
Google Core Updates – Den komplette guide (2018–2025)
Alle der har arbejdet med websites siden 2018 og som går op i deres trafik fra søgemaskiner, er sandsynligvis godt bekendt med de frygtede Core Updates, som fra den ene dag til den anden kan skabe en jordskælvslignende effekt gennem Googles søgeresultater. Du vågner op en morgen, tjekker dine grafer og pludselig er alt forandret!
Sidstnævnte kommentar var egentlig blot for lidt dramatik, for Google melder det faktisk ud, hver gang de starter en ny Core Update opdatering. Sidste Core Update vi har set, var i starten af sommeren og den har lavet rystelser, ligesom tidligere Core updates, i rigtigt mange SERPs.
I denne artikel, vil jeg dog se nærmere på Core Updates som helhed og alle de Core Updates, der har været gennem tiden. Mange glemmer at en core update ikke handler om “dig” eller dit website, det handler om Googles vurdering af indhold, i det store hele.
Men hvis du lærer at kende mønstrene, kan du både lære at forstå hvorfor du blev ramt, men også hvad du potentielt skal gøre, for at genvinde eventuelt tabt trafik, hvis det altså er muligt, for det er det bestemt ikke i alle tilfælde.
Indholdsfortegnelse
- Intentions-skifte under Googles core updates
Intentions-skifte under Googles core updates
Når en core update rammer, er der mange der undrer sig over at deres indhold er forsvundet fra de tydelige placeringer i Googles SERPs, men ofte er det sjældent kvaliteten alene der er årsag til omrokeringen.
Det er i stedet search intent, der har flyttet sig og Google rydder op i dette, under deres Core Updates. Google har vurderet, at brugerne leder efter noget andet.
Synes du det er svært at finde relevante linkbuilding-medier? Så prøv Bazoom – en af verdens største handelspladser for linkbuilding. Her finder du relevante medier fra stort set alle lande, opdelt efter sprog, kategori og domæneautoritet. Brug koden Bondtofte1500 og få 1.500 kr. i sign-up bonus (mod normalt 750 kr.).
- Før: lange guides, dybdegående tekst
- Efter: korte svar, video, måske en shopping-integration
Selvom dit indhold er i en klasse for sig selv, ryger du ned, hvis det ikke matcher den nye forventning.
Eksempel: Fra tekst til video
Eksempelvis kunne et klassisk skifte være at top 10 før update var domineret af blogindlæg på +2000 ord, men efter opdateringen? YouTube videoer og korte how-to-snippets. Og det er selvfølgelig ikke fordi at artiklerne er blevet dårligere hen over natten, det skyldes at Google har besluttet at brugerne vil have visuelt forklarende indhold i stedet for tæpper af tekst.
Men skiftet er ikke kun på type, det kunne også være fra bredt indhold til præcise svar. Eksempelvis:
- Før: “Alt om X”-artikler med lange forklaringer
- Efter: små, skarpe svarartikler på 300 ord, der kun dækker et enkelt spørgsmål
Google har altså vurderet, at brugeren ikke har til hensigt at læse en roman, de vil bare have svaret, nu og her.
Hvad gør du så, når intent skifter?
Du kan ikke tvinge Google til at tage dit indhold tilbage, dine muligheder går derimod mere på at tilpasse sig. Analyser SERPen, hvilke type indhold vinder du? Er det videoer, korte svar, produktlister, how to guides, reels? Tilpas dit format hvis dit indhold ikke matcher det som Google nu favoriserer.
Hvis SERPen nu er video domineret, så lav videoer. Hvis korte svar vinder ind, omformater dit indhold til korte svar eller udarbejd nyt indhold der kan fange den intention.
Men du kan også overveje søgeordets rolle i din strategi, hvor vigtigt er det for dig? Der er ingen grund til at spilde unødvendigt meget energi på en kamp, der bliver svær at vinde.
Fra Medic til MUVERA – en tidslinje i bevægelse
Siden den første core update tilbage i 2018, har vi set en række af core opdateringer, hver med deres eget tema, det overordnede tema er kvalitet, men der er masser af subtitle forskelle på de enkelte opdateringer og de syner altid, at have specifikke elementer formål udover det overordnede mål, som synes at være at komme væk med alt det gamle “SEO-indhold” og over mod indhold, der rent faktisk hjælper brugeren.
