Linkbuilding
Links til din hjemmeside er alfa og omega når det kommer til positionering i søgeresultaterne, arbejdet med at skaffe eller bygge links kaldes i fagsprog linkbuilding. Der findes et hav af forskellige metoder, når det kommer til det at bygge links.
Metoderne spænder sig fra reelt PR arbejde, linkbait, links fra egne linknetværk, link forespørgsler, katalogtilmeldinger, bookmarks fra social bookmarking sites, gæsteblogposts mv. det er reelt set kun fantasien der sætter grænser. I denne kategori finder du alle de artikler jeg har skrevet omkring emnet linkbuilding, her kommer jeg med konkrete tips og vejledning til hvordan du bygger den helt rigtige linkprofil.
Lad mig med det samme slå fast at det ikke hjælper meget at bygge links med hovedet under armen, der skal ligges en klar linkbuilding-strategi, som bunder i en grundig analyse. Analyse, strategi, eksekvering og opfølgning er grundelementerne i enhver god linkbuilding-kampagne. Hvis du har mod på at arbejde med linkbuilding selv, kan du finde hjælp i mine artikler om emnet nedenfor, købe min bog Linkbuilding bogen
Sådan får du mere linkværdi overført til en specifik side fra en enkelt artikel
Du kender helt sikkert devisen om, at du kun får overført linkværdi, af det første link i en artikel til dit website, ikke sandt? Der er noget om snakken, men der findes en lille finte, der gør det muligt at få overført næsten dobbelt så meget linkværdi til en...
Værdien af URL-mentions vil stige (Implied links)
Links har længe været fundamentet for gode placeringer i søgemaskiner, lige siden Googles begyndelse. Dette skyldes Googles fokusering på netop links, og muligheden for igennem disse at beregne en kvalitetsscore, der kunne bruges til at skabe et retvisende hierarki af...
Såden får du indekseret nyt indhold med det samme
Publicerer du indhold, er det afgørende hurtigt at få det ud i Googles indeks, særligt hvis der er tale om nyheder. I denne artikel, lærer du hvordan du kan bygge en publiceringsbooster til dit website, der sikrer dig lynhurtig indeksering af alle artikler du udgiver....
Sådan genetablerer du tabt ekstern linkværdi uden værktøjer
Arbejdet med at bygge links, er både hårdt og tidskrævende. Derfor er det også umådeligt vigtigt, at man sikrer de indgående links, der peger ind på ens website og sørger for, at der ikke bliver lukket ned for sider, med indgående links. Bliver sider der er blevet...
Forsidens linkstyrke er ikke at finde på undersider – Overvej dine linkindkøb!
Hvis du har læst min artikel omkring antal hop til en vigtig side, kommer denne artikels argumentation og konklusion nok ikke som en overraskelse for dig. Desværre ser jeg, at rigtigt mange ikke helt forstår vigtigheden af, hvor et link placeres, i forhold til den...
Der er intet der hedder domæneautoritet, men derimod sidestyrke/sideautoritet
Hvis man følger lidt med i de mange linkkøbsgrupper, nyhedsmails, salgsopslag mv. rundt omkring online, vil man se, at et af de kriterier de fleste fokuserer mest på, er den værdi der kaldes domæneautoritet eller domænerating. Udfordringen er bare, at der i Googles...
Intern linkstruktur: Derfor skal der kun være få kliks til dine vigtigste sider på dit website
Det er ikke ligegyldigt, hvordan du formaterer dit indhold og hvordan du opsætter dit websites struktur - hverken visuelt eller på strukturelt-niveau. Vidste du, at jo flere kliks det kræver at nå en side på dit website, desto mindre vigtig må den være? Det er ren...
Hvor stor værdi har links i artikler, der linker til mange andre websites?
Der er efterhånden gået lidt sport i at splejse om fællesartikler på større medier, hvor flere virksomheder går sammen og laver en fælles historie og hvor alle får et link. Det gør det muligt at komme bredere ud på flere medier, til en lavere pris, men hvor stor værdi...
