Har du ikke allerede implementeret tracking af sociale handlinger på dit website i Google Analytics, bør du se at få det gjort. For at optimere social deling af dit indhold, er du nødt til at kende de handlinger, indgangskilder og det indhold, der i sidste ende får dine brugere til dele gennem deres sociale kanaler. Bemærk at du skal bruge de officielle knapper for at denne opsætning virker, og at du med denne opsætning kun sporer handlinger på dit website. For at måle sociale handlinger ud over dit website skal du bruge nogle andre værktøjer, som jeg kommer ind på i senere indlæg.

Du finder de officielle knapper her:

Du har implementeret knapperne – lad os komme igang

Hvis du ikke allerede kører med den ”nye” asynkrone Analytics kode er det nu du skal have den implementeret. Gem en lokal kopi af dette script fra Google. Upload den i en mappe på dit site. Som du kan se har jeg smidt mit i mappen /js.

Indsæt nedenstående lige efter din Analytics tracking-kode. Bruger du WordPress er det header.php, du skal have fat i.

Twitter og Linkedin

Twitters widget loades allerede her. Derfor skal du nu fjerne den fra din Twitter knap, ellers vil opsætningen ikke fungere. Det er nedenstående streng der skal fjernes, kører du WordPress ligger knappen højst sandsynligt i din single.php fil.


Facebook

Nu mangler du blot implementering af Facebook-sporingen. Til det skal du bruge et appId, som du kan få her hos Facebook. Indsæt dit appId i feltet appId, jeg har fjernet mit eget og indsat en række Xer som illustration.

Hvor ser jeg resultaterne?

  • Åben din Analytics-konto og klik på “Visitors”
  • Klik nu på “Social” fanebladet og vælg Engagement, Action eller Pages.

Billede fra mit Analytics for denne blog
Social sporing i Analytics

Læs også:  Betalt + organisk - Får du nok?

Henrik Bondtofte

Left Menu Icon