eCPM

eCPM står for ’Effective Cost Per Mille’ og er et udtryk for fortjenesten på et tusinde visninger. eCPM bruges primært i forhold til at udregne rentabiliteten for bannerannoncering, her i blandt igennem Googles Adsense netværk.

eCPM er med andre ord, en overordnet ydelseskalkulator, til at sammenligne annonceplaceringer og er et fornuftigt grundlag, for at udregne indtjeningsevnen på en given annonce. Formlen kan derfor være en dog meget effektiv, til når der skal sammenlignes annonceringstal for forskellige medier, med forskellige prismodeller.

Så længe du har oplysninger omkring pris og eksponeringer, har du mulighed for at udregne eCPM.

Det er både nemt og ligetil at udregne sin eCPM
eCPM = totale pris / (eksponeringer / 1,000)
eCPM = (CPC * klik) / (eksponeringer / 1,000)
eCPM = (CPL * leads) / (eksponeringer / 1,000)

Ofte stillede spørgsmål: CPM

Hvad er eCPM?

Fagbegrebet eCPM står for “Effective Cost Per Mille” og dækker over en redegørelse for fortjenesten pr. tusinde visninger. Gennem Google Adsense netværk bruges eCPM b.la. til at beregne afkastet for bannerannoncering.

Hvordan udregner man eCPM?

Du skal bruge oplysningerne for pris og antal eksponeringer for at udregne eCPM, som udregnes således:

  • eCPM = totale pris / (eksponeringer / 1,000)
  • eCPM = (CPC * klik) / (eksponeringer / 1,000)
  • eCPM = (CPL * leads) / (eksponeringer / 1,000)
Hvorfor skal jeg bruge eCPM?

ECPM er en overordnet ydelseskalulator, der der kan udregne indtjeningsevnen på en given annonce. Ydermere kan den bruges til at sammenligne annonceringstal for forskellige medier med forskellige prismodeller, som kan give en indikator af, hvor det er mest rentabelt at lave sin annoncering. 

Vil du have hjælp til SEO?