Core Updates Gennem Tiden
2 updates
3 updates
3 updates
3 updates
2 updates
4 updates
4 updates
2 updates
- 2018: “Brackets” i marts og “Medic” i august. Medic var et chok for sundheds- og finansnicherne, hvor sites uden tydelig dokumenteret ekspertise kollapsede fuldstændigt. Det var her mange af de store affiliate-websites, blev ramt meget hårdt. Det var her begreberne YMYL (Your Money or Your Life) blev et ofte benyttet begreb. YMYL dækker over alle typer af sider, der rådgiver inden for livsændrende begivenheder.
- 2019: Flere broad core updates. Mange af de tabere fra Medic fik lidt tilbage i marts 2019, men svingene var store.
- 2020: Tre brutale updates (jan, maj, dec). Midt under COVID så vi opslagsværker og medier falde, mens Amazon, eBay og YouTube blev styrket uanmindeligt meget.
- 2021: Sommeren bød på juni- og juli-opdateringer, hvor reference-sites og lyrics-portaler fløj rundt. November var endnu en kæmpe update.
- 2022: Maj og september. Klassiske core-opførsel: e-commerce og store platforme steg, mens flere ordbøger og leksika tabte terræn.
- 2023: Fire core updates, hvor især marts og august viste Googles kurs mod UGC og førstehåndserfaring. Reddit blev løftet, tyndt aggregator-indhold blev skåret væk. Det var også under denne opdatering at Google begyndte at kigge ekstra meget på autoritet igen. Denne opdatering var skelsættende og er det stadig. I denne opdatering gjorde Google igen alle mulige former for black hat SEO lukrative, noget de ellers havde fået lukket ned for. I min optik, en kæmpe fejltagelse.
- 2024: Fire opdateringer igen – marts, august, november og december. Her blev helpful content system officielt en del af core, og spam blev strammet gevaldigt. En markant ændring til Core opdateringerne. Særligt helpful content system, fik fjernet mange ubrugelige sider fra Googles SERPs.
- 2025: To massive updates allerede (marts og juni). Juni står som en milepæl: et af de tydeligste tegn på, at AI-drevne vurderinger har overtaget rollen fra de klassiske signaler, vi ser nu ind i en hel ny form for core opdateringer, der ser på indhold på en helt ny måde og derfor er ekstra svær at komme tilbage fra.
Sådan fungerer en core update i praksis
Google siger altid det samme under en Core-update: vi vil gøre søgeresultaterne mere relevante.
Oversat betyder det:
- De justerer vægten på signaler i deres algoritmer. Eksempelvis, lyt mere til websites med links fra troværdige kilder, lyt mere til websites som har en historik for at lave ordentligt indhold der møder brugerens forventninger mv.
- De bliver bedre til at forstå, om en side er reelt nyttig og det må man sige, det er de faktisk blevet rigtigt gode til. Jeg ser sjældent fantastiske sider, blive ramt af en core update, der er oftest et eller andet galt eller også er det søge hensigten der har ændret sig, som tidligere nævnt.
- De fjerner indhold, der er skrevet til algoritmen, i stedet for til brugeren.
- De opjusterer synligheden på de sider, der giver komplette og fuldstændige svar og som viser at de er til at “stole” på.
Og Google er efterhånden blevet uhyggeligt dygtige til at vurdere, hvornår indhold er lavet til søgemaskinerne, frem for til dets brugere. Vi har i virkeligheden et Google den dag i dag, med langt færre ligegyldige sider på de første sider af SERPs.
Nedslag i de vigtigste core updates
August 2018 – Medic Update
Her startede alvoren for YMYL-nicherne. Sundhed og finans blev ryddet alvorligt ud. Mange alternative health-sites så 60–80 % fald, mens stærke autoriteter med verificeret faglighed fik et boost i deres synlighed.
Pointen: I YMYL er E-E-A-T ikke bare pynt, det er en helt essentiel del af din kommunikation, hvis du driver et YMYL-website. Hvis du ikke kan dokumentere erfaring, ekspertise og troværdighed, er websitet så godt som dødsdømt.
May 2020 Core Update
En af de mest brutale opdateringer, og så lige midt under COVID. Store reference-sites som Britannica, Dictionary.com og medier som BBC mistede store mængder synlighed i Googles indekser. I stedet blev Amazon, eBay, YouTube og Etsy de helt store vindere i søgeresultaterne under denne opdatering.
