Siden januar i år har der været ting i gære på affiliate-markedet. Der har været voldsomme ændringer i SERPs, og i sidste uge blev rigtigt mange affiliate-sites ramt af et alvorligt stød. Jeg har fået flere henvendelser fra folk der er ramt, og jeg har også selv sites der er ramt. Derfor har jeg sammenlignet over 25 forskellige sites og draget nogle konklusioner, som du kan læse her.

Opdatering: Denne artikel er ikke længere aktuel, læs i stedet den seneste artikel om Googles Panda, klik her for at gå til artiklen.

Lad mig med det samme slå fast at denne undersøgelse er lavet på et meget smalt datagrundlag, 25 sites er ikke alverden, men sammenlignet med landets størrelse og antallet af affiliate sites, tillader jeg mig at drage mine konklusioner. Jeg har endnu ikke selv testet alle mine løsningsforslag igennem, så har du prøvet kræfter med nogle af dem, dem alle eller har du selv andre idéer til løsningsforslag er du mere end velkommen til at kommentere nederst på siden.

Pandaen allerede i Danmark?

Officielt set er Pandaen ikke rullet ud i Danmark endnu, men al data jeg har arbejdet med tyder på det modsatte. Eftersom jeg selv har en lang række affiliate-sites, har jeg naturligvis fulgt med i udviklingen, og tilbage i januar måned blev mit største og mest prominente site ramt. Derudover blev en lang række af mine mindre sites også ramt, men flere overlevede også og jeg kommer ind på hvorfor længere nede i artiklen.

Første led i lanceringen af Pandaen i Danmark (Medio Januar)

Affiliate SERP dropPå en enkelt dag mistede jeg indtjening, svarende til lønningen af en mindre direktørpost.

På samme tidspunkt skete der to andre markante ændringer i søgeresultaterne.

1) Brands fik en unaturlig høj ranking på deres egne produkter, uanset linkprofil.
2) Affiliate links blev indekseret på en lang række affiliate sites, på trods af brugen af disallows i robots.txt, noindex tags, redirect scripts mv.

Ud fra de data jeg har behandlet, vil jeg tillade mig at konkludere at Google rullede en opdatering ud som skulle hjælpe Pandaen på vej. Formålet var at identificere affiliate links, på trods af cloaking og andre mulige sløringsteknikker og derudover højne muligheden for at det er de officielle kilder, der er placeret solidt på de lukrative førsteplaceringer i SERPs.

Mit eget site kom tilbage for en stund, men rankede kun på generiske termer og ikke på produktspecifikke søgeord, som var hovedindtægtskilden og den primære besøgskilde.

Beta roll out af Panda opdateringen (Ultimo April)

I sidste uge forsvandt mit site igen fra SERPs. Samtidig modtog jeg henvendelser fra flere desperate webmasters, der også var blevet ramt. Desuden kunne jeg se besøgsstigninger i shops og almindelige sites, hvor indhold normalt konkurrerer med stærke affiliate-sites.

Fællesnævnere for alle ramte sider

  • Højt antal affiliate-links per artikel (3-15 links).
  • Omkring en a4 sides tekst per artikel.
  • Tekstens kvalitet varierede meget, men fælles for dem alle var brugen af fyldord. Det stod meget tydeligt at tekstens længde var bestilt og ikke en tilfældighed.
  • Cloaking af affiliate-links. Inkl. Ekskludering af mapper der indeholder redirect-scripts, javascript mv.
  • Manglende trustsignaler så som kontaktinformationer, disclaimers, skjulte registrantinformationer mv.

Fællesnævnere for IKKE ramte sider

  • Kun et eller få affiliate links per artikel.
  • Tekstens længde varierer og bærer ikke på samme måde præg af fyldstof. Flere af siderne har åbent for kommentarer, som for det første sørger for at tekstlængden varierer men som også fungerer som et kvalitetssignaler.
  • Forefindes en vis mængde links der ikke er affiliate links.

Hvad ved vi om Pandaen?

Pandaen er en algoritmisk ændring, der har fokus på identificere sider med tyndt indhold (indholdsfarme), altså tekst der ikke bærer noget unikt præg og som egentligt kun benyttes som ”container” for reklamer.

I mange år har søgeresultaterne været fyldt ud med ligegyldige sider, hvis eneste formål er at lave hurtige penge på besøgende. Her er der altså sjældent stor fokus på brugeroplevelsen, og Google har haft hård modvind på denne bekostning. Folket krævede en forbedring af søgeresultaterne og Google var nødt til at handle prompte.

