Klikbaseret annoncering (CPC/PPC)

CPC står for Cost Per Click og PPC står for Pay Per Click – to ord for en og samme ting, klikbaseret annoncering. Klikbaseret annoncering er den mest udbredte form for afregningsmodel for Internetannoncer.

De fleste Internet auktionspladser, så som Google Ads og Facebook Ads, afregner som udgangspunkt i pris per klik. Begge programmer kan dog sættes op til også at køre med CPM (Cost Per Mille) og andre afregningsmodeller. Du kan læse mere om de forskellige afregningsmodeller i ordbogen her på siden.

I denne sektion, kan du finde en lang række artikler der omhandler eller delvist omhandler klikbaseret annoncering.

Hvad er Google ads?

Google Ads er en onlineannonceringsplatform, der er udviklet af Google. I Google Ads kan annoncører betale for at vise annoncer, både i form af tekst eller i form af billeder og videoer.

Det er både muligt at annoncere direkte i søgeresultaterne på udvalgte søgetermer og søgeord, når brugere indtaster disse, så vel som push markedsføring igennem udvalgte medier.

Det er også muligt at forfølge brugere med remarketing, igennem Google ads og derigennem fastholde brugernes interesse for dit produkt eller din ydelse.

Hvad er Bing Ads?

Bing Ads er Microsofts pendant til Google Ads. Oprindeligt hedder Bing Ads, Microsoft advertising men udtrykket Bing Ads er langt mere udbredt, særligt fordi Google kalder deres annoncer det samme.

Bing Ads minder til forveksling om Google Ads, du har dog ikke adgang til Googles netværk igennem Bings, til gengæld har du adgang til Microsofts søgemaskine Bing. Bing har ikke en særligt stor målgruppe i Danmark, men er stadig værd at overveje, da særligt det ældre segment, kan finde på at bruge Bing i større eller mindre grad.

Det er nemt og enkelt at sætte en Bing Ads konto op, hvis du har en Google Ads konto i forvejen, det er nemlig muligt at migrere din Google Ads konto direkte over i en Bing ads konto.