Struktureret data og Rich Snippets

Måske har du lagt mærke til at nogle websites vises på en særlig måde i Google. Det kan være webshoppen som med stjerner indikerer et produkts placering i tests eller privatpersonen som viser sin profession på sin personlige kontakt-side. Den slags kaldes rich snippets, og dem skriver jeg om i denne kategori.

Rich Snippets er et forholdsvist nyt påfund fra søgemaskinerne, som med Google i spidsen har valgt at definere en lang række hyppige mikrodata, som blandt andet omfatter anmeldelser af spisesteder og produkter, musik og dato- og tidsmarkeringer af enkeltstående begivenheder som fodboldkampe og musikkoncerter.

En anden type rich snippets eller ’Udvidede uddrag’ som Google kalder dem på dansk, er et særligt rich snippet som gør videoindhold fra sider som Youtube og Google Video synligt direkte fra søgeresultaterne. Fælles for rich snippets er at de gør det muligt at skille sig ud fra de almindelige søgeresultater og mere synlighed er lig med flere besøgende.

Er strukturerede data det samme som udvidede uddrag?

Nej – Strukturerede data er de data der danner grobund for at opnå udvidede uddrag i søgeresultaterne. Udvidede uddrag er underliggende information, som Google og andre søgemaskiner kan trække ud fra en hjemmeside, når elementer er tagget korrekt op med struktureret data.

Hvad kan man opnå med udvidede uddrag?

Udvidede uddrag giver større synlighed i søgeresultaterne. Du kender helt sikkert en række af de mere populære udvidede uddrag, eksempelvis pris, tilgængelighed, anmeldelser (stjerner), kalender og video.

Dit søgeresultat skiller sig ud fra de andre resultater på en søgeresultatside, når det gør brug af udvidede uddrag, så længe alle andre resultater ikke også kører med udvidede uddrag.

Udover at du skiller dig ud, giver du også yderligere informationer til brugere direkte i søgeresultaterne og dette kan være en service i sig selv.