Google har analyseret en enorm mængde sider af lav kvalitet og fundet en række fællesnævnere for dem alle. Disse er blevet inkluderet i denne opdatering og derfor kigger Google nu på en lang række nye parametre for at vurdere hvor seriøst og brugbart et site er.

Nogle af disse fællesnævnere skulle efter sigende være:

  • Ringe visuel præsentation
  • Overrepræsentation af reklamer kontra tekst
  • Placering af vigtige elementer og af negative elementer (reklameplaceringer)
  • Generelle trust issues.

Netop fordi Google har været så presset af negativ medieomtale, har de været nødsaget til at rulle opdateringen ud, på trods af at den på ingen måde er perfekt. Flere af de største indholdsfarme overlevede første udrulning i USA, og vi har set samme fænomen i England og nu også i Danmark. De største syndere som overlevede USA udrulningen, blev sidenhen elimineret og det er ganske sikkert sket ved et handjob.

Netop derfor er det ikke officielt annonceret, at Pandaen er rullet ud i resten af verden. Google skal sikre sig at de sites de får flest klager over også får et hak, og når algoritmen ikke kan klare det hele og ofte kun rammer sites af mindre kaliber, må de store sites klares manuelt.

På den danske scene kunne eksempler på dette være Pricerunner, EDBPriser, Mobilpriser mv. Peter Ulstrup har skrevet lidt om emnet og prøvet at forudse hvilke sites der ryger i Danmark. Jeg tror han har ganske ret, men disse sites er sværere at identificere på grund af enormt stærke og troværdige linkprofiler, massere af trust og synlige virksomhedsoplysninger, medarbejderinformationer, lave bouncerates, lange besøg mv. Sidstnævnte to kan kontrolleres igennem f.eks. Google toolbar, Analytics, Adsense mv.

Hvilke signaler kan udelukkes som årsag til problemet?

I skal naturligvis ikke snydes for de mulige årsager jeg har kigget på, som jeg har konkluderet ikke er skyld i problemerne.

  • Linkprofiler: Der er ingen konsistens i linkmønstre på de analyserede sider, flere af siderne har mange lavkvalitetslinks, nogle består kun af disse. Men ligeså mange har udelukkende højkvalitetslinks, som vil være tæt på umulige at identificere som forsøg på manipulation. En af siderne har endda links fra hvad jeg vil betegne som et seedsite.
  • Affiliate-bureauer: Der forefindes ingen konsistens i, hvilke bureauer der benyttes. Der er tale om både store internationale og små danske affiliate udbydere. Man kunne sagtens forestille sig at det var nemmere at identificere Tradedoubler links som værende affiliate links, end f.eks. Adservice, som kun opererer lokalt.
  • Redirect-filer: Umiddelbart er det fuldstændigt ligegyldigt om du har skjult dine affiliate-links gennem redirect scripts, linker direkte til affiliate URL eller bruger Javascript. Google kan uden problemer identificere disse links som værende reklamer.
  • Design: Selvom design og tekstombrydning er nævnt som faktorer for Pandaen, virker det ikke som om at dette har en betydning. Flere af de sites jeg kiggede på, havde custom designs, der i flere tilfælde var flottere end de fleste seriøse webshops.
  • Sidetitler: Overoptimerede sidetitler, helt konkret kiggede jeg efter brugen af ord som ”Køb, tilbud, billig, bestil” og voldsom gentagelse af keyword i title tagget.
  • Søgeordstæthed: Flere af siderne havde voldsomt høj søgeordstæthed, men ligeså mange havde ikke.
  • Duplikeret indhold: Mange sider havde massere af duplikeret indhold, andre havde intet.

Konklusion på analysen

Antallet af reklamer kontra tekstens længde er altafgørende for et sites mulighed for at overleve. Det rammer naturligvis især prissammenligningssider, som netop præsenterer brugeren for så mange forhandlere som muligt.

Om du har mange reklameblokke, mange reklamelinks, Adsense annoncer eller noget helt fjerde. kommer ud på et. Min teori går på at tekstlink per default får pålagt en fiktiv størrelse, som så holdes op i mod tekstens længde. Dette ville gøre det muligt for Google at ramme to slags reklamesider på en gang, i stedet for at have en separat funktion til henholdsvis bannerannoncer og tekstannoncer. Det er altså antallet af ”reklamer”, du skal passe på med.

