Kryptiske udmeldinger fra Google og mange forskellige meninger fra SEO-folk rundt omkring i verden, skaber tit misforståelser og nogle er så gensidige at de bliver til deciderede myter. Vi tager et kig på 6 af dem i denne artikel.

1: Links fra gæsteblogindlæg skader dig

I juli måned i år, meldte Google ud, at de nu gik efter websites, der linkspammede igennem pressesider. Der var mange, der misforstod denne udmelding. Du kan sagtens bruge gæsteblogindlæg som en linkbuilindingtaktik, men der hvor det bliver farligt, er hvis du udelukkende gør det for at få links, og hvis du gæsteblogger på alle mulige absurde sider, der tager hvad som helst ind.

Google selv frabeder sig følgende “Large-scale article marketing or guest posting campaigns with keyword-rich anchor text links”. Bid mærke i at det de fraråder, er overdreven brug af gæsteblogindlæg, med dertilhørende overoptimerede ankertekster, ikke gæsteblogging generelt.

2: Links fra pressemeddelelser skader dig

Et par uger efter, at Google havde slået ned på pressemeddelelser, ændrede de deres  linkschemes-betingelser og inkluderede pressemeddelelser. Ændringen blev misforstået af rigtigt mange, ja endda selv af mere erfarne SEO-folk. Mange forstod udmeldingen som om, at det nu var blevet farligt at lave pressemeddelelser generelt set.

Lad os lige få brudt den op engang! For det første, har Google selvfølgelig ikke noget imod at du laver pressemeddelelser, men det som de har noget imod, er dem, der bruger pressesites til at linkbuilde med, og det er sådan set  heller ikke meningen, når du bygger links med pressemeddelelser. For dit formål bør være at få nogen til at gribe din historie og bringe den i deres medier, så du kan få links herfra, ikke at få links fra selve pressesitesne.

Du skal derfor på ingen måde være bange for at skrive pressemeddelelser, men lad være med at lave ankeroptimerede links i dine pressemeddelelser, smid dit link nederst i artiklen, hvis det er relevant, hvilket det bør være og lad være med at bruge ankertekster.

3: Et nofollow-link overfører ingen værdi

Jo, absolut, men det overfører ingen PageRank! Men er PageRank alt? Nej, langt fra. Hvis du tror, at et nofollow-link fra Wikipedia eller fra et andet stort troværdigt website ikke giver nogen værdi til dit website, så tager du fejl. Lad mig samtidig henvise til denne case, hvor man har bygget en rel=nofollow-linkprofil og opnået gode resultater i SERPs.

4: Lav godt indhold og det vælter ind med links

I sagens natur kan du have verdens bedste indhold liggende på dit website, men hvis ingen ser det, er der ingen, der linker til det. Selvom Content Marketing er det nye sort inden for online markedsføring og SEO, kan det ikke stå alene.

At skabe indholdet er kun en lille del af opgaven. Ræk ud til de folk, der måtte synes, at dit indhold er fantastisk. Vis dem det og hør dem, om de ikke kunne tænke sig at linke til det, eller overbevis dem på anden måde omat gøre netop dette.

5: Alle links er født lige

Man kunne fristes til at tro, at et link fra Nasa.com er lige så godt for dig, som det er for mig. Men sådan forholder det sig faktisk ikke i realiteten. Jo bedre linkprofil og jo højere autoritet dit domæner har, jo mere får du også ud af et link. Det vil i princippet sige, at du og jeg kan få det samme link, men at du får 2x så meget ud af det, som jeg gør eller omvendt.

6: Gensidige links virker ikke

At linke gensidigt – dvs. at linke til hinanden – er ofte offer for megen misforståelse. Det er rigtigt, at et gensidigt link ikke tæller lige så meget som et ensidigt link, men det tæller faktisk, og et gensidigt link kan endda være rigtigt givtigt for dig. Hvis du har nogle gode samarbejdspartnere og i kan hjælpe hinandens kunder, så tøv ikke med at linke til hinanden, det skader ikke, og i overfører rent faktisk PageRank og andre værdier til hinanden. Havde linket ikke været gensidigt, så havde det bare talt dét mere. Lad være med at lytte på de folk, der siger til dig, at de ophæver hinanden, og at man bare opnår en status quo. Det passer ikke.