Kort sagt, når verden ændrer sig, ændrer Google også på, hvad de vurderer som mest relevant. Den voldsomt ændrede søgeadfærd, dikterede efterspørgsel på andre former for resultater.
November 2021 Core Update
Under denne opdatering, blev det tydeligt, at Google ikke har fredet internettets mastodonter, Pinterest og Instagram, Twitter og LinkedIn mistede stort terræn, mens Amazon og Wikipedia fik et stort løfte i deres synlighed.
Sider som Britannica og Thesauros.com fik øget deres synlighed igen efter at være ramt hårdt af den sidste core opdatering, tilbage i maj 2020.
Opdateringen startede d. 17. november 2021 og var færdigudrullet d. 30. november efter hele 13 dages kørsel. Det var særligt i de første 24 timer af denne core opdatering, at søgeresultaterne var volatile, nogle af de største rystelser vi har set i Googles SERPs i nyere tid.
De primære takeaways fra denne opdatering var, at uanset hvor stort et website er, er det ikke immunt over Googles ændringer af vægtning, i deres algoritmer. Udover førnævnte sider, var det særligt i sundhedssektoren, at vi så de største bevægelser, vi så hele 41% mere volatilitet end det var tilfældet i juli 2021 opdateringen. Denne opdatering kom midt under Black Friday og Cyber Monday perioden, hvilket mange ikke overraskende var stærkt utilfredse med.
Marts 2023 Core Update
Wikipedia, eBay og retail fik medvind, mens Wiktionary, Urban Dictionary og Britannica tabte. Wikipedia vandt grundet deres strukturerede svar, uden fyldord og fyldtekst, mens sider som Britannica og Wiktionary mistede synlighed fordi deres indhold var for akademisk, ikke praktisk nok og ikke løste brugernes reelle behov. Urban Dictionary mistede synlighed fordi deres svar er mere underholdning end faktiske svar.
Denne opdatering viste os at autoritet alene er ikke nok. Det handler om, hvem der løser behovet bedst i praksis. Google rykkede sig altså en smule væk fra domain authority og mere over på user satisfaction og en smule væk fra brand recognition og mere hen imod problemløsning. Det blev altså med andre ord markant vigtigere at ramme søgehensigt for brugere, løse deres problemer og give praktisk værdi til dem.
August 2023 Core Update
Her blev Reddit og UGC løftet til nye højder. Brugergenereret indhold fik en kæmpe plads, fordi det viser ægte erfaring. Til gengæld blev parasite SEO og tyndt aggregator indhold skåret væk.
Reddit fik enorm medvind under denne core opdatering, hvor ægte fællesskaber og førstehåndsoplevelser fra rigtige mennesker, der delte ægte erfaringer med produkter, tjenester og løsninger, fik et kæmpe boost.
Det skete også for platforme som Stack Overflow, mange forums og review-sites med ægte anmeldelser. Denne opdatering fik fjernet mange tynde affiliate website, der ikke havde ægte førstehåndserfaring med de produkter som de anmeldte. Du husker måske, hvor stort et problem det var i søgeresultaterne førhen og selvom det da er ærgerligt for dem der har lukreret på disse sider, så lad os være ærlige, de hørte ikke hjemme i Googles SERPs.
Dette var også den første core opdatering, der prøvede at gøre noget ved udfordringen med parasit-SEO i Googles SERPs. De fik lukket ned for nogle store websites, men fik ikke ændret det grundlæggende problem, der gør parasit SEO muligt, derfor blev problemet bare rykket videre til nye parasitSEO-sider, men nogle af de store medier der var blevet benyttet til parasitSEO som OutlookIndia, fik lukket ned for deres synlighed.
Herudover ramte opdateringen indholdsfarme og aggregator websites, der blot omskrev andres research, uden selv at tilføje reel værdi til indholdet.
March 2024 Core Update
Marts 2024 Core-opdateringen, bød på et dobbeltslag: Core opdatering og spam opdatering på samme tid. Formålet var at rydde op i AI-skaleret indhold (programmatic SEO), domain reputation abuse og expired domains.
