fremmest at vurdere, hvor ens målgruppe er at finde.

Det er på ingen måder givet, at en målgruppe bruger alle kanaler. Det er eksempelvis meget normalt at have en meget aktiv målgruppe i søgeresultaterne og på Facebook, mens der ingen aktivitet er at finde på eksempelvis LinkedIn . Omvendt kan det for en B2B-virksomhed, være det stikmodsatte der er tilfældet.

Det er derfor nødvendigt, at man udarbejder en målgruppeanalyse, inden man begynder at aktivere de forskellige kanaler.

Der er også de produkter og ydelser, der ikke egner sig til søgeresultaterne. Eksempelvis giver det ikke megen mening at begynde at søgemaskineoptimere for et produkt eller en ydelse, som ingen kender til.

Stor forskel på push/pull markedsføring

Der er med andre ord stor forskel på, hvilke kanaler du skal vælge, alt efter om dit produkt eller ydelse bedst egner til push marketing eller pull marketing. For rigtigt mange virksomheder vil det være gældende, at der både skal arbejdes med push og pull marketing.

Push marketing er al markedsføring, hvor det forsøges at pådutte nogen noget. Det vil med andre ord sige, at virksomheden pusher noget ud, uden at modtageren nødvendigvis har bedt om det. Eksempler på dette kan være display annoncer, der vises på sociale medier eller etablerede medier, der ikke er segmenteret og derfor blot vises for en bred skare af brugere.

Pull marketing finder man i søgeresultaterne, det er når en ydelse eller service efterspørges. Her kommer søgemaskinerne i spil. Når der først er nogen, der efterspørger et produkt eller en ydelse i søgemaskinerne, er det helt essentielt at være til stede her.

Er der ingen efterspørgsel, kan man skabe efterspørgsel ved at benytte push markedsføring til at gøre opmærksom på sine produkter eller ydelser. Hvis kampagnen er skruet korrekt sammen, vil dette skabe efterspørgsel.

Effektmåling, nemt og lige til

Modsat traditionel markedsføring, så som billboard annoncer, busreklamer, tv-reklamer, annoncering i fysiske magasiner, er det med digital marketing nemt og enkelt at få præcise data på de kampagner der er kørt.

Der vil ikke være nogen estimater, men præcise tal, eksponeringer, klik, salg og konverteringer, trackes alt sammen, så længe man har sørger for at sikre sig korrekt sporing, som naturligvis er essentielt, hvis man ønsker succes.

Hvem er Henrik Bondtofte?

Henrik Bondtofte har mere end 15 års erfaring med søgemaskineoptimering og er en af Danmarks førende eksperter på området.

Har du brug for hjælp?

Udfyld formularen herunder og bliv kontaktet.

Vil du have hjælp til SEO?