Har du ikke allerede implementeret tracking af sociale handlinger på dit website i Google Analytics, bør du se at få det gjort. For at optimere social deling af dit indhold, er du nødt til at kende de handlinger, indgangskilder og det indhold, der i sidste ende får dine brugere til dele gennem deres sociale kanaler. Bemærk at du skal bruge de officielle knapper for at denne opsætning virker, og at du med denne opsætning kun sporer handlinger på dit website. For at måle sociale handlinger ud over dit website skal du bruge nogle andre værktøjer, som jeg kommer ind på i senere indlæg.

Du finder de officielle knapper her:

Du har implementeret knapperne – lad os komme igang

Hvis du ikke allerede kører med den ”nye” asynkrone Analytics kode er det nu du skal have den implementeret. Gem en lokal kopi af dette script fra Google. Upload den i en mappe på dit site. Som du kan se har jeg smidt mit i mappen /js.

Indsæt nedenstående lige efter din Analytics tracking-kode. Bruger du WordPress er det header.php, du skal have fat i.

Twitter og Linkedin

Twitters widget loades allerede her. Derfor skal du nu fjerne den fra din Twitter knap, ellers vil opsætningen ikke fungere. Det er nedenstående streng der skal fjernes, kører du WordPress ligger knappen højst sandsynligt i din single.php fil.


Facebook

Nu mangler du blot implementering af Facebook-sporingen. Til det skal du bruge et appId, som du kan få her hos Facebook. Indsæt dit appId i feltet appId, jeg har fjernet mit eget og indsat en række Xer som illustration.

Linkbuilding gjort nemt – Anbefaling
Tilmeld dig Bazoom her

Synes du det er svært at finde relevante linkbuilding-medier? Så prøv Bazoom – en af verdens største handelspladser for linkbuilding. Her finder du relevante medier fra stort set alle lande, opdelt efter sprog, kategori og domæneautoritet. Brug koden Bondtofte1500 og få 1.500 kr. i sign-up bonus (mod normalt 750 kr.).

Hvor ser jeg resultaterne?

  • Åben din Analytics-konto og klik på “Visitors”
  • Klik nu på “Social” fanebladet og vælg Engagement, Action eller Pages.

Billede fra mit Analytics for denne blog
Social sporing i Analytics

author avatar
Henrik Bondtofte SEO-specialist & strateg med fokus på AI og retrieval
Henrik Bondtofte er en af Danmarks mest erfarne SEO-specialister med over 20 års praktisk erfaring. Han står bag flere anerkendte fagbøger om SEO, linkbuilding og interne links og er forfatteren bag denne blog, hvor han deler sine erfaringer.
Min nye bog fra 2025 – Hvad Google siger vs. hvad der rent faktisk virker
Læs om bogen her

Vil du kende forskellen på det, Google prædiker – og det, der faktisk rykker i praksis? Bogen skærer igennem guidelines, hype og halve sandheder og viser, hvad der reelt virker i SEO anno 2025. Direkte, konkret og baseret på 20 års erfaring.