KPI

KPI er en forkortelse for Key Performers Indicators, en måleenhed der indikerer en bestemt handling fra en given bruger.

På et website kan der være mange forskellige KPI’er, eksempelvis at få brugerne til at downloade en whitepaper, tilmelde sig et nyhedsbrev, tage kontakt, downloade en PDF eller bekræfte et køb.

For at kunne arbejde med KPIer, er det nødvendigt at have opsat en række mål, der kan bruges som målsætning til at udregne dine KPIer.

KPI’er er et essentielt element til at vurdere successen af dine online marketing aktiviteter, uanset om du arbejder med SEO, sociale medier, content marketing, e-mail marketing, display annoncering eller søgemaskineannoncering.

Har du ikke defineret klare mål, er det umuligt at måle på og vurdere de initiativer, du sætter i gang. Det er vigtigt, at du sætter mål, der kan defineres som værende en succes, hvis du når dem – for at opnå denne position, kræves det naturligvis at du har formålet på plads.

Der kan være meget stor forskel på, hvordan virksomhederes KPIer kan se ud. For nogle er det et succeskriterie, at brugere bruger en bestemt mængde tid på websitet, besøger essentielle sider eller læser en case. De mest almindelige KPIer har dog som oftest noget med omsætning, rentabilitet eller andre monetære værdier at gøre.

Det er ikke sikkert, at der måles på disse områder som en del af KPI-målsætningen, men er målet at omsætte mere, skal de mål der udvælges understøtte dette ønske.

Et par målepunkter, der oftest benyttes i forbindelse med online marketing:

  • Trafik: Organisk trafik, betalt trafik, ikke branded trafik, branded trafik, direkte besøg, henvisninger, sociale medier mv.
  • Aktivitet: Udgivet mængde indhold, antal mails sendt, outreaches
  • Synlighed: Søgeordssynlighed, synlighed på sociale medier, Share of search
  • Salg: Leads (Kontaktformularer), telefonopkald, salg fra organisk trafik, salg fra betalt trafik, kontakter fra Facebook mv.
  • Effekt: Antal likes, antal links, indeksering i søgemaskiner, loadtider, tekniske vurderinger