Gæsteblogging

At gæsteblogge er at udgive sit indhold på andre personers blogs. At gæsteblogge kan øge din rækkevide og nå nye personer, du ellers ikke ville have nået, samtidig er det en god og effektiv måde, at skaffe nye indgående links til sit website, hvilket er hvad denne artikel handler om.

De fleste steder hvor du kan gæsteblogge, vil du som oftest få et link retur til dit eget website i forfatterboksfeltet, og hvis ikke det er en mulighed, kan du altid opsætte dem i selve brødteksten.

Du kan med fordel udover at linke til din primære hjemmeside, linke til dine sociale profiler så som Twitter- og Facebook-konto. For en af de store fordele ved at gæsteblogge er netop, at du rammer personer inden for din målgruppe, men også personer, som måske ikke allerede følger dig.

Hvordan du finder steder at gæsteblogge
Du finder de blogs, du skal gæsteblogge på, ved at bruge Google. Søg efter dine emner, og tilføj eventuelt ’blog’ til din søgeforespørgsel for at få endnu mere specifikke resultater.

Herudover kan du også bruge værktøjer som Followerwonk til at finde indflydelsesrige bloggere inden for dit felt. Hvem ved, måske kender du slet ikke dem alle? En af fordelene ved Followwonk er at du også kan holde øje med, hvor mange af dine potentielle kunder der følger blogejeren på Twitter, Google+ mv. Kort sagt om de har noget at sige, og om der er et relevant medie for dit indhold.

Sørg for kun at gælsteblogge på sider der er relevante, og at det er blogs, der allerede bliver læst. Du skal her tænke på kvalitet frem for kvantitet; det indhold du laver på andre blogs er markedsføring af dig selv, din blog/website og din virksomhed.

Sonder terrænet – inden du angriber
Inden du går i gang med at stable en storstilet aktion på benene, er det en god idé først at sondere markedet og finde de bloggere frem, du gerne vil i kontakt med i jagten på links og omtale.

Det kan være en god idé at bruge lidt tid på at researche på websiteejer inden du kontakter dem og hører om muligheden for et gæsteblogindlæg. Find ud af hvilke medier de bruger mest, og hop derind og vær med i debatten. Sørg for at de lægger mærke til dig på en god måde – hvis du vil øge chancen for, at få lov til at publicere på deres blog.

En af de helt store fordele ved gæsteblogging er, at blogejeren som regel vil bruge sit sociale netværk til at gøre opmærksom på din artikel. Det giver opmærksomhed, læsere og flere følgere til dig.