20 tips til dine META Descriptions

Beskrivelser er vigtige, det har de altid været, men efter Google er begyndt at benytte brugerdata til at bedømme hvorvidt en side hører til på en given placering i søgeresultaterne, er de blevet endnu vigtigere.

Antal klik på dit site fremfor de andre resultater, fortæller Google at dit resultat er mere relevant. Er du placeret på en tredjeplads men får væsentligt flere kliks end resultatet på andenpladsen, kan det have en indflydelse på din placering. Derudover giver flere kliks på dit resultat naturligvis også flere besøgende til dit site!

Uden yderligere introduktion kommer her 20 tips til dine meta descriptions.

1: Fjern dato fra din beskrivelse, hvis du har en blog.

En dato fylder i din description og er kun i sjældne tilfælde relevant for brugeren. Du vil hellere bruge din plads på at vise din sælgende description. Ved at indlejre datoen i javascript, stopper Google med at vise den.

Bruger du WordPress, skal du finde strengen

<?php the_time('F jS, Y') ?> 

eller (‘j. F Y’) (dansk) og indlejre denne i Javascript. I WordPress skal din streng derfor se sådan her ud:

<script language="javascript" type="text/javascript">document.write("<?php the_time('F jS, Y') ?>");</script>

Hvor du finder strengen afhænger af dit template. De fleste templates har både en dato til kategorivisning og en til artikler (Single.php). Selv har jeg valgt, kun at fjerne mine på kategorisider.

2: Hvis du ikke vil fjerne dato fra din description

Vil du meget gerne have at datoen for dine indlæg bliver præsenteret som en del af din description, skal du holde dine anslag på 139. Er dit indlæg fra en dato med kun et ciffer kan du bruge 140 anslag.

3: Sørg for at din description ikke bliver kortet af.

Hold din description til 156 anslag, så Google ikke skærer den fra et vilkårligt sted.

4: Få smartphone-brugere til at ringe.

Har du et stort antal besøgende der bruger deres smartphone til at finde dig, kan du inkludere dit telefonnummer i din description. Smartphone-brugere kan klikke på dit telefonnummer og ringe dig op direkte. Husk på at tålmodigheden hos smartphone brugere ofte er kortere end en bruger der sidder ved en computer, så du risikerer at miste en potentiel kunde ved at skulle lade dem navigere rundt på dit site for at finde dine kontaktoplysninger.

5: Færre anslag i description på mobilsites

Dette tip hænger lidt sammen med ovenstående. Hvis du har mange mobile brugere, bør du holde din description fra 95 til 105 karakterer. Jeg har testet lidt og der synes ikke at være et præcist antal anslag der gør udslaget. Den længste description jeg fandt var på 105 karakterer, men flere blev skåret fra før. Dette gælder for både Apple- og Android-smartphones. Mit gæt er umiddelbart at det er den totale mængde af tekst der kan vises på den enkelte smartphone, der gør udslaget.

6: Får du mange besøg fra lokale visninger?

Finder dine kunder dig igennem de lokale listings, er det en god idé at holde din description under 100 karakterer, så du ikke kun får vist et halvt budskab.

Mindre plads til description på lokale listings

7: Fjern DMOZ-beskrivelsen

Er dit site listet hos DMOZ, kan din description herfra blive vist som din description, i stedet for den du selv har sat. Indsæt <meta name="robots" content="noodp" /> i din header. For at sikre at dette ikke er tilfældet.

8: Fjern Yahoos beskrivelse

Er du listet i Yahoo directory, kan Yahoo vælge at vise din snippet herfra. Indsæt i din header <meta name="robots" content="noydir" />.

9: Brug ”Hop til” links

Skriver du lange artikler med underemner, kan du benytte interne anchors til at få Hop til links direkte i din description. Bid dog mærke i at Google nu selv vælger en snippet fra dette område af din tekst til den resterende description. For at indsætte en anchor, bruger du blot <a name=””sigende-navn””>Navn</a>. Du kan også indsætte anchor uden at bruge en tekst. Hvis din artikel får mange gode indgående links, kan du ende op med sitewide links, i form af dine anchors.

