Splog

En Splog er en sammentrækning af ordene spam og blog. Ordet splog bliver ikke brugt så ofte andre steder end i Danmark – på udenlandske netværk vil de ofte blive refereret til som link networks, som dog også dækker over andet end lige netop splogs.

Du kender måske allerede til begrebet, enten fordi du arbejder med SEO eller fordi du er stødt på disse sider rundt omkring i søgeresultaterne.

En splog er en blog med ét formål; at bygge links.

En splog er en blog med ét formål; at bygge links.

En splog vil som oftest indeholde en lang række forskellige artikler om vidt forskellige emner, og bliver primært brugt af folk der på den ene eller anden måde arbejder på mere end et site. Det kan enten være fordi de selv har en lang række websites, eller hvis de arbejder med SEO i mere professionel sammenhæng, altså med eksterne kunder.

Splog er et meget negativt ladet ord, og det forbindes ofte med noget værre snavs. Generelt set er det da også kun meget sjældent at indholdet på en splog er godt nok til, at en fysisk bruger vil kunne bruge det til noget som helst. Indholdet er typisk meget kortfattet, og indebærer tit bare små historier om dit og dat med en masse udgående links til splog-ejerens websites.

Pas på

Det du skal være særligt opmærksom på, hvis du ønsker at benytte en splog, er at det er direkte imod Google’s retningslinjer, og Google kører for tiden en ekstraordinær indsats for at nedlukke splogs. Især på internationalt plan, hvorimod vi i Danmark ikke har mærket så meget til det endnu. Det er i øvrigt ikke er specielt atypisk, Google er stadig ikke sofistikeret nok til på samme måde at kunne vurdere kvaliteten af det indhold, de finder, når det er skrevet på det danske sprog.

Hvordan kan Google identificere en splog?

  • Intet overordnet emne for sitet.
  • Få besøg.
  • Høj bouncerate.
  • Mange udgående links.
  • Overoptimerede ankertekster, ofte meget konkurrenceprægede søgeord og tit meget generiske. (Eks: Lån, bredbånd, erotik).
  • Korte artikler.
  • Ingen brugerinteraktioner (kommentarer, social shares, stemmer).
  • Bygger i mange tilfælde på et udløbet domæne, som udnytter det tidligere sites popularitet.
  • Bygger næsten altid på WordPress CMS.
  • Primær brug af gratis templates og ofte de helt generiske af slagsen.
  • Ingen brug af billeder og video

Hvis du insisterer på en splog, så brug disse guidelines:

  • Hav et overordnet emne såsom fitness, elektronik eller gadgets
  • Indse at du ikke kan få indholdet til at passe med alle dine sites, og byg i stedet flere splogs rundt omkring flere hovedemner og hold dem opdelt.
  • Brug aldrig samme registrantinformationer på dine splogs, som de sider du linker til.
  • Byg aldrig flere splogs der linker til samme sider under samme registrant og benyt gerne forskellige webhoteller og/eller IP-adresser.
  • Kommenter selv på dine splog-indlæg eller få andre til at gøre det for dig.
  • Sørg for at have indlæg uden links i. En god tommelfingerregel er at hvert andet til tredje indlæg skal være helt uden links.
  • Link også til andre sider end dine egne og dine kunders.
  • Vær konsistent med dine ankertekster på dine udgående links, per splog. Linker du meget specifikt med exact match anchors på den ene splog, så bliv ved med det, mens du på andre splogs måske mere kører partial match anchors eller linker helt uden ankertekster eller med generiske ankertekster såsom ’klik her’, ’læs mere’ etc. Et site (og dermed en afsender) har generelt en konsistent måde at linke ud på, enten gør man det ene eller også gør man det andet.
  • Brug billeder og video i dine artikler, brug thumbnails mv.

Mine tanker angående brugen af splogs

En splog kan være ganske brugbar, hvis man har flere sites, man arbejder på, men vi taler her ikke blot 2-3 websites – så er der mange andre metoder, der er langt bedre at gøre brug af. De fleste der arbejder med SEO har og benytter sig stadig af splogs, og de er på nuværende tidspunkt stadig et effektivt værktøj.

De seneste års Google-opdateringer har gjort det sværere og sværere at benytte sig af splogs, og det har da også mindsket effekten. For kun få år siden var splogs en af de nemmeste og mest effektive måder at linkbuilde på, men det er det ikke den dag i dag, hvor jeg vil betragte det som en kortsigtet løsning. Opret hellere falske blogs, hvor du virkelig gør noget ud af bloggen, så den er brugbar, både for læsere så vel som søgemaskiner.

Google og de andre søgemaskiner bliver stadig bedre og bedre til at identificere denne slags discipliner, og du skal derfor passe meget på, hvis du bygger store dele af din linkprofil på netop splogs. Og husk nu, som med alt andet inden for linkbuilding, kræver det differentiering i din linkprofil – den naturlige linkprofil vil aldrig kun bestå af links fra splogs eller for den sags skyld legitime blogs.

Vil du have hjælp til SEO?

[gravityform id=”2″ title=”false” description=”true” ajax=”true” tabindex=”1″]