PPC – Pay Per Click

PPC står for Pay Per Click, og er en afregningsform, som man ofte benytter, når man annoncerer online. Som navnet antyder, betyder det, at man betaler per klik, modsat eksempelvis CPM, hvor man betaler for per tusinde visninger (Cost Per Mille).

Søgemaskineannoncering er en af de mest populære former for PPC, og her sidder Google tungt på markedet med deres AdWords-annoncering, som giver mulighed for at købe annoncer i Googles søgeresultater, samt på Googles indholdsnetværk, som består af alle hjemmesider, som benytter sig af Adsense som indtjeningsform på deres website.

Hvordan fungerer PPC i praksis?

Hver gang en bruger klikker på dine annoncer, bliver brugeren sendt til dit website, og det er det, du betaler søgemaskinen for. PPC-annoncer skal gerne være sat op, så de giver dig et positivt ROI, men det er langt fra alle, der kører med overskudsgivende annoncering. Det er dog absolut målet med at køre PPC, og det kan lade sig gøre for stort set alle.

Nogle vælger også at benytte PPC som branding, fordi de måske har strategiske søgeord, som de vil være repræsenteret på.

For at komme godt i gang med PPC-annoncering er det vigtigt, at du først tager et kig på dine produkter, og finder ud af, hvor meget et salg må koste dig, for at du stadig har en positiv forretning. Og det er fuldstændigt bundet op af den avance, du måtte have på dit produkt.

Det er altid nemmere, at få en positiv oplevelse med PPC-annoncering, hvis du har en høj avance på dine produkter og dermed kan bruge en del penge på kliks. Lad os sige du har et produkt til 900 kr. Dette produkt tjener du 500 kr. på, hver gang der bliver lavet en konvertering. Lad os så sige at du ønsker at tjene minimum 250 kr. per produkt du sælger, ja, så har du 250 kr. til at annoncere for, hvilket vil være et rigtigt godt udgangspunkt.

Der er stor forskel på klikpriser

Alt efter hvor du annoncerer og på hvilke type produkter eller ydelser du annoncerer på, vil klikpriserne variere ufatteligt meget. Dette skyldes, at PPC-annoncering i bund og grund er et budsystem. Hvis mange andre byder på det samme, vil de byde prisen op, og dermed bliver det dyrere for dig som annoncør at være til stede på netop disse søgeord.

Omvendt er det også muligt at finde meget billige søgeord, hvis man laver sin research ordentligt og ikke kun går efter trofæ-søgeord, som er de topgeneriske søgeord for din branche, et eksempel på dette kunne være køkkenudstyr. Et bredt søgeord som dækker over mange delsøgeord, denne form for søgeord, vil ofte være dem, som alle ønsker at være til stede på, og derfor vil disse også være de dyreste. Det er dog langt fra sikkert, at det også er de bedst konverterende.

PPC er ikke noget nyt fænomen

Den første kendte og dokumenterede version af PPC-annoncer kan spores tilbage til 1996, da Internettet stadig var et nyt fænomen. Her åbnede linkkataloget Planet Oasis op for muligheden for PPC-annoncering, som en del af deres premium service. Mange var til at starte med skeptiske overfor denne afregningsform, men i slutningen af 1997 havde 400 af de største brands alligevel taget modellen til sig.

Der skulle ikke gå mere end et år, før  PPC-modellen blev sat sammen med søgemaskiner. Dette skete i februar 1998, hvor Jeffrey Brewer fra Goto.com præsenterede konceptet til en TED-konference i Californien, og sidenhen har PPC været en fast bestanddel af alle store søgemaskiner og mange af de største sociale medier.