Du skal ikke kun have links med en høj “domæneautoritet”
"Domæneautoritet" er blevet det nye PageRank, alle snakker om det og alle vil have mere af det. Der har øjensynligt formet sig en eller anden form for kollektiv konsensus omkring vigtigheden af at alle indgående links skal have høj autoritet, men dette er en i den...
Intern Linkstruktur: Orphan Pages
En orphan-page er en side på et website, der ikke linkes til internt, og dermed en side, der ikke kan nås igennem websites navigationselementer. Der findes med andre ord ingen interne links til en orphan page, og derfor er den ”forældreløs”. [su_youtube...
Hvad er linkbuilding?
Linkbuilding er arbejdet med at skaffe indgående links til et website. Indgående links bliver anset som værende anbefalinger af søgemaskiner. Nu flere anbefalinger et website har, nu vigtigere må det være.
Google’s algoritme består af mere end 350 forskellige faktorer. Alle kan krydskombineres, og til sammen udregnes så en score, som danner grundlag for en given placering i søgeresultaterne.
Men hvordan finder Google ud af, hvilke websites der er de mest populære og dermed formentligt de bedste resultater? Der kigges som sagt på over 350 forskellige faktorer, når dette skal vurderes, men der er især et signal, som Google i den grad er afhængig af, når de laver popularitetsanalyser – og det er links. Links er hovedessensen for gode placeringer i Googles søgeresultater, og har været det lige siden Google’s spæde start tilbage i januar 1998.
Et link er i al sin enkelthed en form for anbefaling. Man linker ud, når man vil henvise til noget, og det kan af gode grunde opfanges som et positivt signal, hvilket er præcis hvad Google gør.
Men der er stor forskel på links – et link er med andre ord ikke bare et link.
Er links vigtige?
Ja! Hvis du ikke har indgående links til dit website, vil det ikke være til stede i søgeresultaterne og vil du opnå gode placeringer i søgeresultaterne, kræver det mange gode indgående links til dit website.
Arbejdet med linkbuilding er og har altid været den vigtigste disciplin inden for SEO. Linkbuilding kan rykke bjerge, og med de helt rigtige links kan du klare dig med et mindre godt website, dårligere indhold og en mindre teknisk optimeret platform. Det betyder selvfølgelig ikke, at du ikke skal arbejde med disse punkter, for gør du det samtidig med, at du arbejder med linkbuilding, har du det perfekte afsæt til bedre placeringer i søgeresultaterne.
Vægter interne links lige så meget som eksterne links?
På trods af at det oprindelige PageRank-patent ikke nævner noget om forskelle i forhold til eksterne og interne links, ved vi med sikkerhed at eksterne links vægtes højere end interne links.
Dette er blevet gennemtestet et utal af gange, og logikken bag er da også helt ligetil: Et eksternt link er en anbefaling fra en anden person mens et internt link er din egen anbefaling, og derfor vægter denne naturligvis mindre end den eksterne.
Er det vigtigt at links kommer fra relevante hjemmesider?
Ligesom i den virkelige verden gælder det om at være en førende ekspert inden for et givent emne, før man betragtes som en autoritet. Du bliver som regel først betragtet som en autoritet, når andre autoritære personer står inde for dig.
Det samme gør sig gældende på Internettet, og får du andre websites inden for samme emne eller niche til at linke til dig, fremstår du mere relevant og autoritær.
Der kigges her især på indholdet, hvor linket kommer fra, og hvor relevant det site eller den pågældende artikel linket findes på/i er.
Relevans er en af de absolut vigtigste faktorer for at ranke godt inden for et givent emne. Selvom det er bedre at få et relevant link fra en populær side, tæller relevante links fra mindre populære sider også højt.
Kan man få assistance til arbejdet med linkbuilding?
Ja, naturligvis – jeg har arbejdet med linkbuilding i over ti år og hjulpet tusindevis af virksomheder, med at få nye indgående links og dermed bedre placeringer i søgeresultaterne. Udfyld blot kontaktformularen på min side og jeg vil tage kontakt.