Der findes et hav af forskellige søgekommandoer du kan benytte på Google, som kan hjælpe dig med dit SEO arbejde. I stedet for at gennemgå de enkelte kommandoer, har jeg valgt at beskrive hvordan du kan kombinere to eller flere kommandoer til at udtrække og rafinere data.

Evaluer SEO konkurrencen på et søgeord og eller sætning

Inanchor kan du benytte til at finde sider der har indgående links, med en given ankertekst.
Oprindeligt var dette et rigtigt godt værktøj til at se hvem der har indgående links med en specifik ankertekst. Nu til dags bør det kun benyttes som et supplerende værktøj og som en del af den indledende analyse.

Hvis du kombinerer Inanchor kommandoen med Intitle, får du et ret præcist billede af hvem der aktivt arbejder på at ranke, på det pågældende søgeord og eller sætning. Du kan også bruge intext til at filtrere yderligere.

Eksempel: inanchor:søgemaskineoptimering intitle:søgemaskineoptimeringSe resultatet på Google.

Find relevante linkmuligheder

Er du på udkig efter at finde nogle lette, men relevante links, kan du bruge følgende kommandoer.

Søgeord site:dk sponsor
Søgeord site:dk forum
Søgeord site:dk bogmærker
Søgeord site:dk links
Søgeord site:dk debat

Efter site kommandoen, definerer du det pågældende TLD (Top Level Domain), du er på udkig efter. Andre muligheder kunne være .org, .net mv. Du kan også bruge related: kommandoen, samt intitle og intext til at finde relevante linkmuligheder.

Hvem nævner dig eller din konkurrent?

Vil du holde øje med hvem der nævner din konkurrent, eller dig selv og eller jeres website, kan du bruge tidsbestemte variabler. Du kan f.eks. lave en søgning på konkurrentens navn og eller hans website inden for de sidste seks dage.

Eksempel på personsøgning: –site:www.fiktivt-navns-blog.dk fiktivt navn during past 6d
Eksempe på sitesøgning: -site:www.sitenavn.dk fiktivt navn during past 6d

Følgende kommando viser dig resultaterne fra de sidste seks dage, du kan også bruge m6 for de sidste 6 måneder, 17 hours osv. I ovenstående eksempler har vi brugt site kommandoen til at udelukke personens eget site, så der kun vises mentions fra andre kilder.

Der er flere gode grunde til at holde øje med din konkurrent, blandt andet får du stor indsigt i hvordan de bruger Internettet til at promovere deres site, hvad folk skriver om personen bag eller om selve websitet.