Struktureret data og Rich Snippets
Måske har du lagt mærke til at nogle websites vises på en særlig måde i Google. Det kan være webshoppen som med stjerner indikerer et produkts placering i tests eller privatpersonen som viser sin profession på sin personlige kontakt-side. Den slags kaldes rich snippets, og dem skriver jeg om i denne kategori.
Rich Snippets er et forholdsvist nyt påfund fra søgemaskinerne, som med Google i spidsen har valgt at definere en lang række hyppige mikrodata, som blandt andet omfatter anmeldelser af spisesteder og produkter, musik og dato- og tidsmarkeringer af enkeltstående begivenheder som fodboldkampe og musikkoncerter.
En anden type rich snippets eller ’Udvidede uddrag’ som Google kalder dem på dansk, er et særligt rich snippet som gør videoindhold fra sider som Youtube og Google Video synligt direkte fra søgeresultaterne. Fælles for rich snippets er at de gør det muligt at skille sig ud fra de almindelige søgeresultater og mere synlighed er lig med flere besøgende.
Brødkrummer – Påvirker de din synlighed og hvad kan de bruges til ift. SEO?
En brødkrumme er en lille tekststi, som oftest befinder sig i toppen af en side. Stien indikerer, hvor brugeren befinder sig på websitet, så brugeren altid kan finde tilbage – ligesom man kender det fra fortællingen om Hans og Grethe, der smed brødkrummer ud som en...
Sådan arbejder du med FAQ-Schema
Du har med stor sandsynlighed allerede stiftet bekendtskab med FAQ-udvidelser i søgeresultaterne. FAQ står for Frequently Asked Questions, og afspejler dermed brugernes behov og spørgsmål. Disse vises nede under de organiske resultater, for de sider der har udarbejdet...
Derfor vises dine udvidede uddrag ikke i Googles resultater
Rich snippets er udvidede uddrag baseret på mark-up code på dit website. Udvidede uddrag er en fantastisk måde at få sine resultater til at skille sig ud i søgeresultaterne, når det bliver vist ved en relevant forespørgsel. Udover at tiltrække sig større opmærksomhed,...
Forventinger og tendenser: Sådan opnår du succes i søgeresultaterne i 2017
2016 har været et turbulent år i forhold til arbejdet med søgemaskinerne. Kravene til onlinebaseret forretning bliver højere og højere, og det vil fortsætte ind i 2017. For vi nærmer os jo med hastige skridt det nye år, og i den forbindelse kommer her mine bud på,...
Varians i søgeresultaterne – QDD (Query Deserves Diversification)
Har du nogensinde overvejet, hvordan det kan være, at du stort set altid kan finde det, du søger efter, når du indtaster en søgeforespørgsel? Og har du nogle gange undret dig over, at ikke alle resultaterne i et søgeresultat ser ud til at tilfredsstille din søgen,...
Googles Phantom opdatering
Google Phantom er en af de største Google opdateringer, den har intet navn og er derfor blevet døbt Phantom. Phantom minder på mange områder om Googles Panda-opdatering, men alligevel er den meget anderledes. Begge opdateringer forsøger at belønne sider af høj...
SEO anno 2011/2012
Som Googles algoritmer konstant forbedres ændres de måder vi arbejder med SEO på også. I dette indlæg skal vi se nærmere på hvilke ændringer der har været i 2011 og hvordan du bør arbejde med SEO fremadrettet. Linkbuilding Efter Googles Panda-opdatering blev rullet ud...
Forfatterskab i Google – Sådan bruger du rel=”author”
Google kører lige nu en pilot testperiode, hvor de tester rel attributten ”author”. Attributten benyttes til at tilkendegive indhold du har skrevet på forskellige platforme og dette gøres igennem en kombination af din Google profil og din blog/hjemmeside. Formålet med...
Google understøtter nu Rich Snippets for webshops
I mit indlæg omkring forøget synlighed i søgeresultaterne med Rich Snippets, beskrev jeg hvordan man kunne benytte stjernevisning og prisklasse på sine produkter i en webshop, selvom funktionen ikke er beregnet til dette. I går annoncerede Google at de i forbindelse...
Opnå forøget synlighed i søgeresultaterne
Der er kamp om pladserne på søgeresultatsiderne, men der findes flere måder at differentiere sig fra de andre resultater på en given søgning. Brug mikroformater, mikrodata og RDFa til at markere og strukturere dine data og lad Google vise stjerner, prisklasse, venner,...
Er strukturerede data det samme som udvidede uddrag?
Nej – Strukturerede data er de data der danner grobund for at opnå udvidede uddrag i søgeresultaterne. Udvidede uddrag er underliggende information, som Google og andre søgemaskiner kan trække ud fra en hjemmeside, når elementer er tagget korrekt op med struktureret data.
Hvad kan man opnå med udvidede uddrag?
Udvidede uddrag giver større synlighed i søgeresultaterne. Du kender helt sikkert en række af de mere populære udvidede uddrag, eksempelvis pris, tilgængelighed, anmeldelser (stjerner), kalender og video.
Dit søgeresultat skiller sig ud fra de andre resultater på en søgeresultatside, når det gør brug af udvidede uddrag, så længe alle andre resultater ikke også kører med udvidede uddrag.
Udover at du skiller dig ud, giver du også yderligere informationer til brugere direkte i søgeresultaterne og dette kan være en service i sig selv.