Kommentarlinks

De fleste blogs giver dig mulighed for at kommentere på bloggens artikler. Det sker i kommentarfeltet, hvor du i de fleste tilfælde vil have mulighed for at indtaste dit navn, din e-mail og dit website. Det betyder, at du kan benytte kommentarer til at bygge indgående links til dit website.

Desværre er kommentarlinks blevet misbrugt i en sådan grad, at kommentarlinks nærmest er synonymt med linkspam. Men sådan behøves det bestemt ikke at være, for du kan faktisk arbejde med kommentarlinks som en vigtig del af din positionering online. Det er bare vigtigt. at du tager dig tid til at lave gode og indsigtsfulde kommentarer, hvor du bidrager med noget positivt til samtalen og ikke bare skriver en ligegyldig kommentar så som ”Godt indlæg” eller ”Fin artikel, den vil jeg bruge i fremtiden”.

For det første er chancen for at din kommentar bliver godkendt meget lille. Bliver den godkendt, så kan du være sikker på at der er masser af andre kommentarspamlinks på websitet, og så bør du faktisk helt undgå at få et link derfra.

For det andet, så repræsenterer du faktisk dig selv og dit website, når du kommenterer, og det kan du bruge til at bygge givtige relationer med bloggere inden for dit felt og samtidig få nogle links ud af det. Det er sådan du skal tænke, hvis du vil arbejde decideret med kommentarlinks.

Vær ligeglad med ankerteksten
Hvis du vil arbejde med kommentarlinks i dit linkbuilding-arbejde, må du love mig, ikke at benytte andet end dit eget personlige navn som navn i kommentarfeltet. Det navn du vælger bliver teksten på dit aktive link, og der findes stort set ikke noget mere spammy end et kommentarlink, hvor brugeren hedder noget i stil med ”Billig bilforsikring”.

For det første bliver de sjældent godkendt, for det andet skal du ikke regne med at kommentarlinks overfører ankerværdi på samme måde, som et almindelig redaktionelt link og for det tredje er det et tydeligt signal om at du linkspammer.