Smid din stemme

Billeder og CDN kan være en farlig kombination

Et Content Delivery Network er en rigtig smart måde at servere dine billeder hurtigt og sikkert til dine brugere uden at belaste din egen server for meget. CDN kan således sikre, at websitet loader hurtigere over for brugerne, men det kan også skabe problemer med duplikeret indhold, og du kan endda risikere, at dine billeder slet ikke indekseres på dit eget domæne.

CDNs er mest populært på internationale websites

Kører man med et internationalt website, er det meget normalt, at både indhold og billeder serveres igennem et CDN for at sikre, at brugere forskellige steder i verden kan tilgå indholdet lige hurtigt og uden for meget ventetid.

En rigtig smart løsning som alle der arbejder med internationale websites bør benytte. Der kan dog være visse problematikker forbundet med brugen af CDNs, selv på de mest populære platforme. Jeg ser fx oftere og oftere, at lokale (nationale) hjemmesider også gør brug af CDNs, og hos nogle webhosts er det implementeret fra start som standard, ift. håndtering af billeder. Du bør derfor, hvis din webshop eller website ligger hos en af de større udbydere, få tjekket stien på dine billeder for at verificere, om du gør brug af et CDN eller ej.

Sådan ser det ud, når man scanner et website der bruger CDN til billeder, når man scanner det med Screaming Frog

Sådan ser det ud, når man scanner et website der bruger CDN til billeder med Screaming Frog, der er ingenting at finde. Billeder ligger slet ikke tilgængelige på domænet.

Har du ikke et program som Screaming Frog SEO Spider, bør du downloade det. Ønsker du af uransaglige årsager ikke at gøre dette, kan du også søge i Google igennem en site-kommando og se om du kan finde dine billeder. Kan du ikke finde dem, har du et problem du skal have løst. Dette kan gøres ved at skrive følgende søgeforspørgsel ind i Google: site:domain.dk inurl:.png, .jpg eller en anden type for billedeekstension. Domain.dk skal udskiftes med dit eget domæne, hvis du vil søge på dette.

CDNs kan stjæle din billedtrafik

Når du gør brug af et CDN, serveres dine billeder fra en anden server end din egen. Det betyder, at Google og de andre søgemaskiner i mange tilfælde vil se billederne, men opfatte dem som en slags hotlinking, fordi du reelt set viser et billede der kommer fra en anden URL. Dermed er det som udgangspunkt ikke en del af dit website – du låner det bare.

Det er naturligvis ikke hensigtsmæssigt, når vi ved, hvor populær Google Image Search er, og når vi ved, hvor mange besøgende gode og flotte billeder kan trække ind på et website. Derudover er det også et problem, at Google og de andre søgemaskiner ikke nødvendigvis opfatter dine billeder som værende dine. Og det er en skam – især hvis du har brugt mange penge på at få taget ordentlige billeder.

CDNs kan give duplikeret indhold

CDNs kan meget nemt give problemer med duplikeret indhold, ikke kun med billeder, men også for tekst – tekst vil dog ikke blive yderligere behandlet i dette indlæg.

Hos nogle CDNs vil der både være et link til dit eget billede på din server, men der vil også være et link til det billede som ligger på din CDN. Hvis der ikke er lukket af for crawl på dit CDN, vil Google derfor finde og indeksere dine billeder to gange: én gang på dit website og én gang på dit CDN. Og dét er duplikeret indhold.

Zone URL eller Custom URL

De fleste CDNs kører som standard med en zone URL, der peger over på din URL på deres primære server.

Hos WPEngines CDN som jeg selv bruger, kunne denne URL se sådan her ud: y4331c013jsu7.wpengine.netdna-cdn.com

Som det ses, har denne URL ikke meget med mit domæne at gøre. Ikke desto mindre hostes billederne på denne blog på en lignende URL. For at løse problemet kan du oprette en custom URL, som du kan ligge som et subdomæne til dit eget domæne, eksempelvis billeder.henrik-bondtofte.dk eller cdn.henrik-bondtofte.dk. Det gør du ved at oprette et cname der peger over på din Zone URL.

Fordelen ved at køre på eget subdomæne er, at billederne ligger på dit domæne som en del af domænet. Derudover er det også markant nemmere at skifte CDN-udbyder med custom URL, fordi du kan bibeholde alle filnavnene. Du vil også have muligheden for at tilføje et specifikt sitemap til Googles Search Console for subdomænet og dermed få værdifuld statistik. Det vil du ikke kunne gøre, hvis du kører med zone URL, da du ikke ejer domænet.

Canonical er løsningen

Ved at benytte canonical tag i head på alle billederne kan du fortælle Google, og de andre søgemaskiner, at selvom de kan fange billederne på din CDN-URL, så er det ikke den primære sti; det er ikke dén, du ønsker indekseret i søgeresultaterne. Canonical skal derfor pege på den primære billedsti på din server, hvor du har uploadet dine billeder.

Igennem canonical-tagget fortæller du altså søgemaskinerne, at det er billederne på din egen server der skal indekseres; at det er de billeder der skal være at finde i Googles billedsøgning. På den måde vil dine brugere stadig få serveret billederne igennem dit CDN, så du kommer til at nyde godt af alle fordelene ved dette, men uden at gå kompromis med din SEO.

Skrevet af Henrik Bondtofte
Inkarneret SEO-specialist og forfatter af Linkbuildingbogen, Danmarks eneste bog om emnet linkbuilding.