Døde links

Døde links er links, der peger på sider der ikke returnerer en statuskode 200 OK og som derfor, af den ene eller anden grund ikke svarer på en forespørgsel.

Der findes en lang række forskellige statuskoder der indikerer hvilken form for fejl en given side melder, den fælles betegnelse for links, der peger på disse typer af sider er døde links, hvilket netop er hvad der er tale om, links der ikke virker.

Døde links giver en dårlig brugeroplevelse og samtidig påvirker det placeringerne i søgeresultaterne, hvis der forefindes for mange på et website.

Der findes flere forskellige kvalitetsopdateringer fra Google, som specifikt kigger på mængden af døde links og antallet af fejlsider på dit website. Derfor skal man også være yderst påpasselig med at have for mange døde links.

Udgående links, der rammer ind i en fejlside passer også ind under begrebet døde links og døde links er derfor en fælles betegnelse for alle links, der ikke peger på en side der svarer korrekt, uanset om der er tale om interne- eller udgående links.

Hvordan håndteres døde links?
Der findes mange metoder, til at identificere døde links, du kan blandt andet bruge en crawler så som Screaming Frog SEO Spider, Botify eller OnCrawl til at identificere dem.

Efter du har identficeret døde links, er det essentielt at du tilretter links og peger dem over på aktive sider der svarer med en statuskode 200 OK. Findes en sådan side ikke er artiklen/siden der blev linket til måske blevet fjernet, kan man oprette en 301 omdirigering der peger på den kategori, der er nærmest den nu forsvundne side. Dette sikrer at hverken brugere eller Google, rammer ind i de døde sider.