Højest usædvanligt med to så store opdateringer sideløbende, hvilket også dokumenterede, Googles vilje til at kæmpe imod den slags indhold. Den type indhold der led under denne opdatering, var primært ai-genereret indhold, produceret i massiv skala, uden større menneskelig kvalitetskontrol, forestil dig tusindvis af artikler uden større mening eller dybde, altså stærkt generiske og principielt set, fuldstændig ligegyldigt indhold. Herudover blev websites, som eksempelvis tillod andre at publicere indhold på subdomæner på deres website, typisk inden for lån, gambling mv. Der var også mange websites, baseret på expired domains der blev ramt, men rigtig mange, gik også uden om denne opdatering og lever i bedste velgående den dag i dag.
Det var også under denne opdatering at Google endnu engang ramte en lang række parasit websites, men nye opstod naturligvis, og den måde de blev ramt på, var desværre nem at omgå, derfor slap mange parasit websites faktisk ud af den penalty de var blevet pålagt.
Takeaway: Mængde uden kvalitet er en dødssejler!
August 2024 Core Update
15. august 2024, startede Google deres August 2024 Core Update og formålet var endnu engang bedre kvalitet i deres søgeresultater. Det var under denne Core Update at Google valgte at omskrive deres dokumentation og udbygge deres informationsbase, til dem der oplever store ændringer under Core opdateringer. Google udtalte også, at systemet nu er blevet bedre til at opfange ændringer, og derfor vil reagere hurtigere på forbedringer af sider der er blevet markeret som værende af lav kvalitet.
Et andet element de tilføjede til dokumentationen var skimmability og læsbarhed, som konkrete forbedringsmuligheder og det vil sige ikke bare hvad du præsenterer af information, men også hvordan du gør det.
August 2024 opdateringen ramte meget hårdt, og med en SERP-volatilitet på hele 4,48, var dette den største opdatering siden 2021. Det var også under denne opdatering, at vi første gang så nogle af de websites, der blev ramt af September 2023 Helpful Content Updaten, fik lidt medvind i søgeresultaterne igen, men ingen opnåede fuld recovery.
June 2025 Core Update
Dette er den seneste Google Core Update og den kørte lige op til sommerferiens begyndelse. Denne gang havde Google ekstra meget fokus på at belønne relevante og tilfredsstillende indhold fra alle typer af sites, som de selv beskriver det. Hvilket også var hvad vi så ske, niche websites og specialiserede websites, så et løfte i deres trafik, hvor vi ellers de sidste mange opdateringer, primært har set store brands overtage de fleste resultater, er det nu tydeligt at Google prøver at belønne alle former for indhold, der er unikt og tilbyder unikke vinkler og perspektiver.
En af de største tabere i denne opdatering var Amazon, der blev nedjusteret kraftigt i rigtig mange vertikaler. Herudover, mistede et par andre af Internettes helt store brands en stor mængde synlighed, men igen var der tale om resultater, de nok i virkeligheden aldrig skulle have haft, men kun havde opnået, grundet tidligere opdateringer, der favoriserede de store websites, en tand for meget.
Under denne opdatering, så vi så også mange af de websites der var blevet ramt af Core updates, og Helpful Content Update (HCU) tilbage i 2023, kom retur i søgeresultaterne igen.
Kendetegn ved vinderne:
- De går ud over det enkelte og mest oplagte svar.
- De har førstehåndserfaring
- De er scannable og visuelt understøttede.
- De er ærlige, også om ulemper
Det er meget sikkert information gain algoritmen, der benyttes i disse sammenhænge. Den har jeg tidligere beskrevet i en selvstændig artikel, som du kan finde her: https://www.henrik-bondtofte.dk/information-gain/
De røde tråde på tværs af alle updates
Når du samler det hele, står mønstrene lysende klart:
- Helpfulness > alt andet. Det, der føles brugbart for mennesker, er det, Google vil have.
- E-E-A-T er fundamentet. Især i YMYL. Erfaring og troværdighed er ikke til diskussion.
- Struktur betyder alt. Skimmability er ikke bare en visuel forbedring, det er en del af selve vurderingen. Dit indhold skal både være godt, hjælpfuldt, men også stå skarpt!
- Ærlighed vinder. Transparens bygger tillid, også når det kommer til begrænsninger.
- Visuals giver værdi. Screenshots, tabeller, før/efter-billeder, alt der gør indholdet lettere at forstå og nemmere at skimte og opfange.
- Recovery kræver arbejde. Ingen quickfixes. Kun dybt, gennemtænkt indhold og konsolidering.