Hop til links

10: Lad være med at keyword-stuffe din description.

META Descriptions har ingen direkte indvirkning på dine placering i søgeresultaterne. Du skal derfor ikke keyword stuffe dine descriptions. Det kan kun føre til færre kliks på dit resultat.

11: Brug dit søgeord

Selvom du ikke skal keyword stuffe din description med dine søgeord, er det en god idé at have dit primære søgeord med i din description. Det bliver nemlig highlightet, og kan derfor tiltrække ekstra opmærksomhed.

12: Betragt din description som en salgstekst

Uanset om det er en service, en fysisk vare eller information du tilbyder, skal du sælge dit produkt.

13: Brug CTA i dine descriptions.

Du bør opfordre brugeren til at udføre en given handling, eks. klik her, læs mere, køb. Det virker elementært, men det virker.

14: Lov ikke mere end du kan holde

Selvom du skal sælge dit budskab, skal du ikke love noget, du ikke kan holde. Det fører til en dårlig brugeroplevelse, og brugeren vil i de fleste tilfælde vælge at hoppe tilbage til søgeresultatsiden de kom fra. Her skal du passe på, det sender nemlig et klart signal til Google om at dit site ikke er relevant i forhold til det søgeord og/eller søgefrase, brugeren har indtastet.

15: Tjek dine konkurrenters descriptions

Tjek søgeresultaterne for den side du ønsker at optimere, se hvad dine konkurrenter har skrevet og udarbejd en description der skiller dig ud fra mængden. Det er din vigtigste opgave at gøre netop din description skarpere end dine konkurrenters.

16: Test, test og test

I Google Webmasters Tool og nu også Google Analytics (efter implementering af GWT stats), kan du holde øje med din CTR. Skift din description ud jævnligt og hold øje med din CTR!

17: Skriv ikke det samme i din description som i din sidetitel.

Din sidetitel er overskriften og din description er salgsteksten. Brugere scanner først titlen og herefter description, hvis de fandt titlen interessant.

18: Nogle gange er du bedre tjent uden en description!

Det kan i nogle tilfælde være en fordel ikke at indsætte en meta description. Sigter din artikel efter en stor mængde forskellige keywords og især longtail keywords kan det være bedre at lade Google selv, finde et relevant uddrag der passer til den søgendes forespørgsel.

19: Brug ASCII i din description og skil dig ud!

Brug ASCII symboler i din description, for at skille dig ud fra konkurrenterne.

Darren Slatten fra SEOMofo, har altid været kreativ med ASCII tegn.

20: Brug unikke meta descriptions til alt

Når søgemaskiner scanner dit indhold, kan de vælge at vurdere at indhold er ens, udelukkende på basis af ens descriptions og/eller title tags. Gør dig selv den tjeneste at holde dem unikke og undgå at dit unikke indhold bliver vurderet som værende duplicate content.

Vil du læse mere om META Descriptions, kan jeg anbefale dette indlæg skrevet af Frank Hellerup Madsen.

21 Comments

  1. Peter Terkildsen 27/01/2012
    • Mille 10/07/2014
  2. gusse 28/01/2012
  3. Thomas Wichmann 29/01/2012
    • Frederik 09/10/2012
  4. Mikkel Axelsen 31/01/2012
  5. Frederik 01/02/2012
    • Henrik Bondtofte 01/02/2012
  6. Lars 03/02/2012
  7. Tim P 06/02/2012
  8. My Larsen 23/02/2012
  9. Rasmus 25/02/2012
  10. Sergej Malinovski 24/03/2012
  11. Kevin 29/06/2012
  12. Per H. Jørgensen 05/07/2012
    • Henrik Bondtofte 05/07/2012
  13. Fredskov 20/01/2013
  14. kim 07/03/2014
  15. Mille 10/07/2014
  16. Crocca Brugskunst 14/04/2016
  17. IJ 02/06/2016

Læg en Kommentar