LSI eller Latent Semantisk Indeksering er en indekserings- og modtagelsesmetode, benyttet at søgemaskiner som Google, til at pålægge indhold til ord på en given side.
Lad os f.eks. sige, at du har lavet en side om ”Biler”, Googlebot vil se efter associerede ord, for at finde ud af hvad siden omhandler, eksempler på dette kunne være:
- Biler (Automobiler man kan køre i)
- Biler (Den animerede film fra Pixar)
Omhandler siden biler man kan køre i, forventer søgemaskiner at finde ord som: brugt, ny, forhandler, reparation, vedligeholdelse og køretøj.
Omhandler siden derimod den animerede film, kunne søgemaskiner forvente at finde ord som: film, animationsvideo, Pixar, animation, video, Disney.
Alle ovenstående ord er LSI søgeord, som støtter op omkring det primære søgeord.
Et andet eksempel på LSI for søgeordet SEO kunne eksempelvis være: linkbuilding, søgeord, søgeordsanalyse, links, Google, crawling, indeksering mv.
Bid mærke i at der ikke er tale om synonymer men ord der ofte optræder sammen med det primære søgeord.
Et synonym for SEO kunne eksempelvis være søgeoptimering, søgemaskineoptimering og Google optimering.
Eksempel på en søgning, hvor LSI er aktivt:
Du er helt sikkert stødt på LSI-resultater ofte når du har Googlet. Eksempelvis kan man søge bogtitler og filmtitler frem, ved at skrive lidt om hvad den handler om.
Eksempelvis er der her foretaget en søgning på ”film om mand der sidder på en bænk”, og resultaterne der kommer frem i de organiske søgeresultater, er lige præcis hvad søgningen havde til hensigt at finde, filmen Forrest Gump.
Udover det øverste resultat, der rigtigt nok viser Forrest Gump, kommer der også resultater frem for filmen ”Bænken”, disse er dog placeret længere nede og her har vi et match på selve søgeordet og samtidig får vi resultatet, fordi der er LSI-matches, Bænken er også en film og der af, kunne det også være den film vi prøvede at finde frem til.
Bør jeg databerige mine sider med LSI-søgeord?
Ja, for selvom søgemaskiner de sidste par år er blevet langt mere sofistikeret og bedre til at forstå hensigten bag en søgning, hjælper LSI stadig til med at finde de helt rigtige resultater.
Hvordan finder jeg LSI-søgeord til mit indhold?
Der findes en række værktøjer, der kan bruges til at identificere LSI-søgeord med, men du kommer rigtig langt, ved blot at bruge Google som inspiration.
Gå eksempelvis ind på Google og lav en søgning, på det søgeord som du ønsker en side skal rangere på.
Lad os for eksemplets skyld sige, at du ønsker at optimere mod søgeordet: ”humle”.
En søgeforespørgsel i Google på ”humle” giver følgende Søgninger relateret til humle: humle øl, humleplante giftig, humle i madlavning, humle oversigt, humle frø, humle køb.
Disse LSI-søgeord, fortæller noget om hvad humle kan bruges til, og nævner man disse elementer, er der en større træfsikkerhed fra søgemaskinernes side.
Det kunne være at man solgte humle frø, i så tilfælde er det vigtigt at man nævner planten, frø, madlavning og noget om at plante humle, hvorimod hvis man sælger øl lavet på humle, kunne man nævne øl, drikke, samvær, Carlsberg, Tuborg og måske endda hygge eller fest.
Hvordan implementerer jeg LSI-søgeord i mit indhold?
Efter at LSI-søgeordene er identificeret, skal de implementeres i indholdet. Det er vigtigt de implementeres på en måde, så indholdet stadig fremstår naturligt og læsevenligt og at indholdet ikke bliver af dårligere karakter, fordi de indsættes.
Vi tager derfor udgangspunkt i ovenstående eksempel, hvor målet er at øge rangeringen på ordet ”humle øl”.
”Vores øl er baseret på humle og er hyggelig at drikke til både hverdag og fest, få bedre samvær med venner og bekendte, med øl fra (firmanavn).
LSI-søgeordene i ovenstående er eksempel markeret med fed.