📋

SERP

Search Engine Result Page • Søgeresultatsider • SEO

Hurtig definition:

SERP er en forkortelse for "Search Engine Result Page" - søgeresultatsiden som søgemaskiner viser når en bruger foretager en søgning. Modern SERPs indeholder langt mere end bare organiske resultater.

📱
Forskellig på mobil vs. desktop
🎯
Mange forskellige elementer
📈
Konstant udvikling og nye features

Hvad er en SERP?

SERP er en forkortelse for "Search Engine Result Page", altså en søgemaskineresultatside eller søgeresultatsside. En søgeresultatside er siderne som søgemaskiner viser i forbindelse med at en søgeforespørgsel er blevet indtastet af en bruger.

Det primære element på en søgeresultatside er de resultater, søgemaskinen fremviser, i forhold til de søgeord, brugeren har indtastet i deres søgeforespørgsel. Men moderne SERPs indeholder langt mere end bare de traditionelle "blå links".

Udtrykket bruges ofte som fagterminologi inden for online markedsføring og især inden for faget SEO, som er arbejdet med at optimere hjemmesider til søgemaskinernes søgeresultatsider.

💡 Vigtigt: Selvom udtrykket også benyttes på dansk, er det ikke lige så udbredt herhjemme, som det er i udlandet, hvor udtrykket nærmest er de facto standard.

Moderne SERP komponenter

Dagens SERPs er komplekse sider med mange forskellige elementer. Her er de mest almindelige komponenter du vil støde på i Google SERPs:

Organiske resultater

Høj

De traditionelle blå links - ikke-betalte søgeresultater rangeret efter relevans

Position: Varierer

Featured snippets

Meget høj

Fremhævede svar direkte i SERP - position 0

Position: Top af siden

Knowledge panel

Høj

Informationsboks typisk til højre med fakta om emner eller virksomheder

Position: Højre side

Lokale resultater (Map Pack)

Høj for lokale søgninger

Kort med lokale virksomheder og deres oplysninger

Position: Over organiske resultater

Billeder

Medium

Billedkarrusel relateret til søgeforespørgslen

Position: Varierer

Shopping resultater

Høj for e-commerce

Produktannoncer med priser og billeder

Position: Top eller højre side

Google Ads

Ingen (betalt)

Betalte annoncer markeret med "Annonce"

Position: Top og bund

People Also Ask (PAA)

Medium til høj

Relaterede spørgsmål som brugere også stiller

Position: Mellem organiske resultater

SERP på tværs af søgemaskiner

Ordet bruges ofte i kombination med den søgemaskine, hvis søgeresultat beskrives. Er der tale om Googles søgeresultatsider, vil dette ofte blive refereret til som værende Google SERPs, hvor imod Bing ville være Bing SERPs.

Google SERP

  • • Dominerende markedsandel (90%+)
  • • Mange SERP features
  • • Knowledge Graph integration
  • • Mobile-first indexing
  • • AI-drevne resultater (SGE)

Bing SERP

  • • Integration med Microsoft produkter
  • • Bing Chat (AI-søgning)
  • • Anderledes layoutprincipper
  • • Fokus på visuelle resultater
  • • Rewards program integration

SERPs gennem tiden - udvikling og tendenser

SERPs har udviklet sig dramatisk siden søgemaskinernes begyndelse. Fra simple lister til komplekse, interaktive sider fyldt med forskellige informationstyper.

1990'erne

Simple lister med blå links og korte beskrivelser

2000'erne

Introduktion af annoncer og flere resultater pr. side

2010'erne

Rich snippets, lokale resultater og videnspaneler

2020'erne

AI-drevne features, featured snippets og multimodale resultater

Fremtidige tendenser

  • • AI-genereret indhold direkte i SERP
  • • Øget personalisering baseret på brugerdata
  • • Voice search integration
  • • Augmented reality features
  • • Real-time information updates

SEO implikationer af moderne SERPs

Faldende organisk klik-rate

SERP features besvarer ofte spørgsmål direkte, så brugere klikker mindre på organiske resultater

Strategi: Optimer for featured snippets og andre SERP features

Øget konkurrence om synlighed

Flere elementer konkurrerer om opmærksomhed på SERP

Strategi: Diversificer din tilstedeværelse på tværs af forskellige SERP features

Mobiloptimering kritisk

Mobile SERPs har begrænsede plads og andre layouts

Strategi: Prioriter mobilvenlig indhold og lokale SEO-signaler

Voice search påvirkning

Stemme-søgninger ændrer hvordan resultater præsenteres

Strategi: Optimer for naturlige spørgsmål og konversationelle søgninger

Bundlinje: Moderne SEO handler ikke længere kun om at rangere #1 for organiske resultater. Du skal optimere for synlighed på tværs af alle SERP features for at maksimere din trafik og eksponering.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad står SERP for?

SERP står for 'Search Engine Result Page', hvilket på dansk betyder søgeresultatside eller søgemaskineresultatside.

Hvad er forskellen på Google SERP og Bing SERP?

Hver søgemaskine har sin egen SERP-struktur. Google SERP har typisk flere features som knowledge panels og featured snippets, mens Bing SERP kan have andre layouts og funktioner, men grundprincippet er det samme.

Hvordan påvirker SERP features min SEO?

SERP features kan både være en mulighed og udfordring. De kan give dig øget synlighed hvis du optimerer for dem, men de kan også reducere klik til din hjemmeside hvis de besvarer brugerens spørgsmål direkte.

Kan jeg påvirke hvilke SERP features der vises?

Du kan optimere dit indhold for specifikke SERP features som featured snippets, lokale resultater og rich snippets gennem struktureret data og relevant indhold, men Google bestemmer i sidste ende hvad der vises.

Hurtige facts

Forkortelse:SERP
Fulde navn:Search Engine Result Page
Dansk:Søgeresultatside
Antal komponenter:8+ forskellige typer
Kategori:Søgemaskiner

SERP features at optimere for

Featured snippets
Position 0 - højeste prioritet
Knowledge panel
Brand awareness og autoritet
Rich snippets
Struktureret data nødvendigt
Lokale resultater
Kritisk for lokale virksomheder

Vil du optimere for moderne SERP features?

Dagens SEO kræver forståelse for alle SERP komponenter. Få professionel hjælp til at optimere dit indhold for featured snippets, knowledge panels og andre SERP features.