Gæsteblogging

At gæsteblogge er at udgive sit indhold på andre personers blogs. At gæsteblogge kan øge din rækkevide og nå nye personer, du ellers ikke ville have nået, samtidig er det en god og effektiv måde, at skaffe nye indgående links til sit website, hvilket er hvad denne artikel handler om.

De fleste steder hvor du kan gæsteblogge, vil du som oftest få et link retur til dit eget website i forfatterboksfeltet, og hvis ikke det er en mulighed, kan du altid opsætte dem i selve brødteksten.

Du kan med fordel udover at linke til din primære hjemmeside, linke til dine sociale profiler så som Twitter- og Facebook-konto. For en af de store fordele ved at gæsteblogge er netop, at du rammer personer inden for din målgruppe, men også personer, som måske ikke allerede følger dig.

Hvordan du finder steder at gæsteblogge

Du finder de blogs, du skal gæsteblogge på, ved at bruge Google. Søg efter dine emner, og tilføj eventuelt ’blog’ til din søgeforespørgsel for at få endnu mere specifikke resultater.

Herudover kan du også bruge værktøjer som Followerwonk til at finde indflydelsesrige bloggere inden for dit felt. Hvem ved, måske kender du slet ikke dem alle? En af fordelene ved Followwonk er at du også kan holde øje med, hvor mange af dine potentielle kunder der følger blogejeren på Twitter, Google+ mv. Kort sagt om de har noget at sige, og om der er et relevant medie for dit indhold.

Sørg for kun at gælsteblogge på sider der er relevante, og at det er blogs, der allerede bliver læst. Du skal her tænke på kvalitet frem for kvantitet; det indhold du laver på andre blogs er markedsføring af dig selv, din blog/website og din virksomhed.

Sonder terrænet – inden du angriber

Inden du går i gang med at stable en storstilet aktion på benene, er det en god idé først at sondere markedet og finde de bloggere frem, du gerne vil i kontakt med i jagten på links og omtale.

Det kan være en god idé at bruge lidt tid på at researche på websiteejer inden du kontakter dem og hører om muligheden for et gæsteblogindlæg. Find ud af hvilke medier de bruger mest, og hop derind og vær med i debatten. Sørg for at de lægger mærke til dig på en god måde – hvis du vil øge chancen for, at få lov til at publicere på deres blog.

En af de helt store fordele ved gæsteblogging er, at blogejeren som regel vil bruge sit sociale netværk til at gøre opmærksom på din artikel. Det giver opmærksomhed, læsere og flere følgere til dig.

Ofte stillede spørgsmål: Gæsteblogging

Hvad er gæsteblogging?

At gæsteblogge, vil sige at man udgiver et indlæg, en artikel eller anden form for indhold på eksterne blogs og hjemmesider. Gæsteblogging er en metode, der kan benyttes for at udvide sin målgruppe og måske opnå nye segmenter. Der vil som oftest være mulighed for at tilføje et link på sider med mulighed for gæsteblogging. Det er derfor en fordel at være opmærksom på de individuelle muligheder på sider, hvor du kan gæsteblogge. Udfyld gerne så meget information som mulig og link evt. også til dine sociale profiler. 

Hvor er det bedst at gæsteblogge?

Det er vigtigt at du undersøger hjemmesiders relevans for dit felt, før at du deler eller opretter artikler eller andet indhold. At lave indlæg på sider, der er uden for dit felt, kan virke useriøst og medføre en negativ eftervirkning. Så brug gerne lidt tid på at researche, hvilke sider, der har størst relevans for netop dit fagfelt. Du kan eksempelvis søge på Google og indtaste fagbegreber der er relevante for dig og tilføje ordet “blog” i din søgning. Læs også om linkbuilding. 

Gæsteblogging og linkbuilding?

Ved at lave indlæg eller udgive artikler på andres hjemmesider, har du ofte mulighed for at få et link, der peger tilbage på din egen hjemmeside. Disse to metoder betegnes som gæsteblogging og linkbuilding. Det er vigtigt at udvælge sider, der har relevans for dit fagområde. Med god research, kvalitativt indhold og strategisk positionering, kan disse metoder være yderst gavnlige for at udvide din målgruppe og skabe større synlighed af dig og din hjemmeside.