Er du i tvivl om hvorvidt du skal bruge dit primære søgeord i dit domænenavn eller ej? Så læs med her, og få mit bud på hvornår man bør bruge søgeord i domænenavne og hvornår man ikke bør!

Søgeord i domænet – hvor meget betyder det?

For at sige det helt kort – ikke særligt meget. Du får ikke meget ekstra værdi af at dit søgeord indgår i dit domænenavn, men der kan være andre fordele forbundet med det. Lad os sige at du sælger kjoler. Får du kjoler inkluderet i dit domænenavn, vil denne del af din URL være markeret med fed i søgeresultaterne på en søgning på kjoler, og det kan hæve din CTR (Click Through Rate).

Lille ankertekst fordel

Udover dette faktum er der endnu en lille fordel. Lad os antage at du har kaldt dit site om kjoler for ”kjoleronline.dk”. Da dette normalt ikke er et sammensat ord, er dit sites navn derfor Kjoler online.

Finten her er nu naturligvis, at eftersom dit site hedder Kjoler online, så indgår ordet kjoler i din ankertekst, hver gang der bliver lavet et helt regulært brandnavn link, og det medvirker selvsagt til en bedre ranking på ordet kjoler samt naturligvis kjoler online.

Bør man så sigte efter at få søgeordet med i domænet eller ej?

Hvis dit eneste ønske er at ranke på et højt konkurrencepræget top generisk søgeord er der god mening i galskaben, men det er de færreste der lever af et enkelt søgeord, og jo mere generisk et søgeord er, desto værre konverterer det som oftest. Så lad være med at lægge din domænestrategi udelukkende på dette grundlag.

Jeg vil til hver en tid hellere lægge fokus på at finde et fedt og unikt domænenavn. Et navn der er nemt at huske, og et som ligger godt i munden. Du skal vælge at bruge dit søgeord i dit domænenavn, fordi det lyder godt og nemt bekræfter overfor brugerne, hvad sitet handler om – ikke på grund af Google.

Opsummering

Så lad os lige opsummere her: Søgeord i domænenævnet kan altså lede til højere CTR og gøre det nemmere at få inkluderet dit søgeord i ankerteksterne på dine links – derudover er der kun en meget lille semantisk fordel i det at have dit søgeord i dit domænenavn, lig den vi kender fra SEF URLS (søgemaskinevenlige URLs – /lego i stedet for /detail.aspx?productid=53.