Linkwheel

Du har måske hørt begrebet linkwheel blive nævnt før. Det er en ældre linkbuilding teknik, og det er ikke en, jeg vil anbefale dig at bruge i dag. Men lad os gennemgå teknikken alligevel, for der er nogle klare pointer i den, som du kan bruge til lignende men mere fremtidssikrede setups.

Et linkwheel består af en række hjemmesider, der omhandler samme emne eller i hvert fald nært beslægtede emner. Som du nok ved, er det meget positivt, når sider med samme indhold linker til hinanden, men vi får ikke meget ud af alle sammen at linke til hinanden.

Derfor opstod idéen om et linkwheel, hvor side a linker til side b, b linker til side c, c linker til side d og d linker så igen til side a. Følgende opskrift er et meget simplificeret linkwheel, vi kan i princippet lave et linkwheel der består af flere hundrede hjemmesider.

linkwheel

Inde i midten, lad os kalde det orkanens øje, sætter man så det website, som man ønsker at positionere bedre. Man peger altså links fra hver eneste af de sider der indgår i linkwheelet, indtil hovedsitet.

Det der gjorde linkwheels til et kraftigt værktøj for kun få år siden, var at man havde denne her sammenkobling, det vil sige at linkværdien gik i ring og alle hjemmesider var således forbundet og boostede hinandens linkjuice og styrkede relevansen. Et linkwheel er altså en slags kombination af en linknetværk med indbygget tier linkbuilding.

Når man først havde bygget sit linkwheel, kunne man tier linkebuilde ind til nogle af siderne hjulet udefra, og alle siderne ville få gavn af det. Her kunne man så benytte sig af Expired domains eller andre sider med høj PageRank til at overføre PageRank til hjulet, som så cirkulerede rundt, hvorved alle siderne steg i PageRank og dermed var i stand til at videreføre til det centrale website.

Virker kun i kort tid

Rent algoritmisk er det umådeligt nemt at finde frem til et linkwheel og lukke ned for det. Der er tydelige brødkrummer, og Google er blevet rigtig hurtig til at opfange dem. For fire til fem år siden var Google langt dårligere til netop dette, hvorfor denne teknik da også blev brugt i stor stil. Linkwheels er ikke nogen ny opfindelse, og har været en del af gamet i mange år, men det var først for ca. 5 år siden, at vi så en ren epidemi af denne type linkbuilding, og lige så snart den slags information når offentligheden, ja så får Google også nys om problemet og så slår de til prompte.

Halve linkwheels

Det du kan bruge din viden om linkwheels til, er at bygge ikke-fuldstændige linkwheels – sider der er kædet sammen, men ikke hele vejen rundt, for det er nemlig her, det bliver umådeligt let for Google at identificere og fjerne værdien fra.

semi-linkwheel

Det kunne for eksempel være du havde tre informationssider om samme emne, der linkede fra a -> b -> c – > og hvert site linkede så tilbage til dit mainsite. Vil du være mere sikker på, at du kan beholde værdien af dit halve linkwheel eller linkline, som man måske skulle kalde det, kan du vælge kun at linke til dit mainsite to gange og altså lade et site stå uden links til dit mainsite. I ovenstående setup ville du få mest ud af det, hvis side a ikke linkede, da den står uden ekstra værdi fra relaterede sider. De to andre sider har begge indgående links fra relevante websites.

Men det er kun fantasien der sætter grænser. Du kan lave langt større setups og kæde dem sammen som du finder passende, men pas på at du ikke trækker dig nogle store tydelige fodspor.

Vil du have hjælp til SEO?