Sådan “vinder” du næste core update
Det første du skal stoppe med, er at droppe jagten på symptomer og fokusere på selve fundamentet i stedet.
- Skab sider, der dækker et emne fuldstændigt.
- Basér det på erfaring, ikke kun research.
- Gør det let at læse og let at scanne.
- Tilføj visuelle virkemidler, tests, cases og testimonials.
- Fjern alt indhold, der ikke direkte hjælper brugeren.
Det virker måske banalt, men det er det som Google søger på en side på et website, indhold, folk rent faktisk bliver tilfredse af at støde på.
Core updates og delay – hvorfor resultaterne først kommer senere
Noget af det, der gør det allersværest at vurdere ift. Core opdateringer, er at dine ændringer sjældent slår igennem med det samme. De fleste laver forbedringer, oplever ingen effekt og laver så nye ændringer igen. Når næste core update så rammer, aner de ikke, hvad der egentlig gjorde udslaget, det kan ikke isoleres.
Hvorfor recovery tager tid
Din recovery tid afhænger af hvor lang tid det tager at overskrive dårlig historik.
rammer dig
forbedringer
forbedringer
mulig
Du vil ikke kunne isolere hvad der egentlig virkede!
Core updates kører på meget tunge modeller, der bygger på enormt store datagrundlag. Google vurderer ikke kun dit website her og nu, de kigger langt tilbage i tiden. I retsdokumenterne fra Googles sidste antitrust sag, kom det frem at Navboost gemmer helt op til 16 måneders klik- og engagementhistorik. Det betyder altså, at Google kan se, hvordan brugere har reageret på dit website over et meget langt tidsrum.
- Går de hurtigt tilbage til søgeresultaterne?
- Bliver de hængende længe?
- Klikker de sig videre til flere sider på dit site?
- Eller forlader de dit website uden at få det, de kom efter?
De mønstre dør ikke bare ud, fordi du har opdateret et par af dine landingssider i sidste uge.
Du oplever delay, små forbedringer kan godt slå igennem hurtigt, efter Google justerede algoritmen sidste år, men den helt store omkalibrering, hvor Google rykker dit site op eller ned, sker først når systemerne, har set nok nye datapunkter, til at overskrive den gamle historik!
Hvis du ændrer alt for meget mellem core updates, mister du muligheden for at lære af dine tiltag. Du aner i princippet ikke, hvad det var, der virkede.
Så hvad gør du?
- Arbejd i klynger, ikke i tilfældige enkelt artikler. Du er nødt til at lave en grundig sondering af alt dit indhold og lægge en strategi for, hvordan du forbedrer det på en bred skala.
- Ret tingene til, så de er meget bedre end før og ikke bare små kosmetiske justeringer. Små justeringer vil ingen forskel gøre. Det kan sagtens være du skal slette store mængder af dit indhold, for at komme retur, særligt hvis du har haft megen overflødig tekst (ofte en stor synder).
- Hav tålmodighed. Google dømmer ikke på din sidste blogpost. De dømmer på hele din track record.
- Accepter, at hvis du har kørt i 16 måneder med dårligt engagement, så tager det tid at ændre billedet og tid at komme tilbage igen. Og det kræver klare forbedringer, og ellers sker der ingenting.
Det lyder måske ikke så fortrøstningsfuldt, særligt ikke hvis du har oplevet stor nedgang under en core update, men det er virkeligheden, at core updates ikke er lavet til at belønne hurtige fixes, de belønner kvalitet over længere perioder. Når det så er sagt, er der jo masser du kan gøre, for at analysere dig frem til, hvad der er årsagen til dit fald og komme i gang med at lave dine forbedringer.
Din Core Update Action Plan
Følg denne guide for at forberede dit site til næste Core Update
Øjeblikkelige Tiltag
Første 30 dage efter Core Update
Næste 3-6 Måneder
Systematiske forbedringer
Langsigtet Strategi
12-16 måneder recovery plan
💡 Nøglen til Succes
Core Updates belønner kvalitet over tid, ikke hurtige fixes.
Fokusér på fundamentet: helpfulness, E-E-A-T og brugerglæde.
Vil du kende forskellen på det, Google prædiker – og det, der faktisk rykker i praksis? Bogen skærer igennem guidelines, hype og halve sandheder og viser, hvad der reelt virker i SEO anno 2025. Direkte, konkret og baseret på 20 års erfaring.