💎 Hvad koster et link?
De fleste er godt klar over, at et link den dag i dag er lig med bedre placeringer i søgeresultaterne, og netop derfor er links blevet en handelsvare.
Men hvad koster et link egentlig? Og hvordan sikrer du dig, at du får value for money? Det får du svar på her.
For bare 10 år siden var salg af links ikke noget, man skiltede med, da det kunne føre til sanktioner fra Googles side.
Den dag i dag er det markant anderledes. Google kan vælge at se bort fra links, men de straffer meget sjældent nogen for at købe links eller sælge dem, medmindre man reklamerer helt åbenlyst med det, og at der står, at det er for at manipulere Google.
Google har fået svært ved at skelne, grundet den store stigning i brugen af advertorials. For i virkeligheden har Google mistet trit med, hvornår der er tale om et betalt link, og hvornår der reelt set er betalt for promovering af indhold.
🤔 Googles dilemma med betalte links
Som udgangspunkt må du ikke købe links med det formål at opnå bedre placeringer i søgeresultaterne. Men hvornår er der egentlig tale om køb af et link frem for en promovering af noget indhold?
Overvej lige, hvor mange helsides annoncer du eksempelvis ser på BT. Når Disney kører kampagner for Disney+ med helsides annoncer, og de har et link med til platformen i artiklen, er det ikke for at styrke deres position i Google.
De markedsfører blot deres produkt, som findes på deres hjemmeside.
🎯 Hvorfor overhovedet købe links?
Spørgsmålet er i virkeligheden allerede besvaret i introen, men køb af links er med det formål at forøge et websites PageRank, troværdighed og relevansscore hos Google.
Forøgelse af disse værdier giver bedre placeringer i søgeresultaterne. Det er et unægteligt faktum, og selvom man i nogle brancher kan klare sig uden særligt mange links, vil man altid klare sig bedre med flere.
🗳️ Links er stemmer
Links er nemlig stemmer, og jo flere der stemmer på dit website, jo bedre må det være. Det er grundtanken i Googles PageRank-algoritme, som er den algoritme, der har lagt grobund for hele Googles succes. Rangering af websites baseret på popularitet.
Sådan var det oprindelige PageRank-koncept, men Google har over de sidste 25 år naturligvis tilpasset og ændret ved denne, samt dens vægtning. Den dag i dag findes der fem forskellige PageRank-algoritmer, som alle nævnes i det Google Warehouse API-læk, vi så i 2024.
💸 Hvorfor betaler man for links?
For 10-15 år siden var det meget nemmere at få links fra andre websites. Man kunne ofte blot række ud og høre, om ens link mon ikke lige passede ind i konteksten, og ofte ville man få et ja.
Den dag i dag vil man ofte blive mødt med et svar og en vedhæftet prisliste.
Det er altså med andre ord blevet meget sværere at få links gratis. Derfor betaler man i større grad for dem nu, end det var tilfældet tidligere.
🌿 Kan jeg ikke bare nøjes med helt naturlige links?
Det kan du selvfølgelig, men chancen er stor for, at det aldrig sker. Særligt hvis du ikke allerede i forvejen har synlighed. For hvem skal linke til dit indhold, hvis de ikke engang kan finde det?
⚠️ Sandheden om naturlige links
For at være helt ærlig, så kommer helt naturlige links til dit website kun, hvis du gør eller er noget ekstraordinært, så folk bare helt automatisk linker til dig. Desværre er dette scenarie noget, der er gældende for de færreste, og derfor må man oftest punge ud.
💡 Pro tip: Og lad os sige, at du nu modtager masser af naturlige links. Så ville du stadig kunne accelerere dine placeringer yderligere ved også at købe links ved siden af.
💰 Prisspænd: Fra billigt bras til premium
Prisen på et link varierer alt efter en lang række forskellige kriterier og alt efter, hvor god en aftale du får lavet med dem, der forhandler linket.
Et link kan koste alt fra 50 kr. til flere hundrede tusinde kroner
...hvilket kan virke helt absurd

Var det måske noget med et link fra brightdata.fr til 190.340 kr.? Nok ikke...
Men for nogle få forretninger kan et link i den prisklasse faktisk give mening. Det afhænger naturligvis helt af, hvad du kan opnå ved at rykke dine placeringer på vigtige forretningsgivende søgeord.
🚫 PBN-links (billigt)
Links fra PBN-netværk vil man nogle gange godt kunne finde til 50 kr. for et link, hvilket også kan afspejle værdien for et PBN-link ganske fint.
50-500 kr.
Du bør ikke betale mere for dem.
✅ Premium-links
Links fra premium-websites, hvor et link kan koste mange tusinde kroner og op til helt uhyrlige summer.
3.000-190.000+ kr.
Stor variation baseret på website-autoritet
🎲 Hvad bestemmer prisen?
Som med så meget andet styres priserne på links af udbud og efterspørgsel. Medier, der sjældent sælger links, kan tage en markant højere pris end medier, der hele tiden sælger links.
💡 Sælgerens rolle
Herudover er det næste element naturligvis sælgeren. De kan jo foreslå hvad som helst for et link, og det er din opgave at vurdere, om du mener, linket er prisen værd.
Du bør altid undersøge, om det er muligt at finde et specifikt medie på andre platforme eller ved andre udbydere til en lavere pris. Det kan nemlig næsten altid lade sig gøre.
🤝 Brokers og mellemmænd
Rigtig mange af de medier, der sælger links, sælger dem ikke bare selv, men gennem en masse forskellige brokers. Disse brokers skal også have noget for at assistere med salget. Her vil de ofte kunne skrue på deres egen kommission.