Løsningsforslag

Tekst
Varier teksternes længde. Mange tekster kan med fordel forkortes og stadig give samme indtryk og information. Sørg for at der ikke er for meget fyldstof i. Brug også flere billeder og videoer i teksten. Typiske ”SEO tekster” indeholder som regel ikke billeder eller video.

Affiliate links

  • Sørg for at hver artikel kun har ET eller maks TO affiliate links. Linket må ikke være ekstremt overdimensioneret, sigt efter en mellemting hvor det stadig er meget tydeligt for ”kunden” at de kan købe/tilmelde sig her. Skjul hensigter ved at implementere links der ikke er affiliate links. Disse kan med fordel indsættes i bunden af en artikel, så længe det ikke gøres konsekvent for alle sider.
  • Hvis man ikke kan nøjes med et affiliate link, så lav et mellemhop, der adskiller affiliate linket fra artiklerne. Sørg for at denne mellemside har en separat URL og dermed ikke betragtes som en del af artiklerne. På denne måde holdes affiliate-linket ude af indholdet som gerne skulle ranke.
  • Opret et eksternt domæne, hvor affiliate links placeres. Denne side kan kaldes frem i en iframe og dermed fremstå som en integreret del af sitet, mens indholdet faktisk ikke forefindes på sitet. Der findes mange forskellige måder at loade eksternt indhold ind, prøv dig frem og finde den løsning der passer bedst til dit site.
  • Indsæt en disclaimer under jeres liste af affiliate links, på den nye mellemhops side, hvor der står noget om betingelser, at de bliver videreført mv. Dette kan betragtes som en god service og gør at det virker mere legit for brugeren. Det ekstra hop vil uden tvivl være skyld i at der tabes leads, men et site helt uden organiske besøg er ikke meget værd, så det er i mine øjne prisen værd.

Trust faktorer

Panda-opdateringen kigger meget på trust faktorer, for at vurdere hvor reelt et site er. Der er en del ting der kan arbejdes på i denne forbindelse. Hav altid dette i baghovedet ”Ville jeg udlevere mine dankortoplysninger til dette websted? Ville jeg turde at handle her, hvis det var et e-commerce site?”.

Nedenfor har jeg opridset nogle tips til at få dit site til at synes mere legit.

Kontakt:

  • Medarbejdernavne
  • Billeder af medarbejder
  • Prominent placering af kontaktsiden
  • Adresse bør stemme overens med registrant oplysninger. (Google blev i 2005 domæne registrant, formålet har naturligvis aldrig været at sælge domænenavne, men at få adgang til oplysninger).

Sociale medier:

  • Twitter profil
  • Facebook profil
  • Interaktionsgrad
  • LinkedIn
    • Firmaprofil
    • Tilknyttede medarbejdere

Opret LinkedIn profiler for sitet som værende en virksomhed, tilknyt medarbejdere til ”virksomheden”. Indsæt samme personer under en kontaktside på sitet, med billeder og oplysninger, samt links til deres Linkedinprofil og Facebook profil.

Dobbelttjek at telefonnummer på registrant for domænet, er det samme telefonnummer der står på kontaktsiden, det samme gør sig gældende for adressen.

Google +1

Sørg for at have flere verificerede Google profiler og brug en Proxy til at komme på det amerikanske Google. Brug eventuelt programmet ”Hide My Ass”. Brug den nye ”+1 funktion” på jeres site, samt to til tre andre ikke relaterede sider. Sørg for at hver profil, ikke +1er de samme sider, udover jeres. Hver profil må ikke +1 alle jeres sites. For hver site en profil +1er, stemmes der også på 1-2 andre sider der ikke er relateret.

En sidste kommentar

Ovenstående er blot mine tanker, baseret på mine undersøgelser, har du gjort dig andre erfaringer eller har du andre input/idéer er du meget velkommen til at smide en kommentar. Det ville være fantastisk hvis flere affiliates kom med deres inputs, så vi kunne danne os et komplet overblik over skaderne og videns dele, nu har jeg lagt bolden op!

12 Maj 2011: Kører en lang række forskellige tests på de mange sites (9 forskellige tests). Det er lykkedes at få tre tilbage i SERPs – Hvad gjorde jeg? Rykkede pristabellen ned below the fold på 2 af dem! På det tredje site fjernede jeg helt pristabellen og det site ranker nu bedre end nogensinde. Tester også størrelse på tabeller (klikbare områder). Jeg er ikke længere i tvivl om at det er en kombination af placering og størrelse der er den afgørende faktor.