💰 Går du direkte til et medie, kan du også ofte helt skære mellemmanden væk og spare rigtig meget.
📊 Volumen giver rabat
Det er bare ikke mange af de helt store medier, der har lyst til at tale med dig, hvis du blot ønsker at købe en enkelt publicering. Og hvis der kun er tale om et enkelt, vil prisen være markant højere, end hvis du forespørger på 10 eller 50.
Det er netop derfor, at bureauer ofte har nogle rigtig gode priser. De køber simpelthen stort ind og kan så sælge publiceringen markant billigere, end du måske selv kan få den til, hvis du går direkte til mediet.
📈 Måleværdier der bruges til at prissætte links
Dem, der sælger links, bruger naturligvis de samme måleværdier til at sælge deres links og prissætte dem, som vi andre bruger, når vi skal vurdere et link.
Stærk DR
Domain Rating
Mange links
Indgående links
Stor trafik
Organisk trafik
Jo bedre værdier, jo nemmere er det at argumentere for en høj pris.
🔗 Forskellige linktyper
🚫 PBN
Private Blog Networks - netværk af websites skabt til linkbuilding
🎯 Nichemedier
Specialiserede websites inden for specifikke brancher og emner
💎 Digital PR
Links fra større, etablerede medier gennem PR-arbejde og historier
📰 Sponsorerede indlæg
Betalte artikler og advertorials på nyhedsmedier
📧 Outreach (ægte)
Links opnået gennem direkte kontakt og relationsskabelse
📝 Submission linkbuilding
Links fra kataloger, directories og submission-sites
🎯 Value for money – ikke kun DR
⚠️ STOP med kun at kigge på DR!
Når du skal vurdere den potentielle effekt, et link kunne have for dit websites placeringer, er det en meget stor fejl udelukkende at kigge på DR som værdi.
DR er Ahrefs' måleenhed for linkpopularitet, og det er klart den mest brugte på linkssalgsmarkedet. Husk dog på, at DR nemt kan spoofes. Jeg kan eksempelvis selv lave et DR 50-website på under en uge, men det betyder ikke, at det kommer til at ranke godt.
💡 DR er kun startpunktet
DR er kun en af de værdier, du bør kigge på, og den er god som indledende faktor. Men du skal absolut grave dybere, så du ikke køber katten i sækken.
📊Trafik
Næste punkt er trafikniveau. Alle større SEO-værktøjer kan efterhånden forecaste trafikniveau, og når det kommer til salg af links, bruges Ahrefs' udregning til den del også ofte som markør.
Trafikniveau er meget sværere at manipulere, og har et website meget trafik, er der en god chance for, at det er fordi Google er vild med websitet.
Det er dog absolut muligt at lave et website, der sigter efter en massiv mængde søgeord uden nævneværdig konkurrence, som så vil kunne vise en relativt stor mængde trafik. Så gør lige dig selv den tjeneste at tage et hurtigt kig på, hvad det rent faktisk ranker på.
✅ Tjek trafikhistorik:
- 📈 Er trafikken stigende?
- 📊 Er den stagneret?
- 📉 Er den måske faldet over tid?
Du vil selvfølgelig helst se, at websitet generelt øger sin trafik over tid. Du bør være tilbageholdende over for websites, der har mistet trafik – særligt dem, der har mistet store mængder.
📍Hvor placeres linket?
Der er også stor forskel på, hvor på websitet dit link bliver placeret.
✅ Editorial (bedst)
Redigering af eksisterende indhold – størst effekt
📝 Top af artikel
Placering i toppen af en artikel – god synlighed
💰 Advertorial
Med sponsormarkeringer – lavere værdi
🚫 Nofollow
Kan overføre troværdighed, men ikke meget værd sammenlignet med dofollow
🚨 Pas på UR 0-fælden!
Undersøg også, hvor dit link publiceres henne. Nogle websites, der sælger links, er desværre meget dygtige til at sørge for, at der kun er ét enkelt link, der peger ind til deres sponsorerede artikler.
Det betyder, at der ikke pålægges megen intern autoritet til sektionen. Det kan i praksis betyde, at den side, dit link er placeret på, har en UR på 0.
💡 Pro tip: Websitet kan have en DR på 80, men siden, dit link ligger på, har 0. Tjek din eksisterende profil igennem – du har meget sikkert allerede nogle af disse links.
💎 Så hvad koster et link?
Som vi lige har gennemgået, afhænger prisen på et link af flere faktorer:
- 📊Siteautoritet (fx DR)
- 📈Trafikniveau og -historik
- 📍Placering og type af link (dofollow vs nofollow)
- 🎯Relevans for dit domæne
- 🏆Konkurrencesituationen i din niche
Derfor kan et link koste alt fra nogle få hundrede kroner til titusinder.
Men som du har set: Høj pris ≠ Høj værdi
Det handler ikke om, hvad du betaler – men hvad du får igen.
📚 Læs også disse guides
Hvad koster linkbuilding?
Få overblik over priser på løbende linkbuilding-aftaler og pakker
Hvad er linkbuilding?
Lær grundlæggende om linkbuilding og hvorfor links er afgørende for SEO
Hvordan laver man linkbuilding?
Praktisk guide til at udføre effektiv linkbuilding med konkrete strategier
Professionel linkbuilding service
Få hjælp af Danmarks mest erfarne linkbuilding ekspert
🚀 Usikker på hvad dine links er værd?
Få en professionel vurdering af dine eksisterende links og rådgivning om, hvilke links der vil give størst